2012-02-24, 00:17
Medlem
P.Gs avatar
Det blev:

The Sun Also Rises - har bekantat mig med Hemingway på senaste tiden, detta blir den fjärde och sista (på ett tag) av hans böcker jag läser på ett tag.

The Red Badge of Courage - en bok av Stephen Crane som utspelar sig under det amerikanska inbördeskriget. Hade aldrig hört talas om den innan den dök upp som "dagens artikel" på Wikipedia. Den mottogs tydligen mycket väl och hyllades lustigt nog av just Hemingway som en av de bästa amerikanska romanerna någonsin.
Citera
2012-02-24, 01:01
Bannlyst
Gjorde ett par fynd på bokrean häromdan:
Internationella Cigarrguiden: konsten att välja och att röka av Jane Resnick. Jag gillar att röka cigarr och det var mycket av den anledningen jag köpte boken. Hoppas kunna få lite tips på hur man förhöjer njutningen av cigarrerna
Och så köpte jag Pink Floyd: musiken, människorna, myterna av Bengt Liljegren. Den köpte jag av två anledningar. För det första - så klart - så gillar jag ju Pink Floyds musik. Och för det andra så vet jag tyvärr inte särskilt mycket om bandet, men det ska det väl förhoppningsvis bli ändring på nu.
Citera
2012-02-24, 20:49
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
The Red Badge of Courage - en bok av Stephen Crane som utspelar sig under det amerikanska inbördeskriget. Hade aldrig hört talas om den innan den dök upp som "dagens artikel" på Wikipedia. Den mottogs tydligen mycket väl och hyllades lustigt nog av just Hemingway som en av de bästa amerikanska romanerna någonsin.
Stephen Crane är faktiskt ännu bättre som poet. Kolla in hans diktsamlingar om du får tillfälle.
Citera
2012-02-24, 21:13
Medlem
saftad_burks avatar
Yazunari Kawabata: The Dancing Girl of Izu and Other Stories (161:-), The Lake (127:-) och Beauty and Sadness (102:-).

Har velat läsa dem länge, men det har inte blivit av att beställa förrän i förrgår, när jag satt vid datorn och vart lite onykter.

Fick hem Tacitus Germania, Swahns Svenska traditioner och Elmers Civilisationernas självmord från Arminius tidigare idag.

Bokus är försenade med Mabinogion och Morte d'Arthur.
Citera
2012-02-24, 21:53
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Stephen Crane är faktiskt ännu bättre som poet. Kolla in hans diktsamlingar om du får tillfälle.
Intressant! Vilken rekomenderar du; War is Kind eller The Black Riders and Other Lines?
Citera
2012-02-24, 22:46
Medlem
Dolgtrases avatar
Idag köpte jag äntligen Blodets meridian av Cormac McCarthy. Den boken har jag länge velat läsa.
Citera
2012-02-24, 22:53
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Intressant! Vilken rekomenderar du; War is Kind eller The Black Riders and Other Lines?
Båda. Det är ju allt han hann med att skriva under sin alltför korta karriär. Alla går också att läsa på nätet: http://www.americanpoems.com/poets/stephencrane

De är något slags mellanting mellan dikter och aforismer om människans ensamhet, och jag tycker personligen att de flesta är alldeles lysande.
Citera
2012-02-26, 01:11
Medlem
Rakiis avatar
Lokko 1999-2009

För att jag gillar popkultur och musik.
Citera
2012-02-26, 08:26
Medlem
Trakl, Georg - Helian och andra dikter

Özkök, Lutfi - Nordiska författarporträtt
Citera
2012-02-26, 13:03
Medlem
NixYOs avatar
Köpte några böcker på Akademibokhandelns bokrea:
  • Koranen - översatt av Karl Vilhelm Zetterstéen
  • Kort om medvetandet - Susan Blackmore
  • Kort om hjärnan - Michael O'Shea
  • En mörk välsignelse - Dennis Lehane
  • Den döende detektiven - Leif GW Persson
  • Brobyggarna - Jan Guillou
Citera
2012-02-26, 13:50
Medlem
SilverTips avatar
Betalade alldeles för mycket (500 kr) för originalupplagan av Gunnar Ekelöfs Promenader. (Prosaboken med den underbara, outslitliga essän Verklighetsflykt.)
Hade sedan länge en sönderläst pocket, men den var tryckt med minuskler som fick mina ögon att tåras, och dessutom saknade den Bertil Bull Hedlunds geniala illustrationer, som är halva njutningen.

Äntligen kan jag läsa denna gamla favorit så som den ska läsas
Citera
2012-02-26, 13:59
Medlem
På bokrean köpte jag Den ofrivillige monarken. Kanske ingen bok jag skulle köpt annars, men till 49 kr var det ett fynd. Ska bli intressant att läsa vad all uppståndelse egentligen berodde på.

Fick även hem tidigare i veckan lite "dold historie"-litteratur, som jag är mycket fascinerad av, beställd på nätet för över 700 kr.

The Montauk Book of the Dead av Peter Moon
Montauk: The Alien Connection av Stewart Swerdlow
Transylvanian Moonrise av Radu Cinamar & Peter Moon
Finding Lost Atlantis Inside the Hollow Eart av Brinsley Le Poer Trench
Senast redigerad av HowlinWolf 2012-02-26 kl. 14:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in