2007-09-29, 22:01
Medlem
Jag bor i en bostadsrätt, som är belägen i centrala Malmö. Bostadsrättsföreningar är pedantiskt skött, med långsiktig planering av både renovoveringar och investeringar. Bostadsrättsföreningen har en väldigt stor gård, och ganska många lägenheter. Det är hyffsat dyrt att bo här, då en ganska obetydlig lägenhet kostar > 1 000 000 kr.

Människorna som bor här är skötsamma, de består överlag utav pensionärer eller par i 30-års åldern. Det råder en fin stämning grannarna emellan.

För ett par månader sedan, flyttade det in en arabisk familj. Sedan dess är allt som förbytt. Scootrar far fram och tillbaka inom gården. Diverse ungdomsgäng, som är kopplade till sönerna i den arabiska familjen, har ockuperar alla sittplatserna på kvällarna och när det är fint väder, även på dagarna. De håller ett jävla liv nätterna i ända. Gräsmattan har förvandlats till en lokal fotbollsplan. Gården är sig inte lik längre, den glada stämningen har försvunnit, och familjer funderar på att flytta därifrån.

Allt detta bara för ett par dåliga korn.

Vad kan man göra åt detta? Finns det någon med liknande erfarenheter som kan berätta hur det såg ut före och efter invandrarna flyttade in?
Citera
2007-09-29, 22:16
Medlem
Västkustskts avatar
Det är bara att flytta. Sälj din lägenhet om du fortfarande kan få nåt betalt för den.

Trust me, det kommer bara att bli värre.
Citera
2007-09-29, 22:22
Medlem
Eller visa att du är en man och ta tillbaka det som är ditt kanske? Nej just jag, jag glömde att jag talade med en svenne som heldre sticker med benen bakom ryggen än gör något åt saken på plats.
Citera
2007-09-29, 22:30
Medlem
Västkustskts avatar
Problemet är ju att priserna på bostadsrätterna i typ halveras för varje arabisk familj som flyttar in i ett sånt område. Så sitter man på ett lån på en eller ett par miljoner så sitter man ju i skiten.
Citera
2007-09-29, 22:52
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckmeJesus
Eller visa att du är en man och ta tillbaka det som är ditt kanske? Nej just jag, jag glömde att jag talade med en svenne som heldre sticker med benen bakom ryggen än gör något åt saken på plats.

Det skulle innebära att de måste vräka araberna vilket inte är så lätt. Det bästa vore om bostadsrättsföreningar aktivt portade araber från att flytta in där officiellt. Snacka om att de skulle bli populära. Alla svenskar skulle vilja flytta till en sådan bostadsrättsförening. Frågan är om de kan lagligen komma åt bostadsrättsföreningen eftersom det är en förening som enbart försöker begränsa sitt klientel.
Citera
2007-09-29, 23:01
Medlem
Har trådskaparen verkligen inte provat att gå samman med resten utav gården och kräva att arabhelvetena vräks. Eller sprang han med gråten i halsen direkt till I&I för att få resten utav er att blåsa på det onda området?

Ett tips är ju att ni som vill få bort dom inte använder ord som "arabhelveten" utan kallar dom för stökiga istället lr nått.
Citera
2007-09-29, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Det skulle innebära att de måste vräka araberna vilket inte är så lätt. Det bästa vore om bostadsrättsföreningar aktivt portade araber från att flytta in där officiellt. Snacka om att de skulle bli populära. Alla svenskar skulle vilja flytta till en sådan bostadsrättsförening. Frågan är om de kan lagligen komma åt bostadsrättsföreningen eftersom det är en förening som enbart försöker begränsa sitt klientel.

Om det blev allmänt känt så skulle föreningen utan tvekan bli en måltavla för vandalblattar. Gated community here we come...
Citera
2007-09-29, 23:22
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inadvertans
Jag bor i en bostadsrätt, som är belägen i centrala Malmö. Bostadsrättsföreningar är pedantiskt skött, med långsiktig planering av både renovoveringar och investeringar. Bostadsrättsföreningen har en väldigt stor gård, och ganska många lägenheter. Det är hyffsat dyrt att bo här, då en ganska obetydlig lägenhet kostar > 1 000 000 kr.

Människorna som bor här är skötsamma, de består överlag utav pensionärer eller par i 30-års åldern. Det råder en fin stämning grannarna emellan.

För ett par månader sedan, flyttade det in en arabisk familj. Sedan dess är allt som förbytt. Scootrar far fram och tillbaka inom gården. Diverse ungdomsgäng, som är kopplade till sönerna i den arabiska familjen, har ockuperar alla sittplatserna på kvällarna och när det är fint väder, även på dagarna. De håller ett jävla liv nätterna i ända. Gräsmattan har förvandlats till en lokal fotbollsplan. Gården är sig inte lik längre, den glada stämningen har försvunnit, och familjer funderar på att flytta därifrån.

Vad kan man göra åt detta? Finns det någon med liknande erfarenheter som kan berätta hur det såg ut före och efter invandrarna flyttade in?

Har du funderat på att lära känna dem istället? Då slipper du sitte inne och sura när det är fint väder.

Kom med i mångkulturen!
Citera
2007-09-29, 23:28
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inadvertans

För det första, hur fan hade de råd med att köra en bostadsrätt där, då ni hade ganska höga priser.

För det andra, kontakta bostadsrättsföreningen och klaga på att det har blivit för jävligt och hota med att flytta, samtidigt som du kontaktar en mäklare för att se hur mycket du kan få ut för din bostadsrätt, så att du kan hoppa av skeppet innan det sjunker.

Men som sagt, kanske bostadsrättsföreningen kan göra något.
Inte troligt, men kanske. Araberna kanske är sena med hyran eller till slut får så många klagomål att de lyckas vräka dem. Prata med andra boende där, och se om de har samma erfarenheter som du, och se till att sätta lite tryck på bostadsrättsföreningen.
Citera
2007-09-30, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
För det första, hur fan hade de råd med att köra en bostadsrätt där, då ni hade ganska höga priser.

För det andra, kontakta bostadsrättsföreningen och klaga på att det har blivit för jävligt och hota med att flytta, samtidigt som du kontaktar en mäklare för att se hur mycket du kan få ut för din bostadsrätt, så att du kan hoppa av skeppet innan det sjunker.

Du får väl slanta upp 1.000.000 skånepesetas till och köpa ut araberna ur området. Skrattretande att se nappandet på trolltråden... nej, man kan inte vräka någon från en köpt bostad, men det kanske undgått hyresrättskontraktisterna? Den som köpt sig in i bostadsrättsföreningen får man köpa ut.
Citera
2007-09-30, 02:01
Medlem
Askels avatar
Varför är jag inte förvånad över människoföraktet och okunskapen hos ts? Istället för att välkomna familjen till gården isolerar du den och förstärker ytterligare utanförskapet de lider av. Hur kan du klaga på att invandrarna inte kan integreras när du själv är roten till problemet? Skärpning!
Citera
2007-09-30, 03:12
Medlem
Bleaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askel
Varför är jag inte förvånad över människoföraktet och okunskapen hos ts? Istället för att välkomna familjen till gården isolerar du den och förstärker ytterligare utanförskapet de lider av. Hur kan du klaga på att invandrarna inte kan integreras när du själv är roten till problemet? Skärpning!

Hur mycket har du haft att göra med araber, arabiska ungdomsgäng och dylikt…?

Arabers rasism mot svenskar överskuggar allt vi kan komma med flera gånger om, dom vill varken bli välkomna eller integreras.

Det är väldigt tråkigt att höra, Inadvertans. Jag har liknande erfarenheter - stället jag växte upp på förstördes skrämmande snabbt av att invandrare flyttade dit, det var ett underbart ställe och så helt plötsligt stals allting som inte var fastspikat och allting förvandlades till skit nästan över en natt kändes det som.

Sorgligt nog har jag inget råd om vad man skulle kunna göra åt det annat än att rösta smart 2010, önskar jag hade det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in