I ett program på Discovery så gjorde de iskuber för att användas till konstverk. De hade filtrerat vatten(?) samt att vattnet frös under rörelse, dvs vattnet pumpades runt under infrysningen.
Jag tror även att det förklarades i Illustrerad Vetenskap för en massa år sedan. De menade att eftersom vattnet fryser utifrån och innåt så frös "föroreningar" fast sist och de är därmed i mitten av iskuben.
Det enda jag kan bidra med är att det vita man ser i isbitar är partiklar som inte är vatten; metaller, smuts av olika slag som inte har någonstans att ta vägen, därav pressas de inåt och syns alltid i mitten av isbiten. Kranvatten är ju inte vatten till 100%.
Vet inte riktigt hur en ismaskin bär sig åt, dock.
En fotograf jag känner skulle plåta massa is hemma och hade samma problem. Om jag inte minns fel fick han frysa det "från något håll", alltså inte från alla kanter samtidigt vilket det ju naturligtvis blir i frysen. Se så, nu är det bara att klura ut nåt snyggt sätt att lösa det på. Lägga in en varm kudde under kanske funkar, jag minns inte hur han gjorde eftersom jag i min enfald trodde att det inte var essentiell information jag delgavs.
Jag har sysslat med lite annan typ av gjutning. Där är principen att gjuta under vibration för att få bort luftbubblor. Gissar att principen är den samma för vatten.
I ett program på Discovery så gjorde de iskuber för att användas till konstverk. De hade filtrerat vatten(?) samt att vattnet frös under rörelse, dvs vattnet pumpades runt under infrysningen.
Jag tror även att det förklarades i Illustrerad Vetenskap för en massa år sedan. De menade att eftersom vattnet fryser utifrån och innåt så frös "föroreningar" fast sist och de är därmed i mitten av iskuben.
Om man vill ha klara isbitar från sin ismaskin så måste filtrerat vatten användas. Vi har ett rätt avancerat filtersystem på jobbet som förser våran ismaskin med vatten.
Kan ju även tillägga att våran ismaskin bygger upp isbitarna lager för lager, det rinner vatten över en nerkyld form som sakta bygger upp isbitar. Dett till skillnad från hemma då man tar en mängd vatten och fryser in den vilket gör att isbiten växer utifrån och in och samlar all skit i mitten.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!