2007-09-30, 03:16
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
För det första, hur fan hade de råd med att köra en bostadsrätt där, då ni hade ganska höga priser.

Det förekommer att kommuner som har brist på hyreslägenheter till socialfall köper in bostadsrätter och hyr ut dem till dessa. Angående TS problem, så finns det gott om sätt att bli av med dem, alla varierande i grad av olaglighet. Men dessa araber fyller en nyttig funktion, de tvingar fegsvenne att välja mellan att göra motstånd och fly.
Citera
2007-09-30, 15:55
Medlem
Visst har både jag och andra på gården försökt att avhyst ungdomsgängen när de har ockuperat sittutrymena på gården, men då har arabfamiljens söner alltid kommit till sina kamraters undsättning. Det är lite svårt att avhysa dem då en boende är tillsammans med dem. Andra gånger har man fått lågmälda hot och kränkningar rakt upp i ansiktet. Skoj när man står där ensam och sex arabungdomar i ålderkategorin 16-20 står och råstirrar på en. Att handgripligen försöka kasta ut dem är inte det lättaste.

Jag hoppas att de blir vräkta, för en hel del har klagat. Men de gör ingenting olagligt egentligen, iaf inte bevisligen.

Sjukt, hur mycket sämre allting kan bli bara för en arabfamilj flyttar in.
Citera
2007-09-30, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deedz
angående sittplatserna. kan du inte bara sätta dig där tidigt på mrgonen och sitta där hela dan? den som kommer dit först bör ju få sitta på dom, eller?

kommer ungarna knuffa bort dig om du sätter dig där? grow some balls..

Har förmodligen större genitalier än dig. Visst är man stor i käften och står upp för det man tycker är rätt. Men det är en annan femma när det handlar om ens bakgård.

Eftersom jag bor i en bostadsrätt, så får jag betala alla skador på min lägenhet själv. Det är ingen hyresvärd som kommer till min undsättning. Kul att komma hem till en totalförstöd lägenhet. Visst jag har försäkring, men kul att betala X kr i självrisk. Jag tänker hellre efter en gång till, än ger mig in i en strid, som jag kommer förlora ekonomiskt på.

Och ja, de vet var jag bor, och det är fullt möjligt att panga mina rutor, nästan barnsligt lätt.
Citera
2007-09-30, 18:27
Medlem
trass avatar
Ger tråden en chans till att utvecklas i resonerande riktning. Inget mer trams, tack, nästa OT eller trams av trådskaparen ger tillsägelse.

/mod
Citera
2007-09-30, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inadvertans
Jag bor i en bostadsrätt, som är belägen i centrala Malmö. Bostadsrättsföreningar är pedantiskt skött, med långsiktig planering av både renovoveringar och investeringar. Bostadsrättsföreningen har en väldigt stor gård, och ganska många lägenheter. Det är hyffsat dyrt att bo här, då en ganska obetydlig lägenhet kostar > 1 000 000 kr.

Människorna som bor här är skötsamma, de består överlag utav pensionärer eller par i 30-års åldern. Det råder en fin stämning grannarna emellan.

För ett par månader sedan, flyttade det in en arabisk familj. Sedan dess är allt som förbytt. Scootrar far fram och tillbaka inom gården. Diverse ungdomsgäng, som är kopplade till sönerna i den arabiska familjen, har ockuperar alla sittplatserna på kvällarna och när det är fint väder, även på dagarna. De håller ett jävla liv nätterna i ända. Gräsmattan har förvandlats till en lokal fotbollsplan. Gården är sig inte lik längre, den glada stämningen har försvunnit, och familjer funderar på att flytta därifrån.

Allt detta bara för ett par dåliga korn.

Vad kan man göra åt detta? Finns det någon med liknande erfarenheter som kan berätta hur det såg ut före och efter invandrarna flyttade in?

Om det är så att kommunen har köpt lägenheten och hyr ut den till den störande invandrarfamiljen får ni börja rikta klagomål till kommunen. Att göra det i officiell organiserad form blir kanske svårt eftersom folk troligen inte vill stå fram med namn, men uppmana folk att ringa till politiker och den socialnämnd som i så fall är ansvarig för besluten. Skriv insändare och bearbeta de andra boende att kontakta politikerna.

Om invandrarfamiljen har köpt lägenheten själv blir det knepigt men inte omöjligt. En bostadsrättsförening är en förening med vissa regler för medlemskap. Man kan uteslutas ur föreningen och tvingas lämna bostaden under vissa omständigheter. Man måste t ex betala avgiften i tid. Gör man inte det är det giltigt skäl för uteslutning. Man måste också följa de ordningsregler som finns.

Som vanlig medlem har du inte insyn i detta men styrelsen kan se om avgiften betalas i tid. Det är också till styrelsen som man ska anmäla brott mot ordningsregler, och det blir styrelsen som får den otacksamma uppgiften att inleda en ev uteslutning.

Om du inte är med i styrelsen så försök bli invald för så har du mer insyn och mer möjlighet att påverka.

De andra boende bör anmäla alla störningar de upplever till styrelsen, men det bör ske i mycket sakliga och korrekta ordalag, med dokumentation av händelse och datum.

På årsmötet kan medlemmarna också ta upp problemet med ordningsstörningar, helst utan att i första skedet peka ut någon särskild familj. Sen kan styrelsen skicka ut meddelande till alla om att reglerna måste följas. Det gäller att dokumentera att alla har fått den informationen om man sen ska kunna hävda att en familj medvetet har brutit mot dem.

Alla bostadsrättägare är känsliga för saker som kan sänka värdet på deras bostäder, så många kommer att vara villiga att medverka (fast helst utan att deras namn nämns). Rådet är att alltid hålla en saklig ton och inte släppa fram något som kan andas rasism, utan bara hålla sig till det som faktiskt är problem för andra boende och faktiska brott mot föreningens regler.
Citera
2007-09-30, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith

Alla bostadsrättägare är känsliga för saker som kan sänka värdet på deras bostäder, .

Det gäller faktiskt även bostadsrättsinnehavare som är araber också.
Du behöver knappast oroa dig för dessa, snarare tvärtom då de förmodligen är mindre PK och mer öppna med att de inte vill förlora på sin investering.
Det märks tydligt där jag bor - de värsta två bandhundarna i samfälligheten är iranier.
Citera
2007-09-30, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Det gäller faktiskt även bostadsrättsinnehavare som är araber också.
Du behöver knappast oroa dig för dessa, snarare tvärtom då de förmodligen är mindre PK och mer öppna med att de inte vill förlora på sin investering.
Det märks tydligt där jag bor - de värsta två bandhundarna i samfälligheten är iranier.

Jag förstår inte poängen med ditt inlägg.

Av startinlägget framgick att det var en nyinflyttad arabisk familj som utgjorde problemet i detta fall.

Det hindrar förstås inte att andra arabiska, eller av vilken nationalitet som helst, bostadsrättsinnehavare kan vara mönstermedlemmar och negativa till andra medlemmar av vilken nationalitet som helst som utgör problem för föreningen och kan sänka värdet på bostäderna.

Men diskussionen här gäller en problematisk arabfamilj.
Citera
2007-09-30, 21:51
Medlem
Galenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inadvertans
Jag bor i en bostadsrätt...

Min situation:
Bostadsrätt (nu värd en mille) i centrala Malmö, välskött område (HSB) tack vare nitisk styrelse och ubersturmbahnfuhrer till vaktmästare (70+ och skitförbannad), åldersmässigt blandat boende och mest etniska svenskar mig veterligen. En hel del svenska kids som knappt gör väsen av sig.

Tillhör veteranerna (17 år) bland de boende och går rundan nästan varje kväll för motionens skull tillsammans med olika hundägare men ser det även som ett väktarpass. Och tack vare det har man räddat folks tillhörigheter, envarsgripit skadegörare/tjuvar/mordbrännare/klottrare och lite till under årens lopp. Dock har det överlag varit rätt lugnt och hyfsat fritt från stökiga gäng/kriminellt slödder.

Men precis som i TS fall flyttade några arab (muslimer) & albanfamiljer - runt 15 pers - med tonårvalpar in förra året i olika trappuppgångar. Det blev en vändpunkt i hemfriden.

Omgående stökigt, noll respekt, tillströmmande blattekompisar, racer-VM med moppar, mordbrandsförsök dagiset, inbrottt i grannfastigheter/bilar, klotter, mobil/klädrån mot de svenska lugna kidsen, skadegörelse mot nyuppsatta grillplatser, krossade höganäskrukor, gamla bräckliga grannar som hotats i tvättstugan av äldre albaner (vet ej varför), misshandlar mot nattväktare som kollar dagiset, några andra äldre araber som käftat/hotat med kniv ang. paraboler som de inte fick sätta upp.

Några albaner försökte ta sig in i den lokala hifi-affären runt hörnan nattetid genom att göra inbrott i enskilt källarförråd i min trapp och genom den väggen försökte med slagborr ta sig in i hifi-lagret vägg i vägg. Tyvärr för deras del så vaknade undertecknad av oljudet och märkligt förflyttande av dvd's mitt i natten 2 meter rakt under min balkong och en annan natt knackade musslorna rutan till husmäklarens lilla kontor för att komma åt 4 laptops + splitternya bildskärmar på borden. Den gången var vi några grannar som ställde oss bredbent framför hålet i glaset. Samtliga inbrottstjuvar tillhörde våra nya grannar och deras vänner...

Hade vidare många ggr fysiska ilskna kvartssamtal/konfrontationer med både valparna/kompisar och några vuxna där de fick veta vad som gällde!! Det var icke poppis kan jag lova!! Hot mot mig, utfall mot mig etc men jag tillhör de skadade som inte blir rädd, bara ännu mera förbannad. Backar icke en millimeter!!

Så tillsammans med ubersturmbahnfuhrer 70+ satte vi hårt mot hårt. Hela området blev ett mindre inofficiellt medborgargarde s a s. Vi hade sms-kedja och var snabbt nere ett gäng gubbar om det hände något, ofta togs dom på bar gärning och polisen ringdes.

Både valparna/kompisar och arab/albanpappor filmades när de hittade på skit och ett antal diskussioner där de hotar hit och dit spelades in av olika grannar. Finns minst 30-talet separata polisanmälningar mot div. i dom familjerna.

Inalles blev dom så påpassade och ständigt övervakade att dessa familjer till slut sålde och flyttade. Effektivt, engagerat område som inte accepterade stöket/brotten helt enkelt!!! Svenskt stål när det är som bäst!! Sedan i våras är det åter stillsamt, med tillägget stärkt grannsamverkan och nya bekantskaper i området.

Till alla kramare:

Hur kan det komma sig att samtliga bostadsområden som hyser in araber, assyrier, somalier, turkar, albaner, turkar, zigenare och halva jävla Balkan går samma öde till mötes efter en kort tid?

Skadegörelse, containerbränder, soprumsbränder, stölder av barnvagnar i trappuppgångar, inbrott källare/vindar, krossade rutor/busskurer, skräpigt, mycket liv, klotter, hot/misshandel vid tillsägelser = hämndaktioner, skottlossningar t o m mord, knivåd, attentet mot brandkåren/ambulansen/polisen, allmänt stökigt och fullständigt respektlöst beteende, känslan av otrygghet som sprider sig bland 'veteranerna' i området dvs de som ser och upplever förändringen med egna ögon/öron.

Senast idag/natt tre anlagda malmöbränder i bilar och dagis. Gissa vilket område...

Så ser det ut oavsett invandrartätt bostadsområde i Sverige, företrädesvis med hyresbostäder. Rosengård, Holma, Kroksbäck, Nydala, Lindängen, S. Innerstaden (Möllan) i Malmö. X antal invandrartäta områden i Sthlm, Södertälje, Gbg, Helsingborg, Landskrona, Kalmar mfl städer.

Jämför sedan med områden (inte villaområden) där merparten etniska svenskar huserar - det är som dag & natt!! Det finns en röd tråd men ni väljer att inte se den, sorgligt nog!!

Är det konstigt att en hel del folk vill stänga gränserna för dessa neanderthalare och helst då skicka ut de som redan är på plats och härjar??
Citera
2007-09-30, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Har du funderat på att lära känna dem istället? Då slipper du sitte inne och sura när det är fint väder.

Kom med i mångkulturen!

På vilket sätt menar du att problemen som TS upplever skulle förändras av att han lärde känna familjen det handlar om?

Komma med i mångkulturen behöver man inte heller göra. Man tvingas på den väldigt bra som det är...

BTW så måste jag undra lite kring huruvida Du ämnar att inkomma med lite sakliga argument som du kan bevisa något med. Babianen säger alltid att mångkulturen är en fest. Vi säger alltid att mångkulturen är pest. Vi säger också varför det är så. Det är precis samma sak som med somliga partier.
De säger att "vi vill värna mångfalden (även kallad mångkulturen) därför att den är berikande". Att nämna hur den berikar och vilken balans mellan inkomster och utgifter den egentligen bär med sig får man aldrig. Det är helt ovidkommande med grundläggande ekonomi eftersom mångkulturen enhälligt anses berika oss. Vad är det som inte stämmer här egentligen!?
Citera
2007-09-30, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galenzo
*väldigt mycket text*

Upplyftande läsning, men samtidigt otroligt ehm...nedstämmande.

Dock så har väl inte TS riktigt samma möjligheter när det gäller "svenskt stål" som dig.
Han beskrev ju uppenbarligen sitt område som pensionärområde.

Till TS.
Skulle du inte kunna beskriva närmare vad dina grannar gör. Det blir enklare att tänka ut en lösning om man har mer kött på benen.
Citera
2007-10-01, 01:06
Medlem
Citat:

Text

Känner igen mig väldigt mycket i din text. Vi hade också den hårdförda grannsämjan för 10-år sedan, den bestod till det mesta av äldre herrar, av det gamla virket, som inte tar skit och inte är rädda för att skit ner sig själva. Tyvärr, har de flesta antingen flyttat till äldreboende eller dött. Så den 'vaktstyrkan' är decimerad till nästan noll.

Jag har själv bott i bostadsrättsföreningen i 19-år och har sett hur det förändrats genom tidens gång.

För 5 år sedan flyttade det in en zigenarfamilj. Allt som sker nu, skedde då. Zigenarna flyttade efter 1 år, jag vet inte hur det gick till, för jag var inte i Malmö så mycket vid den tidpunkten. Men jag tror att grannarna kämpade idogt med att få bort den. Känns inte som att samma procedur genomförs idag mot arabfamiljen, vem vet, att vräka araber kanske är tabu.

Och ja, jag kämpar aktivt med att få väck patrasket, har knappast huvudet under sanden. Problemet är bara att få grannarna att engagera sig. Fast det borde vara lättare nu sedan helgen, då arabgängen hade någon sorts scootertävling på gården, samt att gården förvandlades till någon sorts träffpunkt för allehanda patrask i stadsdelen.
Citera
2007-10-01, 01:09
Bannlyst
Citat:
Min situation:
Bostadsrätt (nu värd en mille) i centrala Malmö, välskött område (HSB) tack vare nitisk styrelse och ubersturmbahnfuhrer till vaktmästare (70+ och skitförbannad), åldersmässigt blandat boende och mest etniska svenskar mig veterligen. En hel del svenska kids som knappt gör väsen av sig.

Tillhör veteranerna (17 år) bland de boende och går rundan nästan varje kväll för motionens skull tillsammans med olika hundägare men ser det även som ett väktarpass. Och tack vare det har man räddat folks tillhörigheter, envarsgripit skadegörare/tjuvar/mordbrännare/klottrare och lite till under årens lopp. Dock har det överlag varit rätt lugnt och hyfsat fritt från stökiga gäng/kriminellt slödder.

Men precis som i TS fall flyttade några arab (muslimer) & albanfamiljer - runt 15 pers - med tonårvalpar in förra året i olika trappuppgångar. Det blev en vändpunkt i hemfriden.

Omgående stökigt, noll respekt, tillströmmande blattekompisar, racer-VM med moppar, mordbrandsförsök dagiset, inbrottt i grannfastigheter/bilar, klotter, mobil/klädrån mot de svenska lugna kidsen, skadegörelse mot nyuppsatta grillplatser, krossade höganäskrukor, gamla bräckliga grannar som hotats i tvättstugan av äldre albaner (vet ej varför), misshandlar mot nattväktare som kollar dagiset, några andra äldre araber som käftat/hotat med kniv ang. paraboler som de inte fick sätta upp.

Några albaner försökte ta sig in i den lokala hifi-affären runt hörnan nattetid genom att göra inbrott i enskilt källarförråd i min trapp och genom den väggen försökte med slagborr ta sig in i hifi-lagret vägg i vägg. Tyvärr för deras del så vaknade undertecknad av oljudet och märkligt förflyttande av dvd's mitt i natten 2 meter rakt under min balkong och en annan natt knackade musslorna rutan till husmäklarens lilla kontor för att komma åt 4 laptops + splitternya bildskärmar på borden. Den gången var vi några grannar som ställde oss bredbent framför hålet i glaset. Samtliga inbrottstjuvar tillhörde våra nya grannar och deras vänner...

Hade vidare många ggr fysiska ilskna kvartssamtal/konfrontationer med både valparna/kompisar och några vuxna där de fick veta vad som gällde!! Det var icke poppis kan jag lova!! Hot mot mig, utfall mot mig etc men jag tillhör de skadade som inte blir rädd, bara ännu mera förbannad. Backar icke en millimeter!!

Så tillsammans med ubersturmbahnfuhrer 70+ satte vi hårt mot hårt. Hela området blev ett mindre inofficiellt medborgargarde s a s. Vi hade sms-kedja och var snabbt nere ett gäng gubbar om det hände något, ofta togs dom på bar gärning och polisen ringdes.

Både valparna/kompisar och arab/albanpappor filmades när de hittade på skit och ett antal diskussioner där de hotar hit och dit spelades in av olika grannar. Finns minst 30-talet separata polisanmälningar mot div. i dom familjerna.

Inalles blev dom så påpassade och ständigt övervakade att dessa familjer till slut sålde och flyttade. Effektivt, engagerat område som inte accepterade stöket/brotten helt enkelt!!! Svenskt stål när det är som bäst!! Sedan i våras är det åter stillsamt, med tillägget stärkt grannsamverkan och nya bekantskaper i området.

Till alla kramare:

Hur kan det komma sig att samtliga bostadsområden som hyser in araber, assyrier, somalier, turkar, albaner, turkar, zigenare och halva jävla Balkan går samma öde till mötes efter en kort tid?

Skadegörelse, containerbränder, soprumsbränder, stölder av barnvagnar i trappuppgångar, inbrott källare/vindar, krossade rutor/busskurer, skräpigt, mycket liv, klotter, hot/misshandel vid tillsägelser = hämndaktioner, skottlossningar t o m mord, knivåd, attentet mot brandkåren/ambulansen/polisen, allmänt stökigt och fullständigt respektlöst beteende, känslan av otrygghet som sprider sig bland 'veteranerna' i området dvs de som ser och upplever förändringen med egna ögon/öron.

Senast idag/natt tre anlagda malmöbränder i bilar och dagis. Gissa vilket område...

Så ser det ut oavsett invandrartätt bostadsområde i Sverige, företrädesvis med hyresbostäder. Rosengård, Holma, Kroksbäck, Nydala, Lindängen, S. Innerstaden (Möllan) i Malmö. X antal invandrartäta områden i Sthlm, Södertälje, Gbg, Helsingborg, Landskrona, Kalmar mfl städer.

Jämför sedan med områden (inte villaområden) där merparten etniska svenskar huserar - det är som dag & natt!! Det finns en röd tråd men ni väljer att inte se den, sorgligt nog!!

Är det konstigt att en hel del folk vill stänga gränserna för dessa neanderthalare och helst då skicka ut de som redan är på plats och härjar??

Ytterst tragiskt och jag har själv upplevt liknande utveckling, två gånger. Flera släktingar har också sett bra områden förvandlas till skit så fort bara en familj från något av dessa folkslag flyttat in. Jag blir mer och mer övertygad för varje dag som går att dessa folkslag är genetiskt underlägsna, de har skitbeteendet i sig av naturen helt enkelt och ingen "kultur" i världen kan helt undetrycka deras inneboende dålighet. Rasfrågan är avgörande. Ju fler som kan inse detta desto bättre. Ja det är hemskt, ja det är rasism, men sån är verkligheten. Hade det blivit samma problem med holländare, tyskar, norrmän eller vita amerikaner? Nej, självfallet inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in