Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-10-01, 18:18
  #1
Medlem
Hejsan alla !
Har ett problem , då man nyss skaffade sig vista visade sig att jag inte kan spela world of warcraft på min dator med detta ;S Min dator låser sig hela tiden ingame och jag tvingas starta om datorn. Ibland kan man spela ett tag ibland händer det direkt , oerhört irriterande . Någon som vet något om detta hur jag kan lösa detta ?
Annars tänkte jag nu fixa tillbaka xp i maskinen igen men det visade sig inte vara så lätt..
Slängde i xp skivan och tänkte omformatera men får aldrig någon chans till att ta bort informationen på hårddisken och det funkar inte att installera xp över då "din hårddisk kunde inte hittas" eller något liknande uppkommer.
Så någon som vet hur jag får bort vista så att jag kan återgå till gamla trevliga xp

Vore mycket tacksam för svar
Citera
2007-10-01, 18:56
  #2
Medlem
LaResistances avatar
Ta bort partitionen när du installerar XP och lägg till den igen, formatera sedan.
Citera
2007-10-01, 18:56
  #3
Medlem
Empresss avatar
Har du GeForce kort i någon av 6-7-8-seriers så kanske detta kan vara till hjälp..

http://www.nvidia.com/object/windows..._hotfixes.html

Hjälpe mig lite med PKR 3D onlinepoker... Så även om WoW inte står med så kan det kanske hjälpa ändå..
Citera
2007-10-01, 19:39
  #4
Medlem
Problemet är att jag inte kommer till det läget att jag kan ta bort någon partion.

Allt jag har att välja mellan är att installera reparera och avsluta. :S

Och om jag väljer installera så funkar inte det för det står något om att hårddisken inte kunde hittas eller något.
Citera
2007-10-01, 20:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Har du GeForce kort i någon av 6-7-8-seriers så kanske detta kan vara till hjälp..

http://www.nvidia.com/object/windows..._hotfixes.html

Hjälpe mig lite med PKR 3D onlinepoker... Så även om WoW inte står med så kan det kanske hjälpa ändå..

Nä har ett ati radeon 9800 av något slag om jag inte minns fel :P
Citera
2007-10-01, 21:35
  #6
Medlem
Baah inga mer svar :P Snälla hjälp mig (AA)

Tack på förhand //
Citera
2007-10-01, 21:38
  #7
Medlem
LaResistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quezyw
Problemet är att jag inte kommer till det läget att jag kan ta bort någon partion.

Allt jag har att välja mellan är att installera reparera och avsluta. :S

Och om jag väljer installera så funkar inte det för det står något om att hårddisken inte kunde hittas eller något.

Prova med Vistaskivan då, när du kommer in i menyn för hårddiskarna så ta bort partitionen och starta om datorn med XPskivan.

Hoppas det funkar.
Citera
2007-10-01, 21:40
  #8
Medlem
Snorlyktans avatar
Ladda ner t.ex. Knoppix live-CD, och formatera om datorn med QTParted.

Eller Gparted-liveCD. Mycket mindre, snabbare att ladda ner. http://gparted.sourceforge.net/livecd.php
Citera
2007-10-01, 22:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaResistance
Prova med Vistaskivan då, när du kommer in i menyn för hårddiskarna så ta bort partitionen och starta om datorn med XPskivan.

Hoppas det funkar.

Mmm får leta rätt på den igen och pröva
Citera
2007-10-01, 22:37
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Ladda ner t.ex. Knoppix live-CD, och formatera om datorn med QTParted.

Eller Gparted-liveCD. Mycket mindre, snabbare att ladda ner. http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Hmm okej prövar detta om det inte funkar tack så mycket
Citera
2007-10-02, 09:00
  #11
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quezyw
Baah inga mer svar :P Snälla hjälp mig (AA)

Tack på förhand //

OK! Ett utförligt svar följer,

Hej !

Se först till att spara undan de filer etc. som du vill ha kvar. (typ: Bränn till CD/DVD etc. eller spar till USB-minne!)

Passa även på att besöka dator/moderkortstillverkarens webbplats och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till grafikkort, ljudkort & nätverkskort etc.

Kör gärna "Kefinder" som plockar fram den regnyckel du har i dag.. så du har en giltig nyckel till ominstallationen.
http://magicaljellybean.com/keyfinder.shtml

Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..

Vill du ha en enkelt steg för steg beskrivning så kommer det en här:


2.3 OBS! Koppla BORT alla nätverks & Modem kablar. Dessa kopplas in när datorn är skyddad
När datorn vid starten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *
*=Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC
Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen
Se till att Startordningen i BIOS är 1=CD-Rom 2= HardDrive** 3=Inget!
**Primary master eller Hdd0 (noll),Sata nr:1 etc.
Sätt XP Pro cd´n i Cd-romenheten…

(Datorn Startar Om)

OBS! I vissa fall startar datorn direkt från Cd´n, i andra fall anges på skärmen att tangent skall nedtryckas för att start från cd-skiva skall ske.. Studera skärmtexter NOGA & agera utifrån dessa!
När skärmtext anger att datorns Maskinvara kontrolleras, Hoppa direkt till avsnitt 3

3 INSTALLATIONEN AV XP INLEDS
BlåSkärmsLäge:
*Datorns hårdvara kontrolleras
*Tryck ej F6 (tryck F6 om SCSI eller SATA-hårddiskar används, ha drivrutinsdiskett tillgänglig)
*Installationsprogrammet startas upp, olika drivrutiner läses in, (Skärm blir tillfälligt svart)
- När ”Installationsprogram för XP Professional” visas, följ anvisningar på skärmen för att:


3.1.1 Radera Tidigare filsystem
Se till att ALLA partitioner raderas - Följ skärmanvisningarna (Börja nedifrån, Markera partition, Tryck D, L, osv)
När endast Opartitionerat utrymme visas

3.1.2 Skapa Nytt Filsystem
Skapa en (1) ny partition på xxxxMb eller enligt eget önskemål (Tryck C skriv: xxxxxMb, Tryck Enter)
När ”C:\ Partition1 [Ny (oformaterad)] xxxxMb” är markerad, Tryck Enter

3.1.3 Formatera det nya filsystemet
När ”Formatera Partitionen med NTFS” är markerad, Tryck Enter för att fortsätta (välj EJ Snabb!)
(Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)
När datorn vid uppstarten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *
*=Beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC
Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen
Se till att Startordningen i BIOS är 1: HardDrive 2: Inget 3: Inget! Spara ändringen av BIOS
Datorn startar nu om UTAN ATT STARTA PÅ CD-SKIVAN eller mot disketten
(Den grafiska delen av Windows installationen startas)

oSV.

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.winguider.se

Det är väl ungefär svaret på din fråga!

Citera
2007-10-02, 09:22
  #12
Medlem
dempa69s avatar
Det är inte så att du har S-ATA-disk och försöker boota med XP-skiva utan
SP2 integrerat??

Innan SP2 varianten hade XP svårt att identifiera S-ATA kontroller utan man måste trycka ner någon funktionstangent under uppstart och specificera "annan hårddisk eller SCSI-kontroller" samt stoppa i diskett eller dylikt från maskinvarutillverkaren.

// Dempa
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback