2007-10-01, 19:32
Medlem
Hejsan, mitt moderkort ( http://www.asrock.com/mb/overview.as...D667%20R2.0&s= ) har bara ett sånt där uttag där man kopplar in hårddisk och sånt. hur kopplar jag in både hårddisken och min cd-rom?
Citera
2007-10-01, 19:55
Medlem
snälla, kan någon hjälpa mig?
Citera
2007-10-01, 20:04
Medlem
Em!
Så du har TVÅ pATA-diskar OCH en pATA-cdrom?
Citera
2007-10-01, 22:44
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeM57
Hejsan, mitt moderkort ( http://www.asrock.com/mb/overview.as...D667%20R2.0&s= ) har bara ett sånt där uttag där man kopplar in hårddisk och sånt. hur kopplar jag in både hårddisken och min cd-rom?
Det här är ju ett moderkort för SATA HD....det har ju tom kapacitet att koppla in 4 HD, IDE kontakten är ju bara för CD och DVD som jag har förstått det...
Du får köpa ny HD med kablar, se till så nätagg. har strömkontakt till SATA HD bara....
Citera
2007-10-02, 06:49
Medlem
Uppenbarligen så har han inte panik iallafall.

Har han bara en HD och "cdrom", så kanske det är flatkabeln hans som bara låter sig anslutas till en enda enhet.

Om så är fallet, vore det väl klart billigare att införskaffa sig en ny flatkabel istället.

Men visst, vore det där min mammakort så skulle jag definitivt dumpa allt vad IDE/pATA heter och bara köra sATA. Två mjukraidade sATA-diskar gör underverk med prestandan.
Citera
2007-10-02, 07:45
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Det här är ju ett moderkort för SATA HD....det har ju tom kapacitet att koppla in 4 HD, IDE kontakten är ju bara för CD och DVD som jag har förstått det...
Du får köpa ny HD med kablar, se till så nätagg. har strömkontakt till SATA HD bara....

Att IDE bara skulle vara för optiska enheter är förståss inte sant. Förmodligen har han idag en optisk enhet samt en hårddisk inkopplad på den enda IDE-kanalen och det är därför han tror att han inte får plats med en hårddisk till.

Om det är som jag antar ovan så ska du TS helt enkelt köpa en SATA II hårddisk och ev. kabel och koppla in på en av dom röda kontakterna som är inringade med grön färg på min pedagogiska bild nedan. Installera även operativsystemet på den nya SATA II disken eftersom den är snabbare än din befintliga IDE-disk

Pedagogisk bild

/#LOUDmouth#
Citera
2007-10-02, 12:23
Medlem
tackar för hjälpen, jag tror jag ska köpa en ny hårddisk som har SATA II sladdar. just nu har jag löst det igenom att koppla in båda två med IDE sladden.
Citera
2007-10-02, 16:21
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Att IDE bara skulle vara för optiska enheter är förståss inte sant. Förmodligen har han idag en optisk enhet samt en hårddisk inkopplad på den enda IDE-kanalen och det är därför han tror att han inte får plats med en hårddisk till.
/#LOUDmouth#

Givetvis har du rätt och din teckning var såå fin tycker jag....men den var bra för det är nog många här som inte vet skillnaden på sATA och IDE...det är ju inte så lätt och alla kan ju inte kunna allt, förutom du och jag då förstås...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in