Köpte pocketutgåvan av Patti Smiths senaste, Hängiven till en god vän som fyllde år igår. Hon tycker om Patti och skriver en hel del själv så förhoppningsvis är den en bra present. Har läst den själv då den var ny och tyckte den var OK, föredrar dock M Station av hennes tre böcker.
John Connollys senaste, A Book of Bones, och The Sopranos Sessions av Alan Sepinwall och Matt Zoller Seitz. Parkerboken köpte jag för att jag har blivit en Parkernörd, och Sopranosboken för att jag har tänkt läsa den i takt med att jag ser serien nästa gång.
Två stycken J-M G Le Clezio för bara 25 kr styck på Myrorna.
"Skattsökaren" och "Vandrande stjärna".
För att jag för ett tag sedan läste en annan av hans böcker "Afrikanen" och det var en av de bästa böcker jag läst på länge. Nu har jag två till att förhoppningsvis få njuta av.
Och det är desutom inte helt lätt att få tag i Le Clezio till ett rimligt pris så jag blev extra nöjd med köpet av den anledningen.
Bell Irvin Wiley: The Life Of Johnny Reb - The Common Soldier of the Confederacy (1971, utkom ffg 1943)
---
Wiley är en klassisk skildrare av amerikanska inbördeskriget ur de enskilda människornas perspektiv, och jag har på nätet hittat massor med uppskattande ord om honom. Nu kom jag tack vare ebay över hans bok om Konfederationens soldater till ett bra pris.
Nu fick jag även tag på parallellvolymen om nordstaternas soldater.
Bell Irvin Wiley: The Life of Billy Yank - The Common Soldier of the Union (1979, utkom ffg 1952)
Två stycken J-M G Le Clezio för bara 25 kr styck på Myrorna.
"Skattsökaren" och "Vandrande stjärna".
För att jag för ett tag sedan läste en annan av hans böcker "Afrikanen" och det var en av de bästa böcker jag läst på länge. Nu har jag två till att förhoppningsvis få njuta av.
Och det är desutom inte helt lätt att få tag i Le Clezio till ett rimligt pris så jag blev extra nöjd med köpet av den anledningen.
Grattis till dessa fynd! Skattsökaren var bra tyckte jag.
Själv så har jag köpt på mig del 1-5 i Harry Potter-serien (på engelska). De två sista delarna hade frugan stående i källaren. Så nu kan jag plöja hela serien. Tre böcker avverkade hittills.
Grattis till dessa fynd! Skattsökaren var bra tyckte jag.
Själv så har jag köpt på mig del 1-5 i Harry Potter-serien (på engelska). De två sista delarna hade frugan stående i källaren. Så nu kan jag plöja hela serien. Tre böcker avverkade hittills.
Tack.
Och igår, i en annan Myrorna:
J-M G Le Clézio - "Allt är vind"
Också 25 kr.
Så nu kan jag läsa Le Clézio hela semestern om jag vill.
---
Dessutom Elfriede Jelinek - "Lust"
En nobelpristagare jag inte har läst än.
Senast redigerad av byggare bob 2019-05-24 kl. 08:19.
Senaste köpen som jag gjorde för några veckor sedan blev två stycken ljudböcker från Adlibris:
Nora eller brinn Oslo brinn - Johanna Frid
Köpte den för jag var nyfiken på den och för att Lundell nämnde att han läste den i förbifarten i Vardagar 2. Inte orkat att lyssna färdigt på den, drygt 90 minuter kvar men frågan är om jag kommer slutföra den. Föll helt enkelt inte för hypen, och har svårt att ta till mig böcker som utgår ifrån ett kvinnligt perspektiv, är där som skon klämmer förmodligen...
12 livsregler : ett motgift mot kaos - Jordan B. Peterson
"Incelbibeln" behöver väl ingen närmare presentation? Köpte den enbart för att ta reda på vad grejen är om, blir dessutom första självhjälpsboken som jag tar och läser.
Köpte nyss Katarina Frostensons "K" och Horace Engdahls "De obekymrade".
Frostenson får bli morgondagens lektyr, medan Engdahl intas i lite mer spridda skurar i lagoma doser över tid.
Båda är inköpta för att se om det går att få lite inblick och kanske insikt i dess bådas aktualiteter, vid sidan om deras egna övriga kvaliteter. Blev inspirerad till köpet av "K" av att vi i forumet talade om Frostensons "Hot" som dagens dikt igår och kunde inte låta bli Engdahls lilla pocket när den som av en händelse råkade ligga på disken bredvid kassan.
Senast redigerad av Jenny.Haniver 2019-06-14 kl. 17:48.
Tuva Korsström: Från Lexå till Glitterscenen - Finlandssvenska tidsbilder, läsningar, författarporträtt (2013)
Alf Henrikson & Birger Lundquist: Eriksgata (1950)
Ragna Ahlbäck m.fl. (red): Amerikatrunken - Emigranter berättar om sig själva (1976)
En gedigen genomgång av de senaste decenniernas finlandssvenska litteratur. En bok av Henrikson som jag ännu inte läst. En samling med finlandssvenska amerikaemigranters berättelser, som jag fick nys om via den här artikeln i Hufvudstadsbladet - en av de medverkande är Anna Kincaid, född Sjöblom (1894-1975), som avreste till Amerika i april 1912 ombord på ett mycket berömt fartyg.
And we didn't expect to be rescued. But I wasn't afraid. And then klockan fem på morgonen vi såg en light. And you could hear. It was just like a praying and singing. But vi alla had to vara stilla. Så den båten inte hade kipped över. And then vi var räddade runt klockan sju på morgonen. Båten stannade stilla. Den kunde inte komma too close to the icebergs. And then they put out just like a chair or something that they took us up in.
And när vi kom upp där, and jag såg, vad som hade happnat. Jag såg people and chairs and things floating around. And I såg många, många som hade losat sina bekanta. And one flicka from Danmark. Jag kunde förstå lite norska and danska. Hon losade sin sweetheart. Hon losade sin mind. De sände henne hem från New York. Så det var många, många ting jag kunde tell you. Om jag kunde tala riktigt good svenska.
När vi kom to New York, they gave us a chance to go where ever we wanted. They gave us ticket. Om vi ville gå tillbaka to Finland or vart vi ville. And course jag ville gå till Amerika. And jag kom to Tacoma. And cause jag gifte en American, så mina barn kan inte tala any svenska. And cause jag har en son, som är born on my birthday, too. So next month the fourteenth will be. That was in 1912. Hur många år är det? Femtionio? Det blir femtionio år sen jag var på Titanic.