2007-10-01, 00:40
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffmutti
Det var tider det

Fanns alltid Lakrisal och andra lakritsgrejer hemma när morsan levde, så på fiket slapp jag slösa stålar på det! 5 å 10-öres godis, chokladzingo och hockeypulver... Nostalgi... 70-tal... 80-tal...

Mmm hehe, man blir onekligen nostalgisk. Minns då min salig far (R.I.P.) skickade iväg mig till kiosken med en näve ett-, två- , och femöringar och man fick en rejäl påse godis för den skitsumman, som sagt hopplockad av "kiosktanten", en sån, tre såna och fem såna och så där, de måste haft ett helvete de som jobbade där...

Till topic ser jag som gammal fossil mest lakrisal som en sentida produkt, eftersom en gammal flickväns lillesyrra brukade vara beroende av de där...

(Hmmm, och fanns det fler än jag som gillade Zingo Choklad??? )
Citera
2007-10-01, 13:22
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
med en näve ett-, två- , och femöringar och man fick en rejäl påse godis för den skitsumman

OK, femöringar minns jag... Men ett- och tvåöringar? Vad snackar vi för tidsperiod då?

Citat:
Till topic ser jag som gammal fossil mest lakrisal som en sentida produkt, eftersom en gammal flickväns lillesyrra brukade vara beroende av de där...

När kom Lakrisal egentligen? Minns den från... Mitten av 80-talet kanske, var det då den kom?
Citera
2007-10-01, 13:25
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
OK, femöringar minns jag... Men ett- och tvåöringar? Vad snackar vi för tidsperiod då?

När kom Lakrisal egentligen? Minns den från... Mitten av 80-talet kanske, var det då den kom?

Nu talar du med en gammal fossil, detta är sent 60- tidigt 70-tal

Jag och den där tjejen var ihop mellan 1979-83 så den borde kommit någon gång under den perioden eftersom jag minns att hennes syrra åt dem.
Citera
2007-10-01, 13:26
Medlem
Citat:
Mmm hehe, man blir onekligen nostalgisk. Minns då min salig far (R.I.P.) skickade iväg mig till kiosken med en näve ett-, två- , och femöringar och man fick en rejäl påse godis för den skitsumman, som sagt hopplockad av "kiosktanten", en sån, tre såna och fem såna och så där, de måste haft ett helvete de som jobbade där...

(Hmmm, och fanns det fler än jag som gillade Zingo Choklad??? )

zingo choklad....minns att jag druckit dom, men har inget minne av smaken, tyvärr.
3 kronor smågodis var ju enorma mängder på den tiden.
Citera
2007-10-01, 13:31
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Nu talar du med en gammal fossil, detta är sent 60- tidigt 70-tal

Jag och den där tjejen var ihop mellan 1979-83 så den borde kommit någon gång under den perioden eftersom jag minns att hennes syrra åt dem.

Haha! Ja, OK. Att ett- och tvåöringar fanns kvar så sent ändå!

Jag minns att de gjorde en hel del reklam för Lakrisal på baksidorna av serietidningar och så under 80-talet iaf. Men nu verkar den inte pushas så hårt, bara finns där i vissa godishyllor!
Citera
2007-10-01, 13:32
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
zingo choklad....minns att jag druckit dom, men har inget minne av smaken, tyvärr.
3 kronor smågodis var ju enorma mängder på den tiden.

O ja, det där är före Lakrisalens tid. En oskyldig tid då bensinen kostade en spänn litern och mamma köpte vin på bolaget för 8.25 flaskan. Då "Päronsplit" glassen var röd och hette Wild West och det var samlarbilder på indianer och cowboys i förpackningen. Då Ove Kindvall och Bosse Larsson regerade i den svenska fotbollen och Pelé och Gerd Müller var idolerna som hände på väggen och Deep Purple, Black Sabbath, Jimi Hendrix och Led Zeppelin var musikhjältarna. Det var tiden då man käkade raketost på tub och skogaholmslimpa med Liptons gula tepåsar till var standardfrukosten

Fanns det tidsmaskiner skulle jag zappa dit mig omedelbums och stanna där permanent
Citera
2007-10-01, 13:33
Medlem
nackdelen med lakrisal är att smaken i käften är förstörd halva dagen
Citera
2007-10-01, 13:35
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Haha! Ja, OK. Att ett- och tvåöringar fanns kvar så sent ändå!

Jag minns att de gjorde en hel del reklam för Lakrisal på baksidorna av serietidningar och så under 80-talet iaf. Men nu verkar den inte pushas så hårt, bara finns där i vissa godishyllor!

När du säger det så har jag inte sett någon marknadsföring av produkten på länge. Det är väl som de där gamla tomteklubborna som jag minns att jag flitigt konsumerade i början av 70-talet. Jag blev förvånad då jag för ett tag sedan stötte på sådana i en butik. Givetvis köpte jag 10 stycken på en gång för att dra mig till minnes den gamla fina smaken.

Hmm, snart får jag nostalgichock och bjuder in Gammal_Hårdrockare till en fest där vi med tårfyllda ögon sitter och drömmer oss tillbaka till bättre tider.
Citera
2007-10-01, 13:40
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
nackdelen med lakrisal är att smaken i käften är förstörd halva dagen

Really? Det har jag inte tänkt på... Jag kanske blir tvungen att köpa Lakrisal och testa då, av rent vetenskapliga skäl!
Citera
2007-10-01, 13:42
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
När du säger det så har jag inte sett någon marknadsföring av produkten på länge. Det är väl som de där gamla tomteklubborna som jag minns att jag flitigt konsumerade i början av 70-talet. Jag blev förvånad då jag för ett tag sedan stötte på sådana i en butik. Givetvis köpte jag 10 stycken på en gång för att dra mig till minnes den gamla fina smaken.

Hmm, snart får jag nostalgichock och bjuder in Gammal_Hårdrockare till en fest där vi med tårfyllda ögon sitter och drömmer oss tillbaka till bättre tider.

Det verkar som att vissa godistyper bara finns... Som Lakrisal och Tomteklubborna. Man tror att de är borta, men så plötsligt finns de där. Som Loranga till exempel.

Skulle vara kul att se vad en massiv Lakrisalkampanj i massmedia kunde bära med sig!
Citera
2007-10-01, 13:50
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Det verkar som att vissa godistyper bara finns... Som Lakrisal och Tomteklubborna. Man tror att de är borta, men så plötsligt finns de där. Som Loranga till exempel.

Skulle vara kul att se vad en massiv Lakrisalkampanj i massmedia kunde bära med sig!

O ja.

Vasa bryggeri t.ex. som tillverkar läsk har ju tagit fram gamla godingar som just Loranga, Haiwa, Rio, Syd apelsin, Guldus och Siddni från historiens mörker.

Vem minns ärligt när han/hon åt en Lakrisal sist egentligen men det är kul att de finns.
Citera
2007-10-01, 14:03
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
O ja.

Vasa bryggeri t.ex. som tillverkar läsk har ju tagit fram gamla godingar som just Loranga, Haiwa, Rio, Syd apelsin, Guldus och Siddni från historiens mörker.

Vem minns ärligt när han/hon åt en Lakrisal sist egentligen men det är kul att de finns.

Ja, ibland hittar man Loranga, det är kul och jag brukar köpa när jag hittar den!

Annars är det väl så med många saker (Som kontroverserna kring Pommac och Svenska MAD t ex) de SKA bara finnas. Ingen är speciellt intresserad av att köpa produkterna, men de ska finnas i butikshyllorna som någon slags trygghet!

Det skulle som sagt vara kul att se om det gick att göra Lakrisal trendigt igen, med ny design t ex och massiva kampanjer. Skulle säkert funka! Lakrisal är ju lite "nischigt" godis som kanske skulle kunna ges en "livsstilsimage"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in