2007-10-03, 20:55
Medlem
Tänkte höra mig för om dessa översättningspennor, svårt att hitta information om hur de fungerar. Jag har lite smått börjat läsa böcker, mest engelskspråkiga. Det är ju otroligt många ord jag inte kan, har köpt en "dictionary" och slår upp olika ord, men det hämmar ju läsandet rätt mycket. Jag vill ju liksom ta mig fram i boken inte avbryta hela tiden och sitta och bläddra i ett lexikon. Jag började ta fram papper och penna ock skriva ner ord jag inte kunde men jag orkar inte det nu heller, då tänkte jag att det skulle vara smidigt med en sån där översättningspenna. Men jag är mest intresserad av att ha en "dictionary", alltså inte att översätta till Svenska utan mer kolla upp vad det betyder.

Det jag undrar är om någon har testat en sån där och kan berätta lite om den, bra? dålig? totalt värdelös? Kan man använda den som en engelskk ordbok helt enkelt? Vad krävs för att den skulle fungera som en svensk ordbok? Hur bra är talsyntesen? Hör man hur orden ska uttalas eller suger den röv?
Citera
2007-10-03, 21:20
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Svensson
Tänkte höra mig för om dessa översättningspennor, svårt att hitta information om hur de fungerar. Jag har lite smått börjat läsa böcker, mest engelskspråkiga. Det är ju otroligt många ord jag inte kan, har köpt en "dictionary" och slår upp olika ord, men det hämmar ju läsandet rätt mycket. Jag vill ju liksom ta mig fram i boken inte avbryta hela tiden och sitta och bläddra i ett lexikon. Jag började ta fram papper och penna ock skriva ner ord jag inte kunde men jag orkar inte det nu heller, då tänkte jag att det skulle vara smidigt med en sån där översättningspenna. Men jag är mest intresserad av att ha en "dictionary", alltså inte att översätta till Svenska utan mer kolla upp vad det betyder.

Det jag undrar är om någon har testat en sån där och kan berätta lite om den, bra? dålig? totalt värdelös? Kan man använda den som en engelskk ordbok helt enkelt? Vad krävs för att den skulle fungera som en svensk ordbok? Hur bra är talsyntesen? Hör man hur orden ska uttalas eller suger den röv?

De är helt ok för att översätta till svenska så länge du inte läser facklitteratur. Vissa uttal är dock under all kritik..
Citera
2007-10-03, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink in spe
De är helt ok för att översätta till svenska så länge du inte läser facklitteratur. Vissa uttal är dock under all kritik..

Är det bara enkla översättningar den kan göra? Skulle mer vilja använda den som ordbok. Jaja, man får väl pallra ner röven till någon affär och fråga om den, har så svårt för lismande försäljare som bara babblar om hur förträffliga olika prylar är bara
Citera
2007-10-03, 22:46
Medlem
frkecksons avatar
Har en sån översättningspenna. Och den duger väl. Den översätter och ger även liknande ord (vad jag minns). Funkar ju bra och snabbt om man tycker det är ansträngande att slå upp ord i vanlig ordlista.

Finns även "streckoder" på fodralet till pennan som du läser av med pennan så du kan bokstavera ord som inte finns i text.
Citera
2007-10-04, 15:09
Medlem
Shrink in spes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omar Svensson
Är det bara enkla översättningar den kan göra? Skulle mer vilja använda den som ordbok. Jaja, man får väl pallra ner röven till någon affär och fråga om den, har så svårt för lismande försäljare som bara babblar om hur förträffliga olika prylar är bara

Det är nog mer av en ordlista, ger förslag på översättningar. (I alla fall min, men den är visserligen två år gammal. Kan ju hänt ngt på quicktionary-fronten..)
Citera
2007-10-05, 00:10
Medlem
Var och kollade på en idag, blir nog att köpa en, alla säger att talsyntesen suger balle så jag skiter nog i det och kör på lite-modellen. Var ju ganska lätt att läsa in text med den och den verkar rätt smidig. Får leva med att det blir översättning till svenska, eller köpa uppgraderingen kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in