2019-04-27, 11:20
Medlem
Jag köpte "Bobs lilla bok om livet" av James Bowen, detta eftersom jag gillar katter OCH för att den verkade intressant.
Citera
2019-05-07, 16:43
Medlem
Rakiis avatar
Köpte pocketutgåvan av Patti Smiths senaste, Hängiven till en god vän som fyllde år igår. Hon tycker om Patti och skriver en hel del själv så förhoppningsvis är den en bra present. Har läst den själv då den var ny och tyckte den var OK, föredrar dock M Station av hennes tre böcker.
Citera
2019-05-09, 21:22
Medlem
PsychoChillers avatar
John Connollys senaste, A Book of Bones, och The Sopranos Sessions av Alan Sepinwall och Matt Zoller Seitz. Parkerboken köpte jag för att jag har blivit en Parkernörd, och Sopranosboken för att jag har tänkt läsa den i takt med att jag ser serien nästa gång.
Citera
2019-05-11, 23:38
Medlem
Mr.Munshuns avatar
"Törnrosor" av Stephen King. Äger nästan samtliga av hans böcker så varför inte också den här?? = )
Citera
2019-05-15, 22:01
Medlem
Idag blev det ett köp värt att skriva om:

Två stycken J-M G Le Clezio för bara 25 kr styck på Myrorna.

"Skattsökaren" och "Vandrande stjärna".

För att jag för ett tag sedan läste en annan av hans böcker "Afrikanen" och det var en av de bästa böcker jag läst på länge. Nu har jag två till att förhoppningsvis få njuta av.

Och det är desutom inte helt lätt att få tag i Le Clezio till ett rimligt pris så jag blev extra nöjd med köpet av den anledningen.
Citera
2019-05-23, 12:27
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Bell Irvin Wiley: The Life Of Johnny Reb - The Common Soldier of the Confederacy (1971, utkom ffg 1943)
---
Wiley är en klassisk skildrare av amerikanska inbördeskriget ur de enskilda människornas perspektiv, och jag har på nätet hittat massor med uppskattande ord om honom. Nu kom jag tack vare ebay över hans bok om Konfederationens soldater till ett bra pris.
Nu fick jag även tag på parallellvolymen om nordstaternas soldater.

Bell Irvin Wiley: The Life of Billy Yank - The Common Soldier of the Union (1979, utkom ffg 1952)

Och dessutom

Keith Jeffery: 1916 - A Global History (2015)
Citera
2019-05-24, 05:38
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Idag blev det ett köp värt att skriva om:

Två stycken J-M G Le Clezio för bara 25 kr styck på Myrorna.

"Skattsökaren" och "Vandrande stjärna".

För att jag för ett tag sedan läste en annan av hans böcker "Afrikanen" och det var en av de bästa böcker jag läst på länge. Nu har jag två till att förhoppningsvis få njuta av.

Och det är desutom inte helt lätt att få tag i Le Clezio till ett rimligt pris så jag blev extra nöjd med köpet av den anledningen.
Grattis till dessa fynd! Skattsökaren var bra tyckte jag.

Själv så har jag köpt på mig del 1-5 i Harry Potter-serien (på engelska). De två sista delarna hade frugan stående i källaren. Så nu kan jag plöja hela serien. Tre böcker avverkade hittills.
Citera
2019-05-24, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Grattis till dessa fynd! Skattsökaren var bra tyckte jag.

Själv så har jag köpt på mig del 1-5 i Harry Potter-serien (på engelska). De två sista delarna hade frugan stående i källaren. Så nu kan jag plöja hela serien. Tre böcker avverkade hittills.
Tack.

Och igår, i en annan Myrorna:

J-M G Le Clézio - "Allt är vind"

Också 25 kr.

Så nu kan jag läsa Le Clézio hela semestern om jag vill.

---

Dessutom Elfriede Jelinek - "Lust"

En nobelpristagare jag inte har läst än.
Senast redigerad av byggare bob 2019-05-24 kl. 08:19.
Citera
2019-06-14, 16:03
Medlem
Rakiis avatar
Senaste köpen som jag gjorde för några veckor sedan blev två stycken ljudböcker från Adlibris:

Nora eller brinn Oslo brinn - Johanna Frid

Köpte den för jag var nyfiken på den och för att Lundell nämnde att han läste den i förbifarten i Vardagar 2. Inte orkat att lyssna färdigt på den, drygt 90 minuter kvar men frågan är om jag kommer slutföra den. Föll helt enkelt inte för hypen, och har svårt att ta till mig böcker som utgår ifrån ett kvinnligt perspektiv, är där som skon klämmer förmodligen...

12 livsregler : ett motgift mot kaos - Jordan B. Peterson

"Incelbibeln" behöver väl ingen närmare presentation? Köpte den enbart för att ta reda på vad grejen är om, blir dessutom första självhjälpsboken som jag tar och läser.
Citera
2019-06-14, 17:43
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Köpte nyss Katarina Frostensons "K" och Horace Engdahls "De obekymrade".

Frostenson får bli morgondagens lektyr, medan Engdahl intas i lite mer spridda skurar i lagoma doser över tid.

Båda är inköpta för att se om det går att få lite inblick och kanske insikt i dess bådas aktualiteter, vid sidan om deras egna övriga kvaliteter. Blev inspirerad till köpet av "K" av att vi i forumet talade om Frostensons "Hot" som dagens dikt igår och kunde inte låta bli Engdahls lilla pocket när den som av en händelse råkade ligga på disken bredvid kassan.
Senast redigerad av Jenny.Haniver 2019-06-14 kl. 17:48.
Citera
2019-06-14, 20:25
Medlem
Ördögs avatar
Har skaffat eller kommit över gratis:

Tuva Korsström: Från Lexå till Glitterscenen - Finlandssvenska tidsbilder, läsningar, författarporträtt (2013)
Alf Henrikson & Birger Lundquist: Eriksgata (1950)
Ragna Ahlbäck m.fl. (red): Amerikatrunken - Emigranter berättar om sig själva (1976)

En gedigen genomgång av de senaste decenniernas finlandssvenska litteratur. En bok av Henrikson som jag ännu inte läst. En samling med finlandssvenska amerikaemigranters berättelser, som jag fick nys om via den här artikeln i Hufvudstadsbladet - en av de medverkande är Anna Kincaid, född Sjöblom (1894-1975), som avreste till Amerika i april 1912 ombord på ett mycket berömt fartyg.
Citera
2019-06-16, 13:26
Medlem
Senaste...

Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinandstyle
Tänkte inleda en (förhoppningsvis) ny tråd med de färskaste köpen och varför ni har köpt pappersmassan.
...
Vad köpte ni senast? Och varför?

...hårdvaruinköpet skedde via eBay.

En bastant lunta vid namn "Modern Methods for the Separation of Rarer Metal Ions", by Johann Korkish.

Inhandlades enbart för att jag pga fullständighetsmani vill känna till separationsmetoder för samtliga metalliska grundämnen!

Anm. Samtliga? Nåja, i alla fall en bra bit på vägen.
Senast redigerad av GaussBonnet 2019-06-16 kl. 13:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in