2007-09-28, 15:59
Medlem
Fick hem en dator från komplett.se igår och började montera ihop den.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321530

Har dock lite problem nu med det sista.
Startade upp datorn och stoppade i en Windows XP-skiva. datorn frågade ingenting om BIOS eller något.
Windows XP installationsprogram startade, men då upptäckte jag att jag hade i fel skiva (endast XP uppgradering från win98). Avbröt installationen och letade fram ett komplett XP.

Men nu när jag startar datorn så stannar den med ett litet blinkande streck uppe i övre vänstra hörnet på skärmen. Sen händer inget mer.

provade att resetta BIOS och valde default (eller vad det heter). Men det blir samma sak då.

Vad kan vara fel?
Jag tippar på nåt med BIOS. Men jag har ingen koll på vad man eventuellt ska ändra.

Vad ska bootas först i detta läge? HDD eller CD-enheten?

Kan jag ha kopplat nåt fel i datorn?
Citera
2007-09-28, 16:05
Medlem
FL10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yakozan
Fick hem en dator från komplett.se igår och började montera ihop den.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321530

Har dock lite problem nu med det sista.
Startade upp datorn och stoppade i en Windows XP-skiva. datorn frågade ingenting om BIOS eller något.
Windows XP installationsprogram startade, men då upptäckte jag att jag hade i fel skiva (endast XP uppgradering från win98). Avbröt installationen och letade fram ett komplett XP.

Men nu när jag startar datorn så stannar den med ett litet blinkande streck uppe i övre vänstra hörnet på skärmen. Sen händer inget mer.

provade att resetta BIOS och valde default (eller vad det heter). Men det blir samma sak då.

Vad kan vara fel?
Jag tippar på nåt med BIOS. Men jag har ingen koll på vad man eventuellt ska ändra.

Vad ska bootas först i detta läge? HDD eller CD-enheten?

Kan jag ha kopplat nåt fel i datorn?

Ställ in så att CD bootas först och ha i XP skivan när du startar datorn. Den kanske är på HDD nu och hittar massa korrupta filer pga din halvinstallation.
Citera
2007-09-28, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FL10
Ställ in så att CD bootas först och ha i XP skivan när du startar datorn. Den kanske är på HDD nu och hittar massa korrupta filer pga din halvinstallation.

OK. Ska prova det. Jag avbröt inte installationen på ett inkorrekt sätt. Så massa korrupta filer borde den ju inte ha. Men nått skummt är det ju iallafall.

Fick med 2st CD-skivor med moderkortet. Det ska inte bootas med nån av dom först eller nåt sånt?

Edit: XP versionen jag har som komplett är en OEM CD-skiva för en Dell dator.
Spelar detta nån roll?
Citera
2007-09-28, 16:16
Medlem
FL10s avatar
Vad står det på skivorna?
De skivor som brukar följa med innehåller för det mesta manualer och drivrutiner så dem kan du strunta i för tillfället tror jag.

Testa i alla fall med att boota från xpskivan och rapportera sedan
Citera
2007-09-28, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FL10
Vad står det på skivorna?
De skivor som brukar följa med innehåller för det mesta manualer och drivrutiner så dem kan du strunta i för tillfället tror jag.

Testa i alla fall med att boota från xpskivan och rapportera sedan

okeli dokeli.

Ska prova så fort jag kommer hem.

Kommer tyvärr inte ihåg vad det stog på skivorna.
Citera
2007-09-28, 19:31
Medlem
Håller på att installera XP nu

Problemet var nog att datorn hittade en Floppy drive som inte finns . Satte floppyn sist i boot kön och CD/DVD enheten först. Då funkade det

tack för hjälpen.
Snart kan man spela World in Conflict utan att det ska lagga på sämsta grafikalternativen
Citera
2007-09-28, 20:00
Medlem
FL10s avatar
NP. Gött att lösningen var så simpel , Det spelet är skitkul by the way
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in