2007-10-04, 18:00
Medlem
coqs avatar
Känner för att återgå till XP på heltid och radera partitionen jag har Ubuntu på. Hur gör jag det utan att min ntfs-partition påverkas på något som helst? Har redan behövt formatera datorn två gånger på grund av slarv från min sida vid när jag skulle partitionera min hårddisk.
Citera
2007-10-04, 18:58
Medlem
The Sidewinders avatar
ok så som jag förstår det har du:

1 x NTFS-partition med XP på
1 x kit med ext3,swap å hela linuxköret

Då är det bara att gå in under (det heter väl något liknande i svensk version)

Control Panel- Computer Management - Disk Management - Klicka på de partionerna du vill ta bort (alltså inte c: )- skapa en ny partion i det tomma utrymmet.

Nu kommer du ha hårddisken upp-partitionerad i två ntfs-partitioner, vill du inte ha så får du skaffa partition magic eller något liknande och slå ihop dem till en.

Har jag förstått fel och du vill installera om datorn så är det ju bara att du låter installationsprogrammet formatera hela hårddisken så e det klart sen
Citera
2007-10-04, 19:51
Medlem
flengs avatar
Om du har en ubuntu cd(eller någon anna live cd med gparted på). Måste vara cd eller liknande för man kan inte ta bort mountade paritioner.

-Gå in Prefercence -> Removable drives and Media preferences.
-Klicka bort båda som har mount i namnet under storage.
-Starta terminalen skriv sudo gparted.
-Unmounta alla hårdiskar.
-Ta bort din ext3 och swap formatera sedan dom till ntfs.
Citera
2007-10-04, 21:31
Medlem
coqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fleng
Om du har en ubuntu cd(eller någon anna live cd med gparted på). Måste vara cd eller liknande för man kan inte ta bort mountade paritioner.

-Gå in Prefercence -> Removable drives and Media preferences.
-Klicka bort båda som har mount i namnet under storage.
-Starta terminalen skriv sudo gparted.
-Unmounta alla hårdiskar.
-Ta bort din ext3 och swap formatera sedan dom till ntfs.
Tog bort bode ext3 och swap och forstorade sedan ntfs men nar jag nu startar datorn for jag meddelandet:

Citat:
Booting from local disk...
GRUB Loading stage1.5.

GRUB loading, please wait...
Error 22

Vad ar det som har hant? Vill verkligen inte behova formatera ntfs-partitionen. Nogon losning moste det val ando finnas?
Citera
2007-10-04, 21:40
Medlem
coqs avatar
Vill inte verka tjatig eller liknande men jag skulle verkligen behova hjalp snarast mojligt.
Citera
2007-10-04, 22:24
Medlem
The Sidewinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coq
Vill inte verka tjatig eller liknande men jag skulle verkligen behova hjalp snarast mojligt.

bootsektorn hittas väl inte ordentligt, pröva att köra reparera med din xp-skiva kanske?
Citera
2007-10-04, 22:29
Medlem
flengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coq
Tog bort bode ext3 och swap och forstorade sedan ntfs men nar jag nu startar datorn for jag meddelandet:

Vad ar det som har hant? Vill verkligen inte behova formatera ntfs-partitionen. Nogon losning moste det val ando finnas?
Gå in i gparted igen och höger klicka på din ntfs partition och ta set flags sen kryssa i bootable.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in