• 1
  • 2
2007-10-02, 04:17
Medlem
Installerade ubuntu 7,04 nyss. Man kunde i installationen markera om man ville importera dokument från sin gamla windowsinstallation innan man partitionerade om till ext3. Självklart litade jag på det superbraiga ubuntu och fortsatte utan att göra backup.
Nu är tusentals semesterbilder och andra fina minnen borta. Hittar dem inte, har prövat sökfunktioner och gått in i min hemkatalog i ubuntu.

Hjälp!
Citera
2007-10-02, 04:26
Medlem
Installerade du inte Ubuntu på en egen partition? Och behöll XP på sin partition?
Edit..
Du partitionerade alltså om hela din hårddisk till ext3 och därmed raderade du hela din XP-partition?
Citera
2007-10-02, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RP-Hora
Installerade du inte Ubuntu på en egen partition? Och behöll XP på sin partition?
Edit..
Du partitionerade alltså om hela din hårddisk till ext3 och därmed raderade du hela din XP-partition?
Partitionerade om min Win XP hårddisk från NTFS till ext3 där jag la in Ubuntu.
Citera
2007-10-02, 07:14
Medlem
von Schmerzs avatar
Om man håller på att mixtra med operativsystem och partitioner utan att ha en ordentlig säkerhetskopia på viktiga dokument så får man faktiskt skylla sig själv. Tyvärr.
Citera
2007-10-02, 09:25
Medlem
Hur tror du ubuntu ska klara av att behålla några av dina "viktiga filer" när du formaterar den partition de ligger på? Om jag inte minns fel är det nån sorts migration agent ubuntu har, vilket betyder att föra över filer och inställningar från ett operativsystem till ett annat, och alltså inte något magiskt backupprogram.

Som herr von Schmerz sa så är det inte så klokt att hålla på och fippla med filsystemet utan att ha backup. Förr eller senare hade disken kraschat ändå, och vem hade du skyllt på då när dina viktiga filer inte sparades?

Däremot vågar jag inte säga om det är möjligt att återställa filer när partitionen både har blivit formaterat till ett nytt filsystem, och där du även skrivit över en del av det.
Citera
2007-10-02, 10:17
Medlem
zwobers avatar
jag antar att du redan har testat med programvaror för att återställa filerna ?
om inte annars, kan det vara värt att kika på Filescavanger, men hurvida det fungerar under Ub vet jag inte.. men iaf, det kan vara värt att kika närmare
på det.
Citera
2007-10-02, 13:04
Medlem
nops avatar
det hela låter väldigt olyckligt

att återställa data går, men kan vara lite kinkigt
Citera
2007-10-02, 15:31
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killer00
Hur tror du ubuntu ska klara av att behålla några av dina "viktiga filer" när du formaterar den partition de ligger på? Om jag inte minns fel är det nån sorts migration agent ubuntu har, vilket betyder att föra över filer och inställningar från ett operativsystem till ett annat, och alltså inte något magiskt backupprogram.

Som herr von Schmerz sa så är det inte så klokt att hålla på och fippla med filsystemet utan att ha backup. Förr eller senare hade disken kraschat ändå, och vem hade du skyllt på då när dina viktiga filer inte sparades?

Däremot vågar jag inte säga om det är möjligt att återställa filer när partitionen både har blivit formaterat till ett nytt filsystem, och där du även skrivit över en del av det.

Ptja. Det finns ett företag som enbart har inriktat sig på att återställa/tömma(Då snackar vi data som aldrig någonsin i hela världen skulle gå att rädda) hårddiskar. Kommer inte ihåg vad företaget heter, dock skulle de till 99% säkert klara av att återställa TS filer. Det kostar sin slant dock, inga småpengar
Citera
2007-10-06, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killer00
Ja, inte vet jag. I RAM-minnet kanske. Ubuntu - för vanliga människor. Står det att den ska spara dokumenten, så ska väl den också göra det? När man i deras guide går från NTFS till ext3 med alla standardinställningar tycker jag hela grejen är lite misslyckad.
Citera
2007-10-06, 13:34
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth
Ptja. Det finns ett företag som enbart har inriktat sig på att återställa/tömma(Då snackar vi data som aldrig någonsin i hela världen skulle gå att rädda) hårddiskar. Kommer inte ihåg vad företaget heter, dock skulle de till 99% säkert klara av att återställa TS filer. Det kostar sin slant dock, inga småpengar

IBAS? De är hyfsat billiga nu för tiden.
Citera
2007-10-06, 14:17
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
IBAS? De är hyfsat billiga nu för tiden.

Hmm. ringer ingen klocka när du säger IBAS.. Ska se om jag kan hitta dem.
Citera
2007-10-07, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backslash
Installerade ubuntu 7,04 nyss. Man kunde i installationen markera om man ville importera dokument från sin gamla windowsinstallation innan man partitionerade om till ext3. Självklart litade jag på det superbraiga ubuntu och fortsatte utan att göra backup.
Nu är tusentals semesterbilder och andra fina minnen borta. Hittar dem inte, har prövat sökfunktioner och gått in i min hemkatalog i ubuntu.

Hjälp!
Dagens hårddiskar är så stora att även om du installerat Ubuntu och formaterat så kan du, med tur, ha kvar de flesta bilderna på hårddisken. De kan ju ha legat på delar av hårddisken du ännu inte skrivit över med något. Förutsatt att det är en vanlig ompartitionering och snabbformatering det handlar om åtminstone.

Jag skulle ta med disken till en polare som har Easyrecovery Professional, eller liknande bra program installerat, och sen försöka harva igenom hela din disk. Se bara till att inga ändringar görs till disken, filerna ska kopieras till din polares hårddisk.

Tillägg : installera för guds skull inga fler program på hårddisken, boota inte ens från den. Alla händelser som skriver till hårddisken ökar ju risken att något blir ännu mer fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in