Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Panther
Låter som en intressant bok. Tack för recensionen. Själv köpte jag kursböcker till en av delkurserna till min kommande polisutbildning. Samt så beställde jag en klassiker Selma Lagerlöfs "Jerusalem". Tyckte hon skrev bra i andra böcker jag läst av henne och en berättelse om olika kristna i det sena 1800 talet eller tidiga 1900 talet låter intressant.
Jerusalem är onekligen en klassiker och min salig mamma uppskattade den högt, liksom
Gösta Berlings saga. Gösta Berling har jag läst (och även sett filmen med Greta Garbo), Jerusallem finns på min mentala lusta över böcker jag tänker läsa.
Dagböcker från Trde Riket en av de starkaste är Victor Klemperers svit av dagboksanteckningar. Han var född 1881 i en tysk/judisk familj, konverterade till krsietenomen 1912 (men i fråga om anor var det ju tydligt att han var jude) och var redan etablerad som professor i romanska språk (och fransk litteratur) när Hitler kom till makten. Klemperer överlevde Tredje riket, ahsn lyckades undvika deportation genom att hans fru var arier - det var inte självklart att man kom undan av det slkälet, se den briljanta filmen
Kvinnorna på Rosenstrasse - men han fick alltså vara med om det stigande barbariet och rasismen i Hitlertyskland ända till slutet 1945. I febrari 1945 upplevde han bombningen av Dresden, och i samband med det bestämde han sig för att fly västerut..
Dagböckerna kom ut på tyska först 1995 och gjorde då sensation. Det tyska originalet täcker egentligen hela tiden från hans ungdom runt år 1900 till Östtyskand på 1950-talet, men det som har blivit mest känt och översatt till flera språk är skildringen av Tredje Riket inifrån, en utomordentlig källa, läsvärd, exakt ch gripande.
https://en.wikipedia.org/wiki/Victor_Klemperer
Senaste egna inköp, från ett gatuloppis:
Nordisk Familjebok band 13 Mykenai-Norrepada (utkom 1913, alldeles före första världskriget)
Carl Grimberg
Svenska Folkets Underbara Öden, band 1 - omtryckt/reviderad utgåva 1959. Originalet av första bandet av Grimbergs klassiska verk utkom också år 1913 och vi har hela den upplagan hemma, jag ärvde den av min far, men just på första bandet är ryggen loss och jag tyckte det kunde vara trevligt med en uppdaterad utgåva i nyskick.
Peter Englund,
Förflutenhetens landskap (essäsamling om historia, inte minst vardagens historia, från mitten av 90-talet)