2007-10-02, 16:42
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
OK! Ett utfrligt svar fljer,
Hej !
Se frst till att spara undan de filer etc. som du vill ha kvar. (typ: Brnn till CD/DVD etc. eller spar till USB-minne!)
Passa ven p att beska dator/moderkortstillverkarens webbplats och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till grafikkort, ljudkort & ntverkskort etc.
Kr grna "Kefinder" som plockar fram den regnyckel du har i dag.. s du har en giltig nyckel till ominstallationen.
http://magicaljellybean.com/keyfinder.shtml
Drefter r det bsta att helt "rensa" datorn och brja p nytt.. D slipper du rva problem frn tidigare installation..
Vill du ha en enkelt steg fr steg beskrivning s kommer det en hr:
2.3 OBS! Koppla BORT alla ntverks & Modem kablar. Dessa kopplas in nr datorn r skyddad
Nr datorn vid starten visar skrmbild med texten Tryck Del fr Setup etc. Tryck d p Del *
*=Beroende p dator kan annan tangent behva anvndas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC
Om rtt tangent inte anges p skrmen, prova tills ni hittar rtt tangent eller se i moderkorts manualen
Se till att Startordningen i BIOS r 1=CD-Rom 2= HardDrive** 3=Inget!
**Primary master eller Hdd0 (noll),Sata nr:1 etc.
Stt XP Pro cdn i Cd-romenheten
(Datorn Startar Om)
OBS! I vissa fall startar datorn direkt frn Cdn, i andra fall anges p skrmen att tangent skall nedtryckas fr att start frn cd-skiva skall ske.. Studera skrmtexter NOGA & agera utifrn dessa!
Nr skrmtext anger att datorns Maskinvara kontrolleras, Hoppa direkt till avsnitt 3
3 INSTALLATIONEN AV XP INLEDS
BlSkrmsLge:
*Datorns hrdvara kontrolleras
*Tryck ej F6 (tryck F6 om SCSI eller SATA-hrddiskar anvnds, ha drivrutinsdiskett tillgnglig)
*Installationsprogrammet startas upp, olika drivrutiner lses in, (Skrm blir tillflligt svart)
- Nr Installationsprogram fr XP Professional visas, flj anvisningar p skrmen fr att:
3.1.1 Radera Tidigare filsystem
Se till att ALLA partitioner raderas - Flj skrmanvisningarna (Brja nedifrn, Markera partition, Tryck D, L, osv)
Nr endast Opartitionerat utrymme visas
3.1.2 Skapa Nytt Filsystem
Skapa en (1) ny partition p xxxxMb eller enligt eget nskeml (Tryck C skriv: xxxxxMb, Tryck Enter)
Nr C:\ Partition1 [Ny (oformaterad)] xxxxMb r markerad, Tryck Enter
3.1.3 Formatera det nya filsystemet
Nr Formatera Partitionen med NTFS r markerad, Tryck Enter fr att fortstta (vlj EJ Snabb!)
(Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)
Nr datorn vid uppstarten visar skrmbild med texten Tryck Del fr Setup etc. Tryck d p Del *
*=Beroende p dator kan annan tangent behva anvndas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC
Om rtt tangent inte anges p skrmen, prova tills ni hittar rtt tangent eller se i moderkorts manualen
Se till att Startordningen i BIOS r 1: HardDrive 2: Inget 3: Inget! Spara ndringen av BIOS
Datorn startar nu om UTAN ATT STARTA P CD-SKIVAN eller mot disketten
(Den grafiska delen av Windows installationen startas)
oSV.
Ovan saxat ur installationsanvisningen fr windows xp Pro som finns att ladda ner gratis frn http://www.winguider.se
Det r vl ungefr svaret p din frga!

Hej !
Se frst till att spara undan de filer etc. som du vill ha kvar. (typ: Brnn till CD/DVD etc. eller spar till USB-minne!)
Passa ven p att beska dator/moderkortstillverkarens webbplats och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till grafikkort, ljudkort & ntverkskort etc.
Kr grna "Kefinder" som plockar fram den regnyckel du har i dag.. s du har en giltig nyckel till ominstallationen.
http://magicaljellybean.com/keyfinder.shtml
Drefter r det bsta att helt "rensa" datorn och brja p nytt.. D slipper du rva problem frn tidigare installation..
Vill du ha en enkelt steg fr steg beskrivning s kommer det en hr:
2.3 OBS! Koppla BORT alla ntverks & Modem kablar. Dessa kopplas in nr datorn r skyddad
Nr datorn vid starten visar skrmbild med texten Tryck Del fr Setup etc. Tryck d p Del *
Se till att Startordningen i BIOS r 1=CD-Rom 2= HardDrive** 3=Inget!
**Primary master eller Hdd0 (noll),Sata nr:1 etc.
Stt XP Pro cdn i Cd-romenheten
(Datorn Startar Om)
OBS! I vissa fall startar datorn direkt frn Cdn, i andra fall anges p skrmen att tangent skall nedtryckas fr att start frn cd-skiva skall ske.. Studera skrmtexter NOGA & agera utifrn dessa!
Nr skrmtext anger att datorns Maskinvara kontrolleras, Hoppa direkt till avsnitt 3
3 INSTALLATIONEN AV XP INLEDS
BlSkrmsLge:
*Datorns hrdvara kontrolleras
*Tryck ej F6 (tryck F6 om SCSI eller SATA-hrddiskar anvnds, ha drivrutinsdiskett tillgnglig)
*Installationsprogrammet startas upp, olika drivrutiner lses in, (Skrm blir tillflligt svart)
- Nr Installationsprogram fr XP Professional visas, flj anvisningar p skrmen fr att:
3.1.1 Radera Tidigare filsystem
Se till att ALLA partitioner raderas - Flj skrmanvisningarna (Brja nedifrn, Markera partition, Tryck D, L, osv)
Nr endast Opartitionerat utrymme visas
3.1.2 Skapa Nytt Filsystem
Skapa en (1) ny partition p xxxxMb eller enligt eget nskeml (Tryck C skriv: xxxxxMb, Tryck Enter)
Nr C:\ Partition1 [Ny (oformaterad)] xxxxMb r markerad, Tryck Enter
3.1.3 Formatera det nya filsystemet
Nr Formatera Partitionen med NTFS r markerad, Tryck Enter fr att fortstta (vlj EJ Snabb!)
(Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)
Nr datorn vid uppstarten visar skrmbild med texten Tryck Del fr Setup etc. Tryck d p Del *
Se till att Startordningen i BIOS r 1: HardDrive 2: Inget 3: Inget! Spara ndringen av BIOS
Datorn startar nu om UTAN ATT STARTA P CD-SKIVAN eller mot disketten
(Den grafiska delen av Windows installationen startas)
oSV.
Ovan saxat ur installationsanvisningen fr windows xp Pro som finns att ladda ner gratis frn http://www.winguider.se
Det r vl ungefr svaret p din frga!

Okej tack tack :P , men nr jag fr upp liksom sjlva installationsmenyn fr xp s kan jag inte genomfra installation fr att den inte hittar min hrddisk och d kommer jag aldrig till ntt lge dr jag kan formatera och ta bort partitioner.
Eller gr jag fel frn brjan ;S
Jag stoppar i xp skivan o startar om sen trycker jag typ F10 / F11 under uppstart s kommer jag till menyn dr jag fr vlja mellan installera , reparera och avsluta installation ;S
Gr jag fel och isfall vad ;S ? Kanske lite trg hr , inte s insatt i mnet -.-
Och en frga till om man har en vista skiva gr det inte bara att slnga in den och sen installera xp?