2007-10-01, 22:07
Medlem
Hejsan,

Jag vill redigera en befintlig PDF-fil. Finns lite text och tecken som jag vill få bort, skriva till lite mer text/info och även lägga in en logotyp.
Har googlat ihjäl mig och hittat lite freeware-program som ska kunna lösa detta problem, men har fortfarande inte fått det att funka.
Finns det något särskillt verktyg i Adobe Acrobat som man kan använda för att redigera pdf-filer?

Tacksam för svar.
Citera
2007-10-01, 22:21
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lange
Hejsan,

Jag vill redigera en befintlig PDF-fil. Finns lite text och tecken som jag vill få bort, skriva till lite mer text/info och även lägga in en logotyp.
Har googlat ihjäl mig och hittat lite freeware-program som ska kunna lösa detta problem, men har fortfarande inte fått det att funka.
Finns det något särskillt verktyg i Adobe Acrobat som man kan använda för att redigera pdf-filer?

Tacksam för svar.
Acrobat har ju Touch Up-toolsen men de är i bästa fall "primitiva" för att uttrycka det milt. Just textändringar har en förmåga att fucka upp layouten även om man skulle komma förbi problemet med saknade typsnitt o.s.v.

Du kan även öppna PDF:en i Illustrator men du stöter förmodligen på samma skit där, att Illustrator ersätter saknade typsnitt med "standard". Jag har använt "Curves" ( http://www.pdfstore.com/details.asp?ProdID=782 ) för att kunna göra text med saknade typsnitt till banor och sedan ändrat resten i Illustrator och det funkar ju, om inte direkt användarvänligt...
Citera
2007-10-01, 22:22
Medlem
coopers avatar
eeep.. är inte helt hundra på att du kan göra det...
Visst du kan öppna din PDF i Illustrator och grejsa och moxa men du får hålla tummarna på att det inte blir nått typsnittsfel..
Det du kan göra i Acrobat är, Ändra text, ta bort text, Ändra bilder, Ta bort bilder, Flytta text, flytta bilder

Men jag tror inte att du kan Lägga till text vart du vill, det måste nog vara i samanhang med de textblock du redan har, Och jag tror inte att du kan lägga in bilder i pdfen via acrobat

Det jag skulle rekomendera är att montera pdf filen i Quark, eller Indesign och utfrån den sedan lägga till den loggo och den texten du ska ha in, om det är något som ska tas bort så hade jag gjort det i Illustrator..

hoppas det blir nå tipps du kan använda
Citera
2007-10-02, 00:56
Medlem
systems avatar
Om inte ovanstående funkar:
PDF-filer kan öppnas i Illustrator, och där är det bara att meka vidare.
Dock kommer inbakade teckensnitt troligen att ersättas med något default och därför se fördjävliga ut. Om du nu inte har teckensnittet intstallerat, alltså.
Citera
2007-10-02, 00:58
Medlem
Rauzs avatar
Nackdelen med Illustrator är att man bara kan redigera en sida i taget.
Citera
2007-10-03, 01:18
Medlem
Nu har jag äntligen hittat ett litet program som man enkelt kan redigera text väldigt bra med i PDF-format. Programmet heter Infix PDF Editor. Det jobbiga är att man måste ha en crack eller serienummer för att aktivera programmet annars kan man inte spara det man har gjort. Så istället för att starta en ny tråd frågar jag väl här. Vart kan man hitta serial/keycode till detta programmet? Har snart googlat ihjäl mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in