2022-06-29, 19:12
Medlem
Rebali179s avatar
Linus Kuhlin - För bra för att vara sann – Lena Junoffs osannolika liv och karriär,
Citera
2022-07-04, 20:56
Medlem
snillet_1s avatar
Biblioteket där jag bor säljer utgallrade böcker på sommaren. Blev idag en påse med:

Charles Dickens - David Copperfield
Håkan Nesser - Münsters fall
Gunnar Fredriksson - 20 filosofer
Gunnar Fredriksson - 20 politiska filosofer
Svante Nordin - Ingemar Hedenius. En filosof och hans tid

Dickens har jag aldrig läst så blev givet att slå till när hans kanske mest klassiska bok fanns tillgänglig. Nesser är ett säkert kort i deckardjungeln för egen del; har en hel drös av hans andra böcker hemma och tyckt mycket om dem alla. Fredrikssons böcker verkar vara en bra ingång i respektive filosof och slutligen Nordin vars biografi om Sven Stolpe jag läste tidigare i år med stor behållning varför jag nappade omedelbart när jag såg den här titeln. Utöver Tro och vetande är Hedenius inte vidare bekant för mig, det ska bli intressant att fördjupa sig i hans liv och verk.
Citera
2022-07-07, 15:54
Medlem
E.B.Lustigs avatar
När det känns att det håller på ta slut av Stig Larsson
Köpte denna bok på antikvariat då jag nyligen läst mycket annat av Larsson. Boken tycks ha fått både ris och ros så det ska bli spännande att läsa. Man är ju lite nyfiken på vad som kan tänkas finnas i huvudet på denna man.

Parallella liv : om Sven Delblancs och P.O. Enquists författarskap av Lars Lönnroth
Blev nyligen rekommenderad denna, som intresserad av svensk litteratur fick det bli ett köp.
Citera
2022-07-10, 10:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Biblioteket där jag bor säljer utgallrade böcker på sommaren. Blev idag en påse med:

Charles Dickens - David Copperfield
Håkan Nesser - Münsters fall
Gunnar Fredriksson - 20 filosofer
Gunnar Fredriksson - 20 politiska filosofer
Svante Nordin - Ingemar Hedenius. En filosof och hans tid

Dickens har jag aldrig läst så blev givet att slå till när hans kanske mest klassiska bok fanns tillgänglig. Nesser är ett säkert kort i deckardjungeln för egen del; har en hel drös av hans andra böcker hemma och tyckt mycket om dem alla. Fredrikssons böcker verkar vara en bra ingång i respektive filosof och slutligen Nordin vars biografi om Sven Stolpe jag läste tidigare i år med stor behållning varför jag nappade omedelbart när jag såg den här titeln. Utöver Tro och vetande är Hedenius inte vidare bekant för mig, det ska bli intressant att fördjupa sig i hans liv och verk.

Fredrikssons tjugo filosofer var den första bok om filosofi jag läste, typ 15 år gammal. Minns den som bra. Lånade ut den och fick den aldrig tillbaka.
Citera
2022-07-10, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AjdeAna
Shadows in Bronze av Lindsay Davis, del två i serien om Marcus Didius Falco, köpt som e-bok via Amazon/Kindle.

Jag är väldigt förtjust i Rom, och gillade första boken The Silver Pigs, Shadows in Bronze är inget vidare dock. Böckerna handlar om Marcus Didius Falco, detektiv i Rom runt 70 eKr. The Silver Pigs hade en rätt bra handling, men Shadows in Bronze är ett riktigt sömnpiller tyvärr.

Finns det någon bra historisk litteratur med Romartema? Läst Conn Igulden eller vad han heter, helt vidrigt hopplöst, någon militärfiction om invasionen av Brittannien, inte bra heller men bättre än Conns "Julius Ceasar och Brutus var fosterbröder!". Lindsay Davis är de bästa hitintills men något bättre måste väl finnas?

Nu befinner vi oss egentligen i fel tråd, men eftersom du frågar här...

Du skulle nog gilla "Augustus" av John Williams. Riktigt riktigt bra historisk roman.
Citera
2022-07-12, 17:58
Medlem
Rebali179s avatar
Hasse & Tage : Svenska ord & co : saga & sanning av Stefan Wermelin, Staffan Schöier
https://www.bokus.com/bok/9789174242218/hasse-tage-svenska-ord-co-saga-sanning/
30 kr på Second Hand
Nästan årets fynd alla gånger om
Citera
2022-07-15, 20:36
Medlem
Gordon-Shumways avatar
Vinterviken av Mats Wahl. Jag gillar filmatiseringen från 1996 och tänkte det vore kul att läsa boken också.

Min son fäktas mot världen av Björn Ranelid. Författaren har jag hört mycket gott om och jag tycker denna bok verkar intressant så vill ge den ett försök.
Citera
2022-07-26, 19:15
Medlem
Ördögs avatar
Gratisfynd, åtminstone nästan.

Synnöve Saubert-von Hausen: Fånge i paradiset (1971)
Andres Küng: I svenska fotspår - Människor och miljöer i Estlands svenskbygder (1990)
Citera
2022-08-13, 22:15
Medlem
Marken under hennes fötter av Salman Rushdie.

Det kändes som ett rätt självklart köp en dag som denna.
Citera
2022-08-15, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Marken under hennes fötter av Salman Rushdie.

Det kändes som ett rätt självklart köp en dag som denna.

Jag har skickat efter Satansverserna nu. Helt klart läge att stötta Rushdie.
Citera
2022-08-21, 01:46
Medlem
Hemligstämplat av Michael Fredholm - var inne i bokhandeln för att köpa ett par block samt en bunt skrivarpapper, men fick syn på denna och knep den också. Och det var verkligen inte fel...Genuint kunnig och läsvärd bok som går igenom Sveriges kontraspionage och delvis militära spionage under det kalla kriget och fram till runt år 2000, floran av hemliga skuggorganisationer som IB, "Krigs-IB", GBU (numera MUST), T-byrån och deras avkomlingar, det topphemliga svenska spaningskriget med Warszawapakten, vad våra regeringar och statsministrar ansåg om allt detta, både officiellt och inofficiellt - och vad man nu kan dra för slutsatser genom de arkiv som öppnades i de gamla öststaterna efter det kalla krigets slut. Plus konkurrensen med SÄPO och hur det här informationskriget påverkade den svenska militärens strategi och säkerhetstänkande - och i retur, Moskvas syn på Sverige under det kalla kriget. Om man som jag är intresserad av spionage, underrättelsefrågor och agenter - både verkliga och litterära - så är det här ett fynd.

Boken kom ut förra året, men verkar ha passerat under radarn för media, det är märkligt. Jag googlade efter recensioner men den enda dagstidning som tycks ha skrivit om den är Nya Tider. Hade en liknande bok kommit för tjugo år sedan så hade den uppmärksammats av långt fler stora tidningar, men idag faller den här sortens böcker mellan stolarna i media. Och Fredholm har lång erfarenhet av de här frågorna, han har tidigare samarbetat med t ex Wilhelm Agrell, den verklige nestorn på hela det här forskningsområdet här i landet.
Senast redigerad av HepCat-X 2022-08-21 kl. 02:13.
Citera
2022-08-21, 07:33
Medlem
iters avatar
Fredholms bok verar intressant.

Jag har liknande hobbyintressen och hittade Henry Kissinger, White House Years på ett antikvariat. Några kapitelrubriker: "Malaise of the Western Alliance"; "Bonn and Berlin and the Enigma of Germany"; "The Colossus of de Gaulle"; "The Enduring Philosophical Problem of US-Soviet Relations"; "The Riddle of Soviet Conduct".

Köpte också pocketutgåvan av Olof Palme, Med egna ord (1978). Intressant nog står det att en del har avlägsnats från förstaupplagan och ersatts av ett politiskt tal som Palme höll 1978. Det är ingen information om innehållet i det som har tagits bort, så konspirationsteoretikern i mig blir nu tvungen att se på förstaupplagan också. Verkar inte vara så svårt att finna dock:

https://www.bokborsen.se/view/Serge-Richard-Nordal-Åkerma/Olof-Palme-Med-Egna-Ord/6427491
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in