2007-09-28, 08:30
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Som Topicen säger, när eller under vilka omständigheter är det inte olagligt att köra bil i sverige utan att ha körkort?

Ett exempel på detta kan vara om man gått handledarutbildning med en annan person då får den personen köra utan körkort om handledaren är med osv.

Får man köra ensam om man kör inom ett inhägnat område där allmänheten inte har tillträde?

Denna fråga kanske passar bättre i juridik? Men här e ju bilexperterna så vi prövar här först iaf.
Citera
2007-09-28, 09:39
Medlem
grens avatar
Vid akuta situationer känns logiskt.

Jag tänker på fallet då en kille körde rattfull för att förhindra ett självmord och blev tagen. Hände i Blekinge för 2-3 år sedan. Han friades, eller fick dagsböter eller något sånt.
Citera
2007-09-28, 10:23
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Vid akuta situationer känns logiskt.

Jag tänker på fallet då en kille körde rattfull för att förhindra ett självmord och blev tagen. Hände i Blekinge för 2-3 år sedan. Han friades, eller fick dagsböter eller något sånt.

Tack för ditt svar i tråden.

Nu tänker jag mig iofs att man är nykter, under vilka omständigheter får man köra bil nykter i sverige utan körkort?
Citera
2007-09-28, 10:27
Medlem
Aiolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Får man köra ensam om man kör inom ett inhägnat område där allmänheten inte har tillträde?
Det är jag väldigt säker på att man får, ja. Kan dock inte svära till 100%.
Citera
2007-09-28, 11:20
Medlem
MaZtoRs avatar
Nödsituationer brukar man få bryta mot lite olika regler. Om någon är alvarligt skadad och man inte kan ringa en ambulans så skulle jag inte tro att man får böter om man kör till sjukhuset med den skadade.
Citera
2007-09-28, 11:45
Bannlyst
motorbana

inhägnade områden får du köra utan körkort. Se tex Idoldanny som gjorde det och smällde med bilen.
Citera
2007-09-28, 11:46
Medlem
T-bone-s avatar
Privat väg?
Citera
2007-09-28, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av robbe74
inhägnade områden får du köra utan körkort. Se tex Idoldanny som gjorde det och smällde med bilen.

Kan vara bra att tänka på att i princip är det bara motorbanor som räknars som inhängnat område, det går alltså inte att köra innenaför grindarna på ett industriområde.

Citat:
Ursprungligen postat av T-bone-
Privat väg?

Nej, privatväg ska man ha körkort för att köra på.
Citera
2007-09-28, 14:13
Medlem
kajan666s avatar
ja, inhägnat område ska vara godkänt som "inhägnat område" av nån myndighet, troligen polisen.. många som tror att det räcker med lite staket, men det är fel.

För att rädda liv får man också köra utan körkort, för att rädda liv får man ju i princip bryta mot dom flesta lagar. (Människoliv då, djur räknas ej.)
Citera
2007-09-28, 14:25
Medlem
kajan666s avatar
!
Citera
2007-09-28, 14:37
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajan666
ja, inhägnat område ska vara godkänt som "inhägnat område" av nån myndighet, troligen polisen.. många som tror att det räcker med lite staket, men det är fel.

Inhägnat område skall inte ha trafik mot väg, t.ex. via en grind såsom industritomter eller liknande. En motorbana har normalt ingen trafik mot normal väg även om man givetvis kan transportera fordon.

Flygplatser räknas som inhägnat område även om det är lätt att köra in via grind. Det gör att personal på flygplatsen inte behöver ha körkort för att köra de fordon (t.ex. tung brandbil) som används på flygplatsen (men måste givetvis vara utbildade på dem)
Citera
2007-09-28, 18:05
Medlem
MaZtoRs avatar
Kom på en sak nu. Får man köra bil utan körkort på en motorcrossbana? (om man nu på något jävla sätt fick det för klubben som äger banan)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in