• 1
  • 2
2007-10-03, 01:13
Medlem
Sitter här med en ny HP 530. Jag blir dock helt galen på den, den är så seg. Det tar ca 10 minuter för att öppna en film som sedan laggar. Självklart kan jag inte ha det så. Nu funderar jag på att 1) Köpa till extra minne 2) gå tillbaks till XP utan att uppgradera minnet.

Minnet nu är på 512 MB (använder Vista).
Jag vet inte vad jag ska göra, men det lutar åt att köpa minne. Dock vet jag inte vilket slags minne.

Enligt vissa sidor är det DDRII SDRAM som gäller, enligt hp: minnestyp: DDRII, minnesplats: SODIMM.
Vissa sidor säger att max är 1 gb, vissa påstår 2 gb.

Nu undrar jag vilket som är rätt? Hur mycket minne kan jag ha (vill ha 2 gb)? Vilken sorts minne skajag köpa? Är billigare minnen mycket sämre?

Tack på förhand!
Citera
2007-10-03, 01:21
Medlem
-jOE!s avatar
Dustin har en bra minneskonfigurator som letar upp rätt minnen åt dig. Kolla på www.dustinhome.se eller direkt på denna sidan:

http://ec.kingston.com/ecom/config/d...sp?referid=829
Citera
2007-10-03, 01:54
Medlem
Xstars avatar
Varför tror du att det är minnet? Låter snarare som processorn. Används verkligen 100% av ditt RAM vid playback av filmer? Vilken videokvalitet snackar vi?
Citera
2007-10-03, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Varför tror du att det är minnet? Låter snarare som processorn. Används verkligen 100% av ditt RAM vid playback av filmer? Vilken videokvalitet snackar vi?

Tja, anledningen till att jag tror att det är minnet är för att Vista inte rekommenderas på datorer under 1 GB RAM.
Men om det är processorn är det ju jobbigare...
Videokvaliteten.. det är vanlig videokvalitet... Inte hdtv. Och det funkar att se på film,men om datorn jobbar mycket laggar det i början.

Det är ju inte rimligt att använda en dator i vilken det tar 2 minuter att öppna ett program.

Vad råder du mig att göra?
Köpa 2 GB RAM-minne,
eller gå tillbaks till XP?

Köpa en ny dator har jag inte råd med...
Citera
2007-10-03, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av despinish
Tja, anledningen till att jag tror att det är minnet är för att Vista inte rekommenderas på datorer under 1 GB RAM.
Videokvaliteten.. det är vanlig videokvalitet... Inte hdtv. Och det funkar att se på film,men om datorn jobbar mycket laggar det i början.

Det är ju inte rimligt att använda en dator i vilken det tar 2 minuter att öppna ett program.

Köpa 2 GB RAM-minne,

Jag har 2 stycken 1 gb (2gb alltså) hp ddr2 minnen som bara ligger på grund av ett felköp.
Riktigt bra minnen. Ny priset ligger på cirka 4500:-
Måste bli av med dom rätt fort.
Pm:a mig om du är intresserad. Du får dom till ett vrakpris!
Citera
2007-10-03, 23:34
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despinish

Köpa 2 GB RAM-minne,

Men herregud, läs det jag skriver. Om inte 100% av ditt RAM används vid uppspelning är det inte RAM-minnet som är problemet. Och om vi snackar hackande filmer är det i 90% av fallet processorn som inte orkar med. Har kört Vista med 512 MB RAM på en dator och det fungerade utmärkt. Jag antar att du vet hur du kollar hur mycket RAM som är allokerat.

Så, återigen, hur mycket RAM har du ledigt vid uppspelning av video?
Citera
2007-10-03, 23:36
Medlem
Om du har vista så finns det ju flertal gadgets som du ser hur mycket ram & cpu den använder. Där ser du alltså var problemet ligger
Citera
2007-10-03, 23:39
Citat:
Men herregud, läs det jag skriver. Om inte 100% av ditt RAM används vid uppspelning är det inte RAM-minnet som är problemet. Och om vi snackar hackande filmer är det i 90% av fallet processorn som inte orkar med. Har kört Vista med 512 MB RAM på en dator och det fungerade utmärkt. Jag antar att du vet hur du kollar hur mycket RAM som är allokerat.

Nu ska vi inte hänga upp oss på den frågan, Vista "äter mycket minne" det är ingen nyhet och datorn är modern - kanske inte den bästa men för priset är den ok. En 512mb-kloss till hade nog inte skadat men jag tror ändå XP hade flötet mycket mycket bättre på datorn.

Värt att testa i alla fall. Bara lägg in XP på en ny partition.
Jag vill inte se någon Vista vs XP diskussion men har man inte en hypermodern dator så borde man överväga mindre krävande operativsystem
Citera
2007-10-03, 23:44
Medlem
Xstars avatar
Som jämförelse kan jag säga att i en dator med Athlon XP 4200+ som kör Windows Vista Ultimate påverkas inte videouppspelningsförmågan nämnvärt av växlingen mellan 512 eller 1024 MB DDR, åtminstone inte vad jag märkte.
Citera
2007-10-03, 23:50
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Nu ska vi inte hänga upp oss på den frågan, Vista "äter mycket minne" det är ingen nyhet och datorn är modern - kanske inte den bästa men för priset är den ok.

Vista "äter" inte en enda megabyte minne. Säg ingenting om Vistas minneshantering om du inte vet hur den fungerar.

"Why does Vista eat my memory?"
http://www.codinghorror.com/blog/archives/000688.html
Citera
2007-10-03, 23:54
Citat:
Vista "äter" inte en enda megabyte minne. Säg ingenting om Vistas minneshantering om du inte vet hur den fungerar.

"Why does Vista eat my memory?"
http://www.codinghorror.com/blog/archives/000688.html

Men varför är Vista så jävla otroligt slött och segt då? De måste ju hända saker och ting i bakgrunden som ... givetvis tar MINNE! (och jag som ville undvika en VistaXP diskussion, well well) kan kanske hjälpa TS att överväga operativsystem.

Varför skal Vista ta 2-3 sec att öppna kontrolpanelen? det är fan patetiskt. Och nej, jag har INGEN omodern dator och skumma tredjeparts program i minnet.
Citera
2007-10-03, 23:56
Medlem
Citat:

Vid vanligt användande:
Totalt: 502
Cachelagrat: 130
Ledigt 0-2
82%

Den här gången när jag skulle kolla så laggade inte filmen. Det enda var att ljudet inte hördes de första sekunderna. Skillnaden var också att cachelagrat ökade till 134 och efter tag började ledig att öka till 13, 14 och all fungerade ok. Nu när jag har stängt filmen ligger ledigt på 0-3 och fysiskt minne på 77%.

Vet inte om detta är viktigt men skriver det iallafall: Processor 1.42 GHz, CPU-användningen är 99 eller 100% i princip hela tiden.

Tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in