• 1
  • 2
2007-10-05, 18:31
Medlem
StigAllans avatar
Gjorde en egen tråd om tacokydda.
Tycker att den fungerar fint.
Men haka inte upp er på saltmängden, läs sista inlägget.
http://www.flashback.org/showthread...ght=tacokrydda
Citera
2007-10-05, 18:39
Medlem
köp knorrs "mexikansk kryddmix", finns på vanlig kryddburk och har blivit min personliga favorit. används till allt =)
Citera
2007-10-05, 18:42
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Taco krydda är inte så mycket mer än Spiskummin, paprika, lökpulver och salt. Nästan bara spiskummin som smakar, den är själva "taco" smaken, köp en burk och prova.

Fast i den där kryddmixen ingår ju chipotle, en sorts rökt och torkad jalapeno, som ger en mycket god rökig smak. Någon som vet var man kan köpa chipotle här hemma? I usa säljs det överallt, men i Sverige har jag aldrig sett det, trots att vi har i stort sett hela världen i kryddhyllorna.
Citera
2007-10-05, 18:54
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
Fast i den där kryddmixen ingår ju chipotle, en sorts rökt och torkad jalapeno, som ger en mycket god rökig smak. Någon som vet var man kan köpa chipotle här hemma? I usa säljs det överallt, men i Sverige har jag aldrig sett det, trots att vi har i stort sett hela världen i kryddhyllorna.

Brukar finnas i flera butiker jag handlar torkad i lösvikt eller påse.
Ofta väldigt dyrt när man som balkongodlare vet att det är fullsmockade plantor som även dessa kommer från.
20-25 kronor för ett par eller tre.
Chipotle är rökta jalapénos.
Citera
2007-10-05, 19:04
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
Finns/fanns på NK i Sthlm, torkad och malen. Annars finns hela chipotles i lite större butiker bland övrig chili. Fast tacomixen har en lite annorlunda chipotlesmak, kanske för att det även ingår rökarom utöver chipotlen. Någon som vet var man kan köpa rökarom i pulverform? Röksalt räknas inte...
Citera
2007-10-06, 01:21
Medlem
fraess avatar
Citat:
Kemiskt är det helt ok att använda den men ekonomiskt är det vansinne. Den lilla påsen är skitdyr när du kan få EXAKT samma smak med spiskummin och lite paprika. Som att köpa ny dammsugare varje månad istället för att bara byta påsen i den.

Det var ett jefla tjat om spiskummin, trots att det är inte ens är spiskummin med i ingredienslistan! Möjligtvis har dom gömt den under "andra kryddor", men den posten kommer lång ner på listan. Det är ju så att ordningen på ingredienserna sammanfaller med hur mycket det är av varje ingrediens. Först=mest, sist=minst. Vilken idiot som helst förstår ju att det inte alls blir EXAKT samma smak om man blandar spiskummin och paprika på måfå.

Jävla sjuk liknelse du kommer med också.. Öh. Då säger jag som att ditt resonemang är som att du köper en dammsugare för 198 kronor på ÖB, och stoppar i en dammsugarpåse som passar till en Miele för 4000 spänn och sen tror att du ska få samma resultat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in