• 1
  • 2
2007-10-05, 19:05
Medlem
Andy Pandys avatar
Sydsvenskan, 5 oktober 2007 18:20

Kulturens sexutställning vandaliserad

Av Karin Zillén, Bengt Arvidson, Sara Assarsson

Fyra unga män klädda i rånarluvor rusade in på Kulturen i Lund vid
15.30-tiden och vandaliserade flera fotografier i utställningen " A
history of sex" av Andres Serrano med hjälp av kofötter och en yxa.

De lämnade efter sig ett flygblad med paroller som " Mot dekadens och
för en sundare kultur"

Läs mer:
http://sydsvenskan.se/lund/article270932.ece
Citera
2007-10-05, 19:27
Medlem
WorlocKs avatar
Varför inte bara plocka med sig en sån där fönsterkrossare man finner på bussar, eller iaf en vanlig hammare. Räcker med ett ynka slag och man bilderna plockas ned. Jävla ljushuvuden som springer omkring med yxa och kofötter.

Aja nu är det kanske inte det som ska disskuteras. Utställningen vet jag inget om, men konstnären verkar iaf vara den människan som gillar att provocera så han blir nog inte allt för ledsen på ögat för att några brighta fjortisar springer in och härjar... med yxa... jag kan inte släppa det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Piss_Christ

En annan länk: Varning, döda människor (inte så obehagligt dock)
http://www.art-forum.org/z_Serrano/gallery.htm
Citera
2007-10-05, 19:54
Medlem
Fruktpojkens avatar
Skit ska skit ha som man säger..
Sämre konst får man ju leta efter. En utställning med internetreklam är mer givande.
Citera
2007-10-05, 20:12
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktpojken
Sämre konst får man ju leta efter. En utställning med internetreklam är mer givande.
Tja, jag har inte sett utställningen, så jag vet inte. Men vandalerna väckte i alla fall mitt intresse för den. Knappast deras avsikt, tror jag.
Hoppas nu att det går att återställa allt till som det var förut, så att man kan gå och se det hela i den form det hade innan attacken.
Citera
2007-10-06, 00:53
Medlem
http://www.den-svenske.com/txt/2007-...nalister.shtml

Nationalister tar på sig dådet.
Citera
2007-10-06, 05:07
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hokuslocus
http://www.den-svenske.com/txt/2007-...nalister.shtml
Tack för länken! Fast det var nåt krakel med längden på den, så den leder fel om man bara klickar på den. Det ska alltså vara ".shtml" på slutet för att man ska komma till rätt sida.
Citera
2007-10-06, 05:12
Medlem
Squalos avatar
Det rör sig alltså som så kallad "konst" vars enda syfta är ett provocera, och enbart provocera?

Jag är sååå förvånad.
Citera
2007-10-06, 05:20
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Det rör sig alltså som så kallad "konst" vars enda syfta är ett provocera, och enbart provocera?
Kanske, men man behöver ju inte heller låta sig provoceras.
Citera
2007-10-06, 05:25
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Pandy
Kanske, men man behöver ju inte heller låta sig provoceras.
Det säger dom ja...

Jag ska nog göra en utställning med 2 flyktingfamiljer från Somalia. Den ena i en bur, där man kan trycka på en knapp så släpps det ner en liten matbit. Den andra i en jättestor blender, där man kan trycka på knappen och flyktingbarnen blir till puré.

Så är det upp till besökaren om han vill mata flyktingarna eller låta dom svälta. Eller om han vill låta somalierna leva eller hackas till bitar av stora knivar av titan.

Så får vi se om någon blir provocerad.
Citera
2007-10-06, 13:43
Medlem
Fastidios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Det säger dom ja...

Jag ska nog göra en utställning med 2 flyktingfamiljer från Somalia. Den ena i en bur, där man kan trycka på en knapp så släpps det ner en liten matbit. Den andra i en jättestor blender, där man kan trycka på knappen och flyktingbarnen blir till puré.

Så är det upp till besökaren om han vill mata flyktingarna eller låta dom svälta. Eller om han vill låta somalierna leva eller hackas till bitar av stora knivar av titan.

Så får vi se om någon blir provocerad.
Det hade iofs varit långt mer provocerande än den här utställningen. Jag hann se den innan nationalistvandalerna höll på,var inget jättemärkvärdigt.
Citera
2007-10-06, 19:02
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastidio
Det hade iofs varit långt mer provocerande än den här utställningen. Jag hann se den innan nationalistvandalerna höll på,var inget jättemärkvärdigt.
Ja, men man behöver ju fortfarande inte låta sig provoceras.
Citera
2007-10-06, 19:12
Medlem
snapcases avatar
Fina ekon från 1937:s utställning Entartete Kunst i München. Där visades verk av bla: Max Beckmann, Marc Chagall, Lovis Corinth, Otto Dix, Lyonel Feininger, George Grosz, Wassily Kandinsky, Ernst Ludwig Kirchner, Paul Klee, Oskar Kokoschka, Franz Marc, Paula Modersohn-Becker och Emil Nolde.
Den här rätt imponerande samlingen konstnärer ansågs av nazisterna vara degenererade. I efterhand kan man ju lätt konstatera att nassar inte ska pyssla med konstkritik
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in