• 1
  • 2
2007-10-03, 16:49
Medlem
Hej, installerade om windows xp på datorn och glömde klantigt nog att skriva in lösenordet! och nu har det gått ut och de går inte att starta datorn, o inget händer när ja sätter i skivan!

Så, vad ska ja göra?? Vad e felet??
Citera
2007-10-03, 17:00
Medlem
FL10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajdi
Hej, installerade om windows xp på datorn och glömde klantigt nog att skriva in lösenordet! och nu har det gått ut och de går inte att starta datorn, o inget händer när ja sätter i skivan!

Så, vad ska ja göra?? Vad e felet??

Vadå inget händer när jag sätter i skivan? När sätter du i skivan? Om du försöker boota den och inget händer så måste du antagligen gå in i bios och sätta cd romen som första bootdevice. Du får förklara ditt problem lite mer specifikt så kan det nog lösas enkelt.
Citera
2007-10-03, 17:03
Medlem
Jo!

Och sen står det att datorns maskivarukonfiguration kontrolleras och sedan händer inget mer :/ så ja vet inte längre vad som ska göras! förslag??
Citera
2007-10-03, 17:47
Medlem
!!

Det är en bärbar data, en asus a6r..
Citera
2007-10-03, 18:25
Medlem
FL10s avatar
Jag antar att du redan har formaterat? Testa en anna version av winxp en lite nyare. Ladda ner och testa
Citera
2007-10-03, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajdi
Det är en bärbar data, en asus a6r..

Står du och kånkar runt på ettor och nollor från Asus.. Ser man på..

Som du säkert förstår: Data == Ettor och nollor. Dator == Hårdvara.
Citera
2007-10-03, 21:31
Medlem
??

Jag vill ha hjälp med min DATOR och inte lära mig språk för att jag nu råkade skriva fel, om ni nu är så bra så kan ni väl hjälpa mig
!! lr?? datorn kommer inte ens igång. Den slocknar efter att det stått asus på skärmen!
Citera
2007-10-03, 22:11
Medlem
Ubbegubbens avatar
Hinner du komma in i bios? Hänger den sig efter att Windows loading screen har hunnit embera sig? Om ej så är det möjligt att det inte har att göra med med ditt operativsystem. Återställ bios till orginal konfigurationen. Om det inte hjälper är det möjligt att du har problem gällande hårdvaran. Om du har garanti kvar på din produkt, bör de åtgärda det åt dig gratis. SBS problem på laptops vill man helst inte syssla med själv

EDIT: Hänvisar även till följande:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=444589
http://www.alltomxp.se/forum/index.p...=6740.msg44156
Citera
2007-10-04, 16:59
Medlem
yes,

Jo ja tänkte lämna in den på lördag men garantin lär väl inte gälla eftersom vista är installerat på den, fast än den inte uppfyller kraven för vista, så det blev skitsegt. så ja tog bort vista, och installerade xp o de funkade utmärkt i en månads tid tills igår då den dog :/

Så de blir väl till att pröjsa, någon som vet vad det kostar??
Citera
2007-10-04, 17:12
Medlem
sommarlovs avatar
Nä, garanti upphör väl inte av det!?
Men du får säkert tillbaka den med Vista!
Jag tycker du gjorde rätt som valde XP.
Det är Micro$oft som dikterar vilkoren för datortillverkarna.

Prova att starta datorn med en live-CD för valfri Linux, startar den då är antagligen datorn ok.

Kanske har din dator SATA hårddisk, då måste du ha drivrutinerna tillgängliga för kontrollerkortet tillgängligt...
Citera
2007-10-04, 19:35
Medlem
garanti!?

E de någon som vet säkert hur de är med garantin när jag har tagit bort vista och själv installerat xp! ??
Citera
2007-10-04, 20:39
Medlem
S Nubbens avatar
Garanti gäller för hårdvara, typ trasigt minne etc. Om det inte finns garanti så har du alltid tre års reklamationrätt. Det är konsumentköplagen och går ej att avtala bort. Men efter första året (eller var det ett halvår? Kommer inte ihåg) så är det köparen som har bevisbördan att det var ett ursprungligt fel på produkten. Garanti är alltså något som går utöver konsumentköplagen och är ett frivilligt åtagande från tillverkaren/säljaren.

Vad gäller operativsystem, mjukvara alltså, så är det ett eventuellt supportavtal som gäller och det kan, men behöver inte finnas något när du köper en dator. Kolla alla papper som följde med. Om du har ett supportavtal så gäller det med största sannolikhet bara det operativsystem som datorn levererades med. Har du bytt OS så får du nog klara dig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in