2007-10-02, 16:10
Medlem
Hej!

Pannbiff står på menyn ikväll, och då jag har en nästan oanvänd kruka persilja hemma tänkte jag använda den till det. Någon som har tips på övriga ingredienser som skulle kunna passa till för övrigt? Detta var en parantesfråga, huvudfrågan kommer här: Pannbiffen skall ätas med potatis, och då behövs självfallet sås. På grund av en glutamatallergiker får den inte innehålla buljong eller soya, vilket gör det hela svårt. Vad kan jag göra för någonting som inte innehåller dessa ingredienser? Vet att det finns glutamatfri buljong att köpa, men inte i min lokala affär och jag har inte tid att åka någon annan stans att handla. Hjälp?
Citera
2007-10-02, 16:21
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Vettigast vore att göra vanligt brunsås eller gräddsås till de som kan äta samt en alternativ sås till samtliga, ex tzatziki skulle kunna vara gott eller liknande kall sås.
Annars kan du kasta i en skvätt vatten och en skvätt vin i stekpannan du stekt biffarna i, låta det puttra ner och på med en skvätt grädde så får du en varm sås.
Med stekt lök och lingonsylt klarar man sig annars rätt bra utan sås i värsta fall.
Citera
2007-10-02, 16:50
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojke
Hej!

Pannbiff står på menyn ikväll, och då jag har en nästan oanvänd kruka persilja hemma tänkte jag använda den till det. Någon som har tips på övriga ingredienser som skulle kunna passa till för övrigt? Detta var en parantesfråga, huvudfrågan kommer här: Pannbiffen skall ätas med potatis, och då behövs självfallet sås. På grund av en glutamatallergiker får den inte innehålla buljong eller soya, vilket gör det hela svårt. Vad kan jag göra för någonting som inte innehåller dessa ingredienser? Vet att det finns glutamatfri buljong att köpa, men inte i min lokala affär och jag har inte tid att åka någon annan stans att handla. Hjälp?

Det är väl bara att blanda persiljan i smeten.
Citera
2007-10-02, 17:26
Medlem
cromos avatar
Häll bara i grädde i pannan när biffarna är stekta. Salta och peppra och låt det puttra tills såsen blir lagom tjock. Såsen får färg och smak från "stekflottet". Svårare än så behöver man inte göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in