Citat:
Ursprungligen postat av bofh
... med text av Leif GW Persson.
Mer GW. Nu ihop med Guillou och Pär Lorentzon:
"Grabbarnas stora presentbok" för 30 SEK på Myrorna.
Uppföljaren till "Stora Machoboken" som i sin tur byggde på deras älskade/hatade TV-serie "Grabbarna på Fagerhult" från 1989-90 någonting. Har sträckläst den idag. Trodde den skulle vara sliskigare och gubbsjukare än den var, men det var ju faktikt riktigt filosofiska texter en hel del av dem. Lorenzons alster efter att som vuxen läst om en del av sina gamla pojkböcker var riktigt bra. GW:s mat-prat var också bra.
Enda halv-dåliga kapitlet var där Guillou rapar upp vilka viner man ska ha till vilken maträtt. Man tröttnade efter ett tag men det fungerar ju som uppslagsverk.
Förra veckan sträckläste jag "Den 777:e mannen" av Andersson & Boström. Den handlar om polisens jakt på Hagamannen i Umeå och beskriver brotten delvis från hans sida via utdrag ur förhörsprotokollen. Verkligheten ÄR brutalare än dikten.
Vidare har inhandlats Ranelids "Krigaren", för att den kostade fem spänn och jag vill allmänbilda mig och läsa någonting av karln.
Solsjenitsyns "En dag i Ivan Denisovitj liv" för en tia.
Och så juvelen i kronan: "Slaget om Gävle" av Tohl Andersson för 20 spänn. Den har jag letat efter länge ...