2007-10-05, 09:07
Medlem
Diztortions avatar
Skall försöka hålla detta kort men med alla detaljer...

Hade en Ubuntupartition med Ubuntu Studio installerat. Efter mitt ljudkort ej stödjs så plockade jag väck detta igår. GRUB loadern låg dock kvar och ville inte starta ordentligt. Matade i Windows XP-CDn och körde F3 för att reparera, körde kommandot FIXMBR. Allt lungt och det funkade igen. Så... tänkte jag att på den partition som Ubuntu låg på tidigare kan jag ha en egen Windowspartition för just musikinspelning (min tidigare har krånglat på sista tiden med drivrutiner som krockar etc). OK - fram med Partition Magic. Där fanns ju till och med en funktion som skulle utföra precis det jag ville åstadkomma: en ny formatering av partionen som möjliggör dual boot för Windows Xp. Mumma.

Testade först att formatera om partitionen till NTFS. Bootade med WindowsXPskiva i - kunde ej finna partionen. Vidare till...

Anger allt som Partition Magic ber om, trycker ok. Men... när den startar processen så står det att den nya partitionen skall bli 177 Gb istället för 40 Gb... jag blir lite kallsvettig men kör på. Startar om och får givet "nonsystem disk" meddelande. Ok. Så antingen har jag missuppfattat PM eller så har det fuckat ur. Det är ok - jag kunde ändå behöva en nyinstallation av Windows. Men det är nu det börjar bli riktigt förvirrat:

Kör igång nyinstallationen av Win XP. Ni vet... det tar en stund att kopiera alla filer så jag gick o pyssla med något annat under tiden. Kommer tillbaka till en svart skärm. Allright, startar om efter en stund. Ingenting. Tar jag ut windowsskivan - svart skärm. Inget meddelande om nonsystemdisk. Startar jag med Windowsskivan - inget. Tidigare gick den ju igång och man fick alternativet att installera Windows.

Räddning: ubuntu på DVD. Där sitter jag nu. Frågan är vad fan har hänt! Allt verkar ju funka... kanske är det bara autoboot från CD/DVD som inte fungerar (är tvungen att köra Boot menu för att starta Ubuntu, kör jag inte detta alternativ så startar inte denna heller!). Men wtf hände med min Windowsinstallation?! Har aldrig sett någon liknande förut utom när möjligtvis hårdvaran varit kass men det är den ju bevisligen inte!

Sorry blev lite långt ändå... any clues? Tacksam för svar!
Citera
2007-10-05, 12:32
Medlem
Diztortions avatar
Inget svar så långt... men nu är saker och ting annorlunda. :P

Installerade Ubuntu eftersom det var det enda som gick att installera. När det funkade så funkade det även att booota från XP-skivan, helt plötsligt. Installerade Windows Xp. Enda märkliga just nu är att min primära partition som en gång var på 250 Gb nu är 131 Gb stor. Jag antar att det är efter det att Partition Magic strulade på något sätt. Och det är ju så jävla lätt att köra format C nu för tiden när man inte har diskettstation!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in