• 1
  • 2
2007-10-02, 16:58
Medlem
ibumetins avatar
har xp idag. kan inte formatera datorn utan cd. har ingen o det e en ultraportabel. usb funkar inte att boota genom. vilken senaste operativsystem har felsäkertläge. o kan man formatera o installera nytt os utan att använda sig av cd när den e i msdos läge. helt yr när det gäller detta.. mvh
Citera
2007-10-02, 17:03
ursäkta, men - Gör om Gör rätt.

förstod inte ett JOTA om texten.
Citera
2007-10-02, 17:12
Medlem
Det märks att du är yr.

Såvitt jag förstår dig vill du formatera din hårddisk utan att starta från en CD eller USB, är detta korrekt uppfattat?

Har du diskettstation?
Citera
2007-10-02, 18:40
Medlem
ibumetins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av math(random)
Det märks att du är yr.

Såvitt jag förstår dig vill du formatera din hårddisk utan att starta från en CD eller USB, är detta korrekt uppfattat?

Har du diskettstation?

du fatta galopperna
jag har ingen diskettstation. eftersom jag inte kan använda mig av cd under booten, formatering o installation så vill jag ha reda på vilket system man kan göra allt detta utan cdstation
Citera
2007-10-02, 18:46
Medlem
Utan stöd för CD, antingen inbyggt eller via USB, eller andra USB-minnen eller någon annan extern källa för information som är tillgänglig vid bootning är det omöjligt att göra vad du vill.

Formaterar du din disk (vilket f.ö. ej går när XP är igång) har du som du själv säger inget sätt att få in data på den igen då du inte har något operativsystem på något media som kan göra detta.

Är du SÄKER på att du ej kan boota från USB-ansluten extern hårddisk/CD-spelare? Jag tycker det låter konstigt av tillverkaren att välja bort en sådan viktig sak...
Citera
2007-10-02, 19:47
Medlem
ibumetins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Utan stöd för CD, antingen inbyggt eller via USB, eller andra USB-minnen eller någon annan extern källa för information som är tillgänglig vid bootning är det omöjligt att göra vad du vill.

Formaterar du din disk (vilket f.ö. ej går när XP är igång) har du som du själv säger inget sätt att få in data på den igen då du inte har något operativsystem på något media som kan göra detta.

Är du SÄKER på att du ej kan boota från USB-ansluten extern hårddisk/CD-spelare? Jag tycker det låter konstigt av tillverkaren att välja bort en sådan viktig sak...

har inte original cd som annars följer med. testat att ha cd i usbporten o försöka boota. funkar inte. snackade med säljaren o han sa att det heller inte funkar utan man måpste ha original cd. han nämde något om win2000 el mill och 98
Citera
2007-10-03, 03:13
Medlem
Tanka hem XP eller nått annat os och bränn?
eller har du ingen cd-enhet?

Edit: fattar noll...
Citera
2007-10-03, 09:07
Medlem
dIRe_s avatar
Det finns ju annars bootdiskar till XP också.

http://support.microsoft.com/kb/310994
Citera
2007-10-03, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Det finns ju annars bootdiskar till XP också.

http://support.microsoft.com/kb/310994

Japp... men vad ska han göra med dom om han inte har någon diskettstation??
Citera
2007-10-03, 11:36
Medlem
uppdatera din bios så kommer det säkert att gå att boota från en usb-tumme. eller så skaffar du en xp-skiva som GÅR att boota (funkar orginalskivan så funkar det med en korrekt kopierad skiva med)
Citera
2007-10-03, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibumetin
har xp idag. kan inte formatera datorn utan cd. har ingen o det e en ultraportabel. usb funkar inte att boota genom. vilken senaste operativsystem har felsäkertläge. o kan man formatera o installera nytt os utan att använda sig av cd när den e i msdos läge. helt yr när det gäller detta.. mvh
Jag tror jag förstår vad du säger. För några år sedan så funderade jag också på att köpa en begagnad liten jävla laptop utan diskettstation/CD läsare, samt utan stöd för boot från USB. Jag ville också formatera om skiten och kom fram till en lösning (som jag dock aldrig provade, eftersom jag inte köpte datorn): Skapa en andra primär partition, där du installerar FreeDOS, och som du sedan aktiverar [för boot]. Kopiera sedan i386 katalogen från en XP installations CD [via en USB sticka] till din FreeDOS partition, starta om datorn och håll tummarna. Har du en jävla tur så kan du starta XP installationen genom att följa instruktionerna på http://support.microsoft.com/kb/307848 .

'Har ni uppfattat mig korrekt rätt? Tack på förhand'
Citera
2007-10-03, 15:07
Medlem
Är du helt säker på att det i bios inte går att ändra boot-ordningen??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in