Citat:
Ursprungligen postat av Resistance
Ja, precis. Men om man bryter mot de lagar man anser vara dåliga så bryter man ju likt förbannat mot lagen. När man bryter mot lagen så struntar man ju i att det är olagligt och står då över lagen så att säga.
Vad som kan tyckas vara vettiga lagar och inte varierar ju från person till person. Ska varje människa som inte tycker om en speciell lag få bryta mot den?
Som jag vill se det kan man dela upp det här i två fall.
a) Man bryter mot en speciell lag men är på vad det klara vilka konsekvenser det får och man accepterar dessa. Här anser jag att man böjer sig för lagens vilja och inte anser sig stå över den.
b) Man bryter mot en viss lag och hävdar att konsekvenserna inte ska påverka en. Detta resonemang verkar vara det du vill tillämpa.
Nu verkar den här diskussionen ha urartat till om immateriellrätt existerar eller inte. Det var inte riktigt vad jag skulle vilja tolka topic som. Visst kan det vara lite kymigt om någon snor idén till en bok du har slipat på fem år, men sånt får man ta i min mening. Hade man varit tyst så hade det ju inte funnits någon möjlighet för någon att ta det. Därför har vi immateriellrätten, för att uppmuntra folk att uttrycka sina idéer och inte sitta och tjuvhålla på dem så de blir outnyttjade, så ger vi dem rätten att tjäna pengar på dem under ett visst tidsintervall i gengäld mot att de sen släpper dem fria för alla att utnyttja.
Men detta omfattar inte gratis spridning, även om våra upphovsrättslagar gör det. Så vad är det minsta vi behöver ge för att få människor att dela med sig av sina idéer?
Nu verkar det som om jag har fått det här att bli en krasst ekonomisk fråga. Kanske är det precis vad det är.
/Adrian