Citat:
Ursprungligen postat av backslash
Installerade ubuntu 7,04 nyss. Man kunde i installationen markera om man ville importera dokument från sin gamla windowsinstallation innan man partitionerade om till ext3. Självklart litade jag på det superbraiga ubuntu och fortsatte utan att göra backup.
Nu är tusentals semesterbilder och andra fina minnen borta.

Hittar dem inte, har prövat sökfunktioner och gått in i min hemkatalog i ubuntu.
Hjälp!
Dagens hårddiskar är så stora att även om du installerat Ubuntu och formaterat så kan du, med tur, ha kvar de flesta bilderna på hårddisken. De kan ju ha legat på delar av hårddisken du ännu inte skrivit över med något. Förutsatt att det är en vanlig ompartitionering och snabbformatering det handlar om åtminstone.
Jag skulle ta med disken till en polare som har Easyrecovery Professional, eller liknande bra program installerat, och sen försöka harva igenom hela din disk. Se bara till att inga ändringar görs till disken, filerna ska kopieras till din polares hårddisk.
Tillägg : installera för guds skull inga fler program på hårddisken, boota inte ens från den. Alla händelser som skriver till hårddisken ökar ju risken att något blir ännu mer fel.