2007-10-03, 18:49
Medlem
Fick hem min nya leksak idag. En 22LR halvautomat av fabrikat ruger.
Detta är den första fabriksnya bössan jag använder så jag undrar nu om det
är nått särskillt jag bör göra innan jag börjar skjuta. Jag kunde inte hålla mig helt utan var ut och sköt in siktet med 5 skott i eftermiddags

Jag hörde nått om att skjuta ett eller två skott och sedan rengöra pipan med solvent och fortsätta så de första 10-20 skotten. Är det nått man bör göra eller går det bra utan?
Citera
2007-10-03, 19:56
Medlem
Imsdal1s avatar
tror inte det är så viktigt med break-in av pipa på en .22lr
Citera
2007-10-03, 22:55
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imsdal1
Precis, "Break in" av ett kulvapen görs ju för att minimera kopparmantlingen i pipan. Eftersom ingen .22LR-ammunition är kopparmantlad så är det ju ingen vits...

När jag ägde en Ruger 10/22 rengjorde jag pipan ganska sällan. Det är ju lite meckigt att dra loppet på bössan p.g.a konstruktionen också.

Däremot tycker jag att du ska vara noga med att rengöra patronläget, där samlas det en hel del gucka av krutslagg och vax som kan ställa till problem med patronmatningen.

Jag fick t.om en hylssprängning som berodde på att patronen inte matades helt in i patronläget innan den avfyrades!

Annars får jag gratulera till en rolig bössa... det går lätt åt några hundra patroner vid varje skjutbanebesök!
Citera
2007-10-03, 23:16
Medlem
JEzuss avatar
Lite för lat för att googla så jag frågar rakt ut, vad kostar den här bössan??
Skulle behöva något lite roligt att skjuta med på landet som även går att använda till viss jakt.

Mvh
Citera
2007-10-04, 06:53
Medlem
Med kikare (av billig modell), ett par hundra skott och lite annat småkraffs gav jag 4000:- hos min vapenhandlare. Då är min i rostfritt med syntetstock.
Enbart bössan skulle gått på 3495:- tror jag.

Med vanlig blånerad pipa och stock i trä tror jag den låg på runt 3000:-
Citera
2007-10-04, 09:48
Medlem
Lillemannens avatar
De brukar ju vara ganska infettade när de kommer från fabrik. När jag köpte min så sa vapenhandlaren att jag skulle ta isär bössan och torka rent och smörja med någon lättflytande vapenolja. Krutrester fastnar ju också lätt när bössan är infettad.
Citera
2007-10-07, 09:27
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imsdal1

Det är jävligt viktigt. Om du kläckte ur dig det där på en 22-forum eller bänkskytteforum så skulle du få stryk med bambukäppar.
Citera
2007-10-07, 10:16
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Det är jävligt viktigt. Om du kläckte ur dig det där på en 22-forum eller bänkskytteforum så skulle du få stryk med bambukäppar.
Nu kan ju inte en Ruger 10/22 "out of the box" ens med den bästa vilja kallas ett precisionsvapen...

Har du någon mer info om break in på .22or? Det vore intressant att få veta lite mer om bakgrunden... det kan ju som sagt inte handla om att få ned kopparmantlingen.
Citera
2007-10-07, 11:24
Medlem
[quote=InkoPinko]Nu kan ju inte en Ruger 10/22 "out of the box" ens med den bästa vilja kallas ett precisionsvapen...
[quote]

Detta får jag nog hålla med om. Men det går då bra att pricka järpar på ca 50 meter Har 2st som hänger i vedboa nu.

Har skjutit runt 70 skott nu utan att rengöra pipan så jag hoppas att det inte var så viktigt med break in iaf. Annars får det väl bli en ny pipa senare, de kostar ju inte så fruktansvärt mycket.

Riktigt skoj är det iaf.
Ska bara hitta billigaste stället att beställa 25skotts magasin på, det verkar inte vara så många som levererar utomlands (från usa till sverige).
Butler Creek steel lips verkar iaf vara det som gäller om man ska ha nått annat är original 10skotts magasin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in