• 1
  • 2
2007-09-28, 12:59
Bannlyst
Mitt under pågående sittning så valde min power-knapp att självdö, så nu sitter jag här utan nån möjlighet att starta upp datorn efter nästa bluescreen (som kommer regelbundet) eller ofrivilliga omstart. Jag tror att det ska gå att sätta på datorn med space-tangenten om man pillar med nån inställning, men jag vet inte var jag ändrar det (kontrollpanelen -> ?). Ja, jag har Googlat, men hittar inget, tyvärr.

Snabba svar uppskattas.

Edit: Jag sitter förresten på XP.
Citera
2007-09-28, 13:29
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CDOE
Mitt under pågående sittning så valde min power-knapp att självdö, så nu sitter jag här utan nån möjlighet att starta upp datorn efter nästa bluescreen (som kommer regelbundet) eller ofrivilliga omstart. Jag tror att det ska gå att sätta på datorn med space-tangenten om man pillar med nån inställning, men jag vet inte var jag ändrar det (kontrollpanelen -> ?). Ja, jag har Googlat, men hittar inget, tyvärr.

Snabba svar uppskattas.

Edit: Jag sitter förresten på XP.
Ska du ändra vad som startar din dator så är det BIOS du ska härja i. Dels kan du försöka hitta var du fixar att den startar när du trycker space, och dels kan du se till att den startar om när strömmen bryts och kommer tillbaks. Fördelen med det sistnämnda är att du kan rycka sladden vid blåskärm och koppla in sen igen så ska datorn starta upp som vanligt.
Citera
2007-09-28, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Ska du ändra vad som startar din dator så är det BIOS du ska härja i. Dels kan du försöka hitta var du fixar att den startar när du trycker space, och dels kan du se till att den startar om när strömmen bryts och kommer tillbaks. Fördelen med det sistnämnda är att du kan rycka sladden vid blåskärm och koppla in sen igen så ska datorn starta upp som vanligt.

Okej, nu har jag varit inne och härjat i BIOS och visst fanns där en TAB som hette "Options for start-up" eller nåt likvärdigt, men jag kunde tyvärr inte hitta någon inställning som rörde mitt problem. Vad är det jag ska leta efter? Jag sitter på en fem-sex år gammal Compaq-dator om det gör nån skillnad.

Tack för gratissupporten i alla fall.
Citera
2007-09-28, 14:35
Medlem
Kaustis avatar
Vad har du för dator? Jag har ett hemmabygge, och jag har rn stänga av/slåpå knapp, och en starta om datornknapp. Från båda dessa går det sladdar till moderkortet. Byt plats på sladdarna på moderkortet borde väl funka? Så om du då trycker på "starta om knappen" när den e kopplad till "slå på datorn" på moderkortet borde datorn väl kunna slås på och av?

Eller?
Citera
2007-09-28, 17:05
Medlem
Ikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Vad har du för dator? Jag har ett hemmabygge, och jag har rn stänga av/slåpå knapp, och en starta om datornknapp. Från båda dessa går det sladdar till moderkortet. Byt plats på sladdarna på moderkortet borde väl funka? Så om du då trycker på "starta om knappen" när den e kopplad till "slå på datorn" på moderkortet borde datorn väl kunna slås på och av?

Eller?
aa det skall allt kunna gå och byta knapp förutsatt att det inte är några olika strömmar eller så
Citera
2007-09-28, 17:34
Bannlyst
Jo... Men jag saknar en starta om-knapp. Är det verkligen INGEN som har en lösning?
Citera
2007-09-28, 19:19
Medlem
du kan ju sätta dit en ny knapp "modda" lite :P dra kablar ifrån den till mobot och löda fast eller liknande..
Citera
2007-09-28, 19:27
Medlem
Smörjmedels avatar
Jag startar min dator med ctrl + Esc. För tangentbgodet finns det en hel drös med andra alternativ också tex space etc, sen finns också musen.

Dessa inställningar hittar jag under huvudmenyn Power och undermenyn APM Configuration.

Där finner du också Restore on AC Power Loss.

/lycka till
Citera
2007-09-28, 19:30
Medlem
Smörjmedels avatar
Kan nämna att jag också var tvungen att ändra en pin på moderkortet för att enabla skiten.
Citera
2007-09-28, 23:36
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smörjmedel
Jag startar min dator med ctrl + Esc. För tangentbgodet finns det en hel drös med andra alternativ också tex space etc, sen finns också musen.

Dessa inställningar hittar jag under huvudmenyn Power och undermenyn APM Configuration.

Där finner du också Restore on AC Power Loss.

/lycka till

Detta funkar väl inte med USB-tangentbord? Eller? Har för mig det inte funkade på min dator iaf
Citera
2007-10-02, 09:47
Medlem
kanskeintes avatar
Starta datorn

Jag startar min dator genom att ringa till en mobiltelefon.

Väldigt smidigt

Kanske ska testa det ?
Fast iofs kan det vara jobbigt när man sitter precis vid sin burk.
Citera
2007-10-02, 16:54
Medlem
Smörjmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Detta funkar väl inte med USB-tangentbord? Eller? Har för mig det inte funkade på min dator iaf
Funkar inte med USB tangentbord, endast PS/2 somsagt.
Åandra sidan får man alltid med en USB->PS/2 omvandlare till USB tangentbord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in