2007-10-06, 13:09
Medlem
moon_melons avatar
det har blivit något trassel med min dator . jag trycker på start knappen så kör den igång o "arbetar" i några sekunder. sen så stänger den bara av sig och efter några sekunder startar den upp sig igen. och så håller den på så om och om igen. den funka utmärkt igår kväll men nu vet jag inte vad jag ska göra. hjälp!! tack på förhand..
Citera
2007-10-06, 13:16
Medlem
RyssJävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moon_melon
det har blivit något trassel med min dator . jag trycker på start knappen så kör den igång o "arbetar" i några sekunder. sen så stänger den bara av sig och efter några sekunder startar den upp sig igen. och så håller den på så om och om igen. den funka utmärkt igår kväll men nu vet jag inte vad jag ska göra. hjälp!! tack på förhand..

Snurrar cpu fläkten? Kan vara så att temperaturen plötsligt stiger, därav omstart (för att den inte skall brinna upp).
Citera
2007-10-06, 13:25
Medlem
moon_melons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyssJävel
Snurrar cpu fläkten? Kan vara så att temperaturen plötsligt stiger, därav omstart (för att den inte skall brinna upp).

Den snurrar som en glad katt i en takfläkt funkar inte ändå
Citera
2007-10-06, 13:49
Medlem
RyssJävels avatar
Citat:
Den snurrar som en glad katt i en takfläkt funkar inte ändå

Gå in i bios och titta på tempmätaren från att du startar till att den slocknar, bara för att utesluta det.

Har du installerat någon ny hårdvara/mjukvara de senaste dagarna?

ps.
Strippa datorn på allt onödigt (nätverkskort, m.m.) och testa att köra.
Citera
2007-10-06, 13:57
Medlem
moon_melons avatar
Citat:
Gå in i bios och titta på tempmätaren från att du startar till att den slocknar, bara för att utesluta det.

Har du installerat någon ny hårdvara/mjukvara de senaste dagarna?

ps.
Strippa datorn på allt onödigt (nätverkskort, m.m.) och testa att köra.

Hinner inte ens gå in i bios..datan är bara igång i max 5 sekunder..men ska testa att strippa datan som du sa
Citera
2007-10-06, 14:04
Medlem
RyssJävels avatar
Citat:
Hinner inte ens gå in i bios..datan är bara igång i max 5 sekunder..men ska testa att strippa datan som du sa

Vad har du för nätagg? Kan vara så att den är så pass gammal/klen att det inte pallar med helt enkelt.
Citera
2007-10-06, 14:49
Medlem
moon_melons avatar
Citat:
Vad har du för nätagg? Kan vara så att den är så pass gammal/klen att det inte pallar med helt enkelt.

det är visligen bara ett 300 w men dt har funkat felfritt senaste året?!
Citera
2007-10-06, 15:35
Medlem
RyssJävels avatar
Problemet kan vara vad fan som helst, men med den vetskapen jag har nu så skulle jag begränsa det till moderkortet/bios och psu:n.

Hinner den ta sig till windows laddningen? Har du kollat tempen genom hela processen? Har du testat strippa datorn? Behöver lite mer information innan jag kan hjälpa dig vidare.
Citera
2007-10-06, 21:42
Medlem
moon_melons avatar
Citat:
Problemet kan vara vad fan som helst, men med den vetskapen jag har nu så skulle jag begränsa det till moderkortet/bios och psu:n.

Hinner den ta sig till windows laddningen? Har du kollat tempen genom hela processen? Har du testat strippa datorn? Behöver lite mer information innan jag kan hjälpa dig vidare.

skärmen hinner inte ens få nån kontakt med datorn innan den stänger av sig (startar om sig)
Citera
2007-10-06, 22:01
Medlem
RyssJävels avatar
Citat:
skärmen hinner inte ens få nån kontakt med datorn innan den stänger av sig (startar om sig)

Strippat? Testa även att tömma CMOS.
Citera
2007-10-06, 22:07
Medlem
moon_melons avatar
Citat:
Strippat? Testa även att tömma CMOS.
CMOS??
Citera
2007-10-06, 22:31
Medlem
RyssJävels avatar
Citat:
CMOS??

CMOS (Complementary Metal-Oxide Semiconductor) avser vanligen en batteridriven minneskrets i datorn, där startinformation lagras. Informationen används av datorns BIOS när datorn startas.

Titta i manualen för moderkortet, där kan du se var CMOS jumpern sitter och hur du skall bära dig åt för att nollställa denna (normalt gör man det genom att flytta jumpern).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in