• 3
  • 4
2007-10-06, 00:25
Medlem
MüsliMannens avatar
Ca. 99 % av allt jag laddar ner skulle jag inte ha köpt i butiken om inte det fanns möjlighet att ladda ner, därför tycker jag inte att jag stjäl något.
Citera
2007-10-06, 01:40
Bannlyst
jag tycker att det är bra att dela filer. det borde vara lagligt att dela vad som helst. om man har en sån här bra teknologi ska man fan använda den.
Citera
2007-10-06, 17:42
Medlem
Numes avatar
Man kan ju också fråga sig om det är moraliskt rätt att köpa/kasta bort sina pengar på dålig musik eller film, och om det är rätt att göda t.ex Brittneysuggan och Jessica Simpson som faktiskt inte kan sjunga, bara för att lyssna på en låt och sedan kasta skiten i väggen.
Citera
2007-10-06, 18:00
Medlem
desreichesmachts avatar
"filosofiskt riktigt"? Skrev du det där du direkt efter en samhällskunskapslektion i nian eller vad?

Edit: Aha, filosofilektion. Ännu värre.
Citera
2007-10-06, 18:13
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av desreichesmacht
"filosofiskt riktigt"?
Han menade förmodligen "moraliskt riktigt ur en filosofisk synvinkel."
Citera
2007-10-06, 18:14
Medlem
desreichesmachts avatar
Som om det skulle vara bättre? Det är helt ok att ha diskussioner på dagisnivå, men varje gång ni klär det i filosofiska begrepp så vänder sig Nietzsche och Platon i graven...
Citera
2007-10-06, 21:31
Medlem
Silverturks avatar
Film är ursprungligen gjord som en vara, så när vi väl ser den utan att jag eller någon annan betalat för den (Kopierat/Laddat ner den) så begår man ett brott, även om det är lite skillnad mellan att trycka på en knapp på tangentbordet och bryta sig in i lokala videobutiken. Det kommer man inte ifrån hur man än gör.

Sedan säger vädligt många att de ändå kommer köpa filmen/hyra den när den väl släpps på dvd, men jag tror det är ytterst få som gör det. De filmer jag är väldigt osäker på om jag vill se på bio eller inte laddar jag då ner. Är de dåliga ser jag inte klart den. Är den okej, så är jag nöjd så. Är filmen jag laddae ner av dålig kvalitét men okej, går jag och ser den på bio. Är filmen riktigt bra ser jag den på bio i vilket fall.

Så laddar jag även ner de filmer som inte visas på biografer här i Norrköping, som t.ex. Silent Hill. Jag tar inte tåget till Linköping för en sån sak!

Jag kan dock medge att jag, med största sannolikhet, inte kommer att hyra filmen eller köpa den efteråt. Såvida den inte ger en viss mysfaktor eller att jag inte har kvar nån skiva att bränna den på.

Så kan jag säga till sist: Ja, det är fel, både ur lagens och moralens synpunkt. När jag tänker på det kan jag inte säga annat än att jag faktiskt struntar i den när jag startar DC.
Citera
2007-10-07, 00:36
Medlem
Sgt John Keels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Ja, precis. Men om man bryter mot de lagar man anser vara dåliga så bryter man ju likt förbannat mot lagen. När man bryter mot lagen så struntar man ju i att det är olagligt och står då över lagen så att säga.

Vad som kan tyckas vara vettiga lagar och inte varierar ju från person till person. Ska varje människa som inte tycker om en speciell lag få bryta mot den?

Som jag vill se det kan man dela upp det här i två fall.

a) Man bryter mot en speciell lag men är på vad det klara vilka konsekvenser det får och man accepterar dessa. Här anser jag att man böjer sig för lagens vilja och inte anser sig stå över den.

b) Man bryter mot en viss lag och hävdar att konsekvenserna inte ska påverka en. Detta resonemang verkar vara det du vill tillämpa.

Nu verkar den här diskussionen ha urartat till om immateriellrätt existerar eller inte. Det var inte riktigt vad jag skulle vilja tolka topic som. Visst kan det vara lite kymigt om någon snor idén till en bok du har slipat på fem år, men sånt får man ta i min mening. Hade man varit tyst så hade det ju inte funnits någon möjlighet för någon att ta det. Därför har vi immateriellrätten, för att uppmuntra folk att uttrycka sina idéer och inte sitta och tjuvhålla på dem så de blir outnyttjade, så ger vi dem rätten att tjäna pengar på dem under ett visst tidsintervall i gengäld mot att de sen släpper dem fria för alla att utnyttja.

Men detta omfattar inte gratis spridning, även om våra upphovsrättslagar gör det. Så vad är det minsta vi behöver ge för att få människor att dela med sig av sina idéer?

Nu verkar det som om jag har fått det här att bli en krasst ekonomisk fråga. Kanske är det precis vad det är.

/Adrian
Citera
2007-10-07, 05:33
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Green
Men om jag har designat och tillverkat lampan (och skyddat den med upphovsrätt) stjäl du min idé och gör dig skyldig till stöld.
Jag tror glufs-glufs företag som ikea går runt det där med hjälp av små modifikationer.

I de flesta fall vad gäller nedladdning är det ju inte heller tillämpligt att tala enbart om spridning av "idéer", även om nedladdarna gärna vill använda detta argument för att romantisera saken och framställa det som att de själva bidrar med någonting i processen. Det man tillägnar sig som nedladdare av musik och film är ju inte bara en viss "idé", som i patenträttsliga resonemang, utan en produkt av andras yrkeskunnande, kreativitet och konstnärliga/teknologiska resurser, som nedladdarna själva saknar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in