• 1
  • 2
2007-10-01, 22:55
Medlem
ՈՕՈ.ՏԱՈs avatar
Hur får man till vackra klara isbitar i frysen?
Mina innehåller alltid massa vita luftbubblor. Någon som besitter den ädla konsten att göra is?

Tänkte om det kan ha något med hur kallt man har det i fryser eller nått sånt...
Citera
2007-10-01, 23:01
Medlem
TripPels avatar
I ett program på Discovery så gjorde de iskuber för att användas till konstverk. De hade filtrerat vatten(?) samt att vattnet frös under rörelse, dvs vattnet pumpades runt under infrysningen.

Jag tror även att det förklarades i Illustrerad Vetenskap för en massa år sedan. De menade att eftersom vattnet fryser utifrån och innåt så frös "föroreningar" fast sist och de är därmed i mitten av iskuben.

Rätta mig gärna.
Citera
2007-10-01, 23:01
Medlem
Arcanums avatar
Det enda jag kan bidra med är att det vita man ser i isbitar är partiklar som inte är vatten; metaller, smuts av olika slag som inte har någonstans att ta vägen, därav pressas de inåt och syns alltid i mitten av isbiten. Kranvatten är ju inte vatten till 100%.

Vet inte riktigt hur en ismaskin bär sig åt, dock.
Citera
2007-10-01, 23:07
Medlem
Prova att koka vattnet först. På så sätt blir du av med löst luft, det borde hjälpa.

Vidare kan du köpa en flaska batterivatten, eller om du har en torktumlare med kondensuppsamlare -- ta det vattnet.
Citera
2007-10-01, 23:18
Medlem
En fotograf jag känner skulle plåta massa is hemma och hade samma problem. Om jag inte minns fel fick han frysa det "från något håll", alltså inte från alla kanter samtidigt vilket det ju naturligtvis blir i frysen. Se så, nu är det bara att klura ut nåt snyggt sätt att lösa det på. Lägga in en varm kudde under kanske funkar, jag minns inte hur han gjorde eftersom jag i min enfald trodde att det inte var essentiell information jag delgavs.
Citera
2007-10-02, 08:12
Medlem
ՈՕՈ.ՏԱՈs avatar
Skall prova att koka mitt isvatten innan, återkommer med resultat
Citera
2007-10-02, 08:37
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ՈՕՈ.ՏԱՈ
Tänkte om det kan ha något med hur kallt man har det i fryser eller nått sånt...

Japp, du ska frysa ner inbitarna sakta. Då får du totalt genomskinlig is..
Citera
2007-10-02, 08:42
Medlem
Requiems avatar
Jag har sysslat med lite annan typ av gjutning. Där är principen att gjuta under vibration för att få bort luftbubblor. Gissar att principen är den samma för vatten.
Citera
2007-10-02, 10:08
Medlem
glyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripPel
I ett program på Discovery så gjorde de iskuber för att användas till konstverk. De hade filtrerat vatten(?) samt att vattnet frös under rörelse, dvs vattnet pumpades runt under infrysningen.

Jag tror även att det förklarades i Illustrerad Vetenskap för en massa år sedan. De menade att eftersom vattnet fryser utifrån och innåt så frös "föroreningar" fast sist och de är därmed i mitten av iskuben.

Rätta mig gärna.
Var det inte vibration dom använde?
Citera
2007-10-02, 12:41
Medlem
Tjohildas avatar
Ett tips om ni vill ha fina isbitar till drinkar/bål, är att frysa in lite färsk frukt i isen. Skivad kiwi, hallon, vinbär osv. Blir jättefint.
Citera
2007-10-02, 14:37
Medlem
w84funs avatar
Ett besök på Ishotellet ger svar. Där används strömmande vatten som fryser till is. Den är fantastisk, genomskinlig och alldeles blå!

http://www.ishotellet.se/Winter/Home/
Citera
2007-10-02, 14:50
Medlem
woofers avatar
Om man vill ha klara isbitar från sin ismaskin så måste filtrerat vatten användas. Vi har ett rätt avancerat filtersystem på jobbet som förser våran ismaskin med vatten.

Kan ju även tillägga att våran ismaskin bygger upp isbitarna lager för lager, det rinner vatten över en nerkyld form som sakta bygger upp isbitar. Dett till skillnad från hemma då man tar en mängd vatten och fryser in den vilket gör att isbiten växer utifrån och in och samlar all skit i mitten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in