2007-10-03, 16:02
Medlem
Affelindos avatar
Jag sparar i Baring Hong Kong China Fund USD Inc:
http://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=68

Denna fond ökar hela tiden osannolikt mycket och jag har sett liknande tendenser i andra Kina/Hong Kong-fonder. Hur länge kommer detta att fortsätta? Jag vet att Kina har en otrolig tillväxt just nu men är det inte något av en bubbla? Är det kanske snart läge att minska sitt innehav här eller ska man kanske investera ännu mer?

Min spekulation är att det är en bubbla vi ser. Genom att OS 2008 är förlagt i Kina så skapar det en otrolig ekonomisk drivkraft (förutom alla andra drivkrafter som har uppstått de senaste åren). Jag tror att bubblan kommer att spricka i kölvattnet av OS. Ofta så har väl OS och andra upphaussade evenemang lett till ekonomisk backlash, eller? Jag tror också att tron på Kina som kommande ekonomisk stormakt är överdriven.
Citera
2007-10-03, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Affelindo
Jag sparar i Baring Hong Kong China Fund USD Inc:
http://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=68

Denna fond ökar hela tiden osannolikt mycket och jag har sett liknande tendenser i andra Kina/Hong Kong-fonder. Hur länge kommer detta att fortsätta? Jag vet att Kina har en otrolig tillväxt just nu men är det inte något av en bubbla?

Varför? Att tillväxt == bubbla är ett otroligt underligt påstående.

Citat:
Min spekulation är att det är en bubbla vi ser. Genom att OS 2008 är förlagt i Kina så skapar det en otrolig ekonomisk drivkraft (förutom alla andra drivkrafter som har uppstått de senaste åren). Jag tror att bubblan kommer att spricka i kölvattnet av OS. Ofta så har väl OS och andra upphaussade evenemang lett till ekonomisk backlash, eller? Jag tror också att tron på Kina som kommande ekonomisk stormakt är överdriven.

Ojoj, vad korkat. Tror du att du är den första som kommit med denna teori?

Av vilken anledning skulle folk investera i Kina trots denna vitt spridda teori om fundamenta saknades?
Citera
2007-10-03, 19:51
Medlem
perskas avatar
Det märker du ju efter OS. Själv så har jag nästan bara tillväxt och Kinafonder nu. Får väl sälja efter OS om nu det skulle börja gå dåligt, inte för att jag tror det.

Men som det är idag så är det väl nästan bara denna typ av fonder gäller.
Citera
2007-10-04, 08:38
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjj
Varför? Att tillväxt == bubbla är ett otroligt underligt påstående.
Jag skrev aldrig att tillväxt=bubbla. Det är bara takten i ökningen som gör mig misstänksam. Den är inte exponentiell men fan inte långt ifrån. Det känns som ett icke hållbart tillstånd, men vad vet jag.

Vad jag vill ha ut med mina underliga påståenden och korkade utalanden är ifall det kommer bli dags att sälja snart eller ifall man ska köra ett tag till.
Citera
2007-10-04, 10:31
Medlem
Jag har haft den sen januari =D
Kör även ett par andra kina/hongkong fonder.

Det kan säkert komma en rekyl, men hittils har just de här fonderna klarat årets börsnedgångar ganska bra, jag har haft is i magen och inte sålt.

Men man ska nog vara beredd att sälja av ifall det börjar kännas skakigt, fast jag tror på kinas ekonomiska tillväxt.
Citera
2007-10-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Affelindo
Jag skrev aldrig att tillväxt=bubbla. Det är bara takten i ökningen som gör mig misstänksam. Den är inte exponentiell men fan inte långt ifrån. Det känns som ett icke hållbart tillstånd, men vad vet jag.

Vad jag vill ha ut med mina underliga påståenden och korkade utalanden är ifall det kommer bli dags att sälja snart eller ifall man ska köra ett tag till.

Du kan förvänta dig att dina tillgångar fortsätter att öka i värde.
Citera
2007-10-04, 17:49
Medlem
snuffomans avatar
Jag köpte ett gäng kinafonder på en kanonfylla för drygt en månad sen. Det är det bästa fylleköpet jag någonsin gjort, de har stigit med ca 35% sen dess. Jag hoppas verkligen inte det bara är tillfälligt.
Citera
2007-10-04, 22:08
Medlem
De har rasat lite på sistone, why?
Citera
2007-10-04, 22:10
Medlem
en rekyl på den senaste tidens uppgångar. Jag sitter lugnt i båten
Citera
2007-10-05, 09:44
Medlem
Har också en del i Baring Hong Kong China Fund samt även i Kaupthings motsvariget sedan ett par år. Dels i PPM men även eget sparande och en försäkring.

Tänk på att Baring är noterad i USD så iom kursvariationer i dollarn så kan värdet i SEK som du ser variera.
Citera
2007-10-21, 10:28
Medlem
Affelindos avatar
Bubbla?

Såg följande i dagens DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=707102

Jag tror dock att jag ligger kvar med alla mina pengar i Kinafonder ett tag till. Fram till OS borde det vara säkert åtminstone.
Citera
2007-10-21, 17:10
Medlem
Ephedrines avatar
Lånar tråden lite.

Det borde va bättre att köpa en fond som är på väg upp men inte är så högt upp än? En att köpa en fond som har stigit rätt bra ett tag, då stigandet kansek börjar avta lite?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in