2024-05-23, 13:00
Medlem
Upplyftens avatar
Har i två omgångar beställt hem Klas Gustafson samtliga biografier . Inte så svårt , Klas är landets främsta levnadstecknare och inga stenar lämnar han orörda. Sommaren är räddat.
Har hunnit läsa Monica Z , Beppe Wolgers och Gösta Ekman. Man slås av hur litet nöjessverige var då på den tiden, namn i periferin återkommer ständigt. Mastodontjobb inte desto mindre

Monica Z
Robban Broberg
Cornelis
Marie-Louise Ekman
Gösta Ekman d.y.
Tage Danielsson
Per Oscarsson
Beppe Wolgers
Lena Nyman
Citera
2024-05-24, 14:03
Medlem
Ördögs avatar
Ännu en bok av en av mina absoluta favorithistoriker, i ett ämne som är högaktuellt ännu 78 år senare!

Eirik Hornborg: Sverige och Ryssland genom tiderna - Politiska relationer och krigiska konflikter (1942)
Senast redigerad av Ördög 2024-05-24 kl. 14:09.
Citera
2024-05-26, 21:50
Medlem
Ördögs avatar
Och ännu en bok av en väldigt lärd och underhållande essäist -

Gunnar Mårtenson: Du - oskyldiga lamm (1971)

- och en helt nyutkommen roman om en hård skärgårdsbatalj.

Patrik Berghåll: Slaget om Bengtskär sommaren 1941 (2023)

(Jag föredrar historisk facklitteratur framför historiska romaner, men den här kostade bara tre euro, så jag beslöt att slå till.)
Citera
2024-06-19, 21:15
Medlem
Ördögs avatar
Ännu ett gratisfynd:

Carl Mothander: Baroner, bönder och bolsjeviker i Estland (1943)

Mer om författaren:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Axel_Mothander
Citera
2024-06-20, 19:07
Medlem
Den senaste boken jag köpte var Undergången (1943) av Hans Erich Nossack. Det är en en slags dagbok på ca 70 sidor om Bombningen av Hamburg 1943. Hans Erich Nossack var ett ögonvittne till bombningen av Hamburg 1943 (WWII). Attackerna skapade världens första eldstorm ”en eldtyfon som aldrig skådats tidigare”. Både tidningen DN och SVT Nyheter har skrivit positiva recensioner om boken som inte glorifierar krig.

Köpte boken för att den har mycket gemensamt med romanen Slakthus 5 eller Barnkorståget (1969) av Kurt Vonnegut. Kurt Vonnegut var en amerikansk soldat som blev tillfångatagen under Ardenneroffensiven (WWII) och som hamnade i ett fångläger i staden Dresden. Där upplevde han Bombningen av Dresden 1945. Den allierade terrorbombningen av staden framkallade en eldstorm som slukade hela staden. Vilket fick honom att skriva anti-krigsromanen Slakthus 5 (eller Barnkorståget) om meningslösheten med bombningen av Dresden.

- Undergången (1943) av Hans Erich Nossack.
Citera
2024-06-21, 12:52
Medlem
snillet_1s avatar
Så var det dags att redovisa årets fångst på biblioteksutgallringen - en femma per bok:

Stig Larsson - Introduktion
Stig Dagerman - Bränt barn
Dan Andersson - Kolarhistorier
Ingmar Bergman - Söndagsbarn
Ingmar Bergman - Enskilda samtal
Mohammad Fazlhashemi - Vems islam: de kontrastrika muslimerna

Mycket nöjd när jag traskade hem med den här traven böcker. Bra blandning av 'klassiker' och mera modernt, och så lite facklitterärt på det. Särskilt nyfiken på Kolarhistorier, Dan Anderssons skildring av vedermödorna och umbärandena i Finnmarken. Från dennes penna har jag egentligen bara tagit del av några rader här och var sen tidigare.
Citera
2024-06-21, 13:55
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Så var det dags att redovisa årets fångst på biblioteksutgallringen - en femma per bok:

Stig Larsson - Introduktion
Stig Dagerman - Bränt barn
Dan Andersson - Kolarhistorier
Ingmar Bergman - Söndagsbarn
Ingmar Bergman - Enskilda samtal
Mohammad Fazlhashemi - Vems islam: de kontrastrika muslimerna

Mycket nöjd när jag traskade hem med den här traven böcker. Bra blandning av 'klassiker' och mera modernt, och så lite facklitterärt på det. Särskilt nyfiken på Kolarhistorier, Dan Anderssons skildring av vedermödorna och umbärandena i Finnmarken. Från dennes penna har jag egentligen bara tagit del av några rader här och var sen tidigare.

Det känns som att du blivit rikare och ditt bibliotek lite fattigare.
Min fromma förhoppning är att det rörde sig om dubbletter.
Citera
2024-06-25, 15:33
Medlem
Försökte läsa "Glasmannen" av de la Motte, men orkade bara med inledningen innan jag gav upp. Trodde jag hade köpt en deckare, men den ger starka sci-fi-vibbar. Och precis när jag bestämt mig för att gilla vibbarna så tog inledningen slut, och ännu en trött-svensk-polis-med-privatlivs-problem-handling tog vid. Så det gick inte att läsa vidare. Orkar inte 500 sidor med den skiten. Tur att det var e-bok så jag inte la för mycket pengar på den.

På goodreads tycker alla att den är fantastisk, så kanske går jag miste om nåt. Men jag blev irriterad redan under inledningen. Brottsoffret sprang typ 80 meter innan mördaren kom ikapp. På dessa 80 meter hann offret viska till sin kompis för att undvika mördarens uppmärksamhet (istället för att bara hålla käften, kompisen fattade nog att de behövde ta sig därifrån utan att få det förklarat för sig) så att mördaren hörde honom ändå, skita i att släcka sin medhavda lampa medan mördaren jagade efter honom i mörkret så att mördaren såg vart han tog vägen, nästan kissa på sig av rädsla men lät av oklar anledning bli, nästan spy av rädsla men lät av oklar anledning bli, bryta revbenen men inte känna av det för att hjärtat pumpade för hårt, ha svårt att hitta tillbaka till utgången men hitta den ändå, fastna med byxorna i taggtråd (just som han var på väg att undkomma mördaren också, attans otur!) och på nåt sätt gräva in taggtråden i benet när han skulle ta sig loss, bli av med ett stycke benkött för att äntligen bli fri (medan mördaren enligt författarens egen utsago bara står där och ser på), och först när offret kommit loss och räddningen är nära så får mördaren tag i honom.

Det är så drygt med alla dessa onödiga, ospännande förhinder á la 80-talskalkon. Precis som att ingen karaktär nånsin lyckats springa ifrån ett hot i en amerikansk film utan att snubbla över en gren, sina skosnören, den lilla gröna stenätaren eller tom luft. Varför inte bara skriva att offret sprang mot utgången men blev tagen innan han hann därifrån? 3-4 sidor med en flykt på 80 meter där en maximal otur som t.om. Råttan i Pizzan skulle ha tackat nej till är för mycket, och jag är så trött på det.
Citera
2024-06-27, 03:37
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piratpartiet
Den senaste boken jag köpte var Undergången (1943) av Hans Erich Nossack. Det är en en slags dagbok på ca 70 sidor om Bombningen av Hamburg 1943. Hans Erich Nossack var ett ögonvittne till bombningen av Hamburg 1943 (WWII). Attackerna skapade världens första eldstorm ”en eldtyfon som aldrig skådats tidigare”. Både tidningen DN och SVT Nyheter har skrivit positiva recensioner om boken som inte glorifierar krig.

Köpte boken för att den har mycket gemensamt med romanen Slakthus 5 eller Barnkorståget (1969) av Kurt Vonnegut. Kurt Vonnegut var en amerikansk soldat som blev tillfångatagen under Ardenneroffensiven (WWII) och som hamnade i ett fångläger i staden Dresden. Där upplevde han Bombningen av Dresden 1945. Den allierade terrorbombningen av staden framkallade en eldstorm som slukade hela staden. Vilket fick honom att skriva anti-krigsromanen Slakthus 5 (eller Barnkorståget) om meningslösheten med bombningen av Dresden.

- Undergången (1943) av Hans Erich Nossack.

Låter som en intressant bok. Tack för recensionen. Själv köpte jag kursböcker till en av delkurserna till min kommande polisutbildning. Samt så beställde jag en klassiker Selma Lagerlöfs "Jerusalem". Tyckte hon skrev bra i andra böcker jag läst av henne och en berättelse om olika kristna i det sena 1800 talet eller tidiga 1900 talet låter intressant.
Citera
2024-06-27, 04:05
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Var i London nyss och älskar att gå runt bland bokhandlarna där. Britterna sätter verkligen värde på litteratur med sina många flervånings-bokmeckan som erbjuder en varierande rikedom av böcker i allsköns genrer. Böcker där är inte så farligt dyra heller. Finns säkert flera kedjor men jag har mest varit inne på Waterstones i 3-4 av kedjans olika butiker under mina London-besök de senaste åren.

Således inhandlade jag:

Sapiens: A Brief History of Humankind av Yuval Noah Harari, på Waterstones Trafalgar Square. £12,99.

Stoner av John Williams, på WHSmith Gatwick Airport. £9,99.

Prisoners of Geography av Tim Marshall, på WHSmith Gatwick Airport. £4,99.

Köpte man 2 böcker på WHSmith fick man den ena (den billigaste) för halva priset.
Citera
2024-06-27, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Låter som en intressant bok. Tack för recensionen. Själv köpte jag kursböcker till en av delkurserna till min kommande polisutbildning. Samt så beställde jag en klassiker Selma Lagerlöfs "Jerusalem". Tyckte hon skrev bra i andra böcker jag läst av henne och en berättelse om olika kristna i det sena 1800 talet eller tidiga 1900 talet låter intressant.

Jerusalem är onekligen en klassiker och min salig mamma uppskattade den högt, liksom Gösta Berlings saga. Gösta Berling har jag läst (och även sett filmen med Greta Garbo), Jerusallem finns på min mentala lusta över böcker jag tänker läsa.

Dagböcker från Trde Riket en av de starkaste är Victor Klemperers svit av dagboksanteckningar. Han var född 1881 i en tysk/judisk familj, konverterade till krsietenomen 1912 (men i fråga om anor var det ju tydligt att han var jude) och var redan etablerad som professor i romanska språk (och fransk litteratur) när Hitler kom till makten. Klemperer överlevde Tredje riket, ahsn lyckades undvika deportation genom att hans fru var arier - det var inte självklart att man kom undan av det slkälet, se den briljanta filmen Kvinnorna på Rosenstrasse - men han fick alltså vara med om det stigande barbariet och rasismen i Hitlertyskland ända till slutet 1945. I febrari 1945 upplevde han bombningen av Dresden, och i samband med det bestämde han sig för att fly västerut..

Dagböckerna kom ut på tyska först 1995 och gjorde då sensation. Det tyska originalet täcker egentligen hela tiden från hans ungdom runt år 1900 till Östtyskand på 1950-talet, men det som har blivit mest känt och översatt till flera språk är skildringen av Tredje Riket inifrån, en utomordentlig källa, läsvärd, exakt ch gripande.

https://en.wikipedia.org/wiki/Victor_Klemperer

Senaste egna inköp, från ett gatuloppis: Nordisk Familjebok band 13 Mykenai-Norrepada (utkom 1913, alldeles före första världskriget)
Carl Grimberg Svenska Folkets Underbara Öden, band 1 - omtryckt/reviderad utgåva 1959. Originalet av första bandet av Grimbergs klassiska verk utkom också år 1913 och vi har hela den upplagan hemma, jag ärvde den av min far, men just på första bandet är ryggen loss och jag tyckte det kunde vara trevligt med en uppdaterad utgåva i nyskick.
Peter Englund, Förflutenhetens landskap (essäsamling om historia, inte minst vardagens historia, från mitten av 90-talet)
Citera
2024-06-27, 14:27
Medlem
zBr9s avatar
Köpte senast Heretics of Dune.

Anledning: Har läst dom fyra böckerna före och kändes dumt att inte läsa resten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in