2007-10-03, 13:07
Medlem
Hunter91s avatar
r en sportfiskare. Men jag har faktiskt alldrig i hela mitt liv prva p sillfisket. Ska ka ut med klubben p sndag enligt planerna. Hur ska detta g till ? vgorna kommer nog vara lite stora. Behver man ngot tungt ? ... har hrt att vanliga tackel fungerar men ja. Jag har havsfiskat. Har sp , pilkar .. men nej aldrig har jag fiskat sill. S jag behver lite hjlp.
Citera
2007-10-03, 18:24
Medlem
osiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter91
r en sportfiskare. Men jag har faktiskt alldrig i hela mitt liv prva p sillfisket. Ska ka ut med klubben p sndag enligt planerna. Hur ska detta g till ? vgorna kommer nog vara lite stora. Behver man ngot tungt ? ... har hrt att vanliga tackel fungerar men ja. Jag har havsfiskat. Har sp , pilkar .. men nej aldrig har jag fiskat sill. S jag behver lite hjlp.

Sill r vldigt enkelt att fiska. Du kan utan problem f en hel del bara genom att ha ett tackel bestende av blanka krokar. Dock br du vl ha ngot lite mer avancerat fr att f "mycket" fisk. Satsa inte p tackel dr krokarna r inlindade i frggranna fjdrar o dyl. Det ska vara sm krokar med en blank foliebit runt. Vlj lngd p tacklet efter din egen kroppslngd. Generellt br det vara s kort avstnd mellan krokarna som mjligt.
Jag hade tagit med mig ett antal blanka pilkar i olika vikter att hnga i botten p tacklet. En tung pilk r inte fel d man snabbt vill komma ner till stimmet, men lagom r alltid bst.

Sen ett litet allmnt tips. Nr du har ftt napp p ett visst djup s rkna antalet gnger styrpinnen till linan p rullen vnder (om du har multiplikatorrulle). Detta fr att du snabbt ska kunna slppa ner till samma djup nsta gng. ver 100st sillar r ingen ovanlighet p en dags fiske. Du kommer bli ordentligt mr i axlarna kan jag sga.
Citera
2007-10-03, 19:15
Medlem
Hunter91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osis
Sill r vldigt enkelt att fiska. Du kan utan problem f en hel del bara genom att ha ett tackel bestende av blanka krokar. Dock br du vl ha ngot lite mer avancerat fr att f "mycket" fisk. Satsa inte p tackel dr krokarna r inlindade i frggranna fjdrar o dyl. Det ska vara sm krokar med en blank foliebit runt. Vlj lngd p tacklet efter din egen kroppslngd. Generellt br det vara s kort avstnd mellan krokarna som mjligt.
Jag hade tagit med mig ett antal blanka pilkar i olika vikter att hnga i botten p tacklet. En tung pilk r inte fel d man snabbt vill komma ner till stimmet, men lagom r alltid bst.

Sen ett litet allmnt tips. Nr du har ftt napp p ett visst djup s rkna antalet gnger styrpinnen till linan p rullen vnder (om du har multiplikatorrulle). Detta fr att du snabbt ska kunna slppa ner till samma djup nsta gng. ver 100st sillar r ingen ovanlighet p en dags fiske. Du kommer bli ordentligt mr i axlarna kan jag sga.

Tack. Rcker 150 grammare som pilkar ? .. Och vilka djup finns dem silvriga krigarna p ?
Citera
2007-10-03, 20:42
Medlem
osiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter91
Tack. Rcker 150 grammare som pilkar ? .. Och vilka djup finns dem silvriga krigarna p ?

Prova dig fram med pilkarna. r det vldigt strmt s fr du ha en tung och tvrtom. Har man fr tung s kan det vara lite svrt att knna nr det hugger + att det blir mycket jobbigare. Djupet r svrt att sga ngot om. Sillen simmar ju i stim. Finns det torsk under stimmet s kan dom simma nda upp i ytan i princip. Sllan gr dom s djupt som nda nere vid botten.
Citera
2010-07-13, 15:54
Medlem
hej!

Jag vcker en gammal trd d jag undrar var i Gteborgsomrdet jag kan fiska sill nu under juli?

har skt och skt men inte hittat ngot omrde hr under sommaren som rekommenderas. Ngon ?
Citera
2011-09-22, 23:20
Medlem
klybans avatar
Fiskade sill idag i sundet, gjort det ett gng gnger innan.
Att ha rtt vikt p pilken r en frdel, mest s att pilken inte frsvinner bort eller under bten.
Ofta s ligger sillen under 10meter, s nr man vl ftt ungefr djup.
S slpper man ned till detta djup, sen slpper man 1m i taget, och sen lyfter och slpper man spt.
r man nra sillen, s kan man knna dom i krokarna, fast de inte nappar.
Ofta hjlper det slppa en meter till och, s kommer dom och nappar d.
Nr de vl kommer p, s lyfter man spt sakta och ner igen, r det mycket sill s har man direkt fulla krokar.
Annars lter man linan g lite ner till, 30sek max, sen r det dax att veva upp.

Nu hade vi extremt bra fiske, s denna metod betydde 3-4sillar varje lyft, en del trillar alltid av.
Men snt r sill fiske.
Tror inte jag hade 10st nedslpp utan napp, p en 6h tur.
Och idag var nog inte 20 sillar under 1hg, och de flesta var ver 2hg.
Ingen ver 350g.
Farsan och jag fiskade, vi fick utan tvekan ver 60kg sill, sker bra mer tillsammans.

Och vad faan gr man med all denna sill
Citera
2011-09-28, 20:21
Medlem
ArmeCykels avatar
Sillfiske r inte s svrt, anvnd s kallade "Tyttebr". Det r ett tackel som har en liten rd knopp p krokarna. Skulle du inte f tag p sna s funkar det utmrkt med hemgjorda.
Du kan ta en vanlig krok och tr p sm plastrr i skarpa frger, alternativt linda rd trd runt krokarna.
Och stt en stor pilk under krokarna, under sillen brukar det vara strre fiskar. Ibland fick man nn strre torsk eller sej som hade huggit p en sill som redan satt fast p kroken, och drav fastnat sjlva. Jag fiskade oerhrt mycket sill nr jag bodde i Nord-Norge och har haft stor framgng med dessa metoder.

Kanske vrt att tillgga, men det vet du skert redan: Ligger och flyger det mycket msar runt ver ett begrnsat omrde p havet, s kan det mycket vl vara ett sillstim dr.
Senast redigerad av ArmeCykel 2011-09-28 kl. 20:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in