2007-10-13, 12:41
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
Det är hårklyveri´att hävda nöd.. fför rent praxis är det olagligt

Om du kunde formulera dig begripligt skulle jag bry mig om att kommentera det du skriver istället för hur du skriver.

/capmac
Citera
2007-10-13, 13:30
Medlem
bullybrugds avatar
Jag är rätt säker att man som exempelvis bilmek får provköra en bil kortare sträckor och köra in och ut bilar ur garaget utan kort.
Citera
2007-10-13, 18:32
Medlem
nazipoliss avatar
grovt sketenödig?
Citera
2007-10-14, 09:44
Medlem
Balkongståarns avatar
Du får aldrig köra utan körkort*. Däremot kan det fattas ett beslut om åtalseftergift om det visar sig ha varit en akut situation.

*(Undantag inhägnat område)
Citera
2007-10-15, 21:56
Medlem
Nothing Specials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajan666
Nej, du får inte köra "för fort" som i "snabbare än du klarar av", men du har rätt att bryta mot samtliga hastighetsbegränsningar i nödsituationer. (normalt sett för att rädda människoliv)

RÄTT att göra alltså, det är alltså inte upp till polisen att se mellan fingrarna med, utan en rättighet.

Man BÖR dock ringa och informera polisen först, typ "min dotter måste till sjukhuset fortare än kvickt, jag kör nu från xxx till yyy och jag tänker köra så fort jag kan", då säger troligen polisen att "ok, vi ropar ut det så du inte blir stoppad".. oftast så kommer en eventuell polisbil på sträckan att ge dej fri lejd, alltså köra först med sirener på så du kan köra efter. ..Det finns dock inget KRAV på att du ska informera polisen, men du vill inte bli stoppad och förklara läget för dom och sen få köra vidare.. alltså ringer man först.

..Samma sak gäller med alkohol i kroppen, med skillnaden att då måste du byta förare till någon som är nykter när du har möjlighet, kommer det en polisbil så får du alltså stanna där medans en polis kör vidare, eller om du har en kompis som är nykter en mil bort på vägen så ska han köra vidare och inte du.

Rätt så jävla bra att veta faktiskt. Inte för att man skulle bry sig om man torskar körkortet eller inte ifall ens dotter måste till sjukhuset jävligt fort...

Citat:
Ursprungligen postat av The_Alien
Det skall finnas en del undantag i Körkortslagen!
T.e.x. att man med Bkort skall få under vissa omständigheter, rangera fordon som går under C eller D klass!

Lite osäker dock!

Jag vet säkert att poliser har befogenhet att typ flytta på lastbilar och sånt, även om de inte har lapp för detta.
Men under vilka omständigheter skulle man som privatperson få köra c/d-klass? Måste väl bara kunna funka vid nödsituation? Typ oj busschauffören somnade så jag tar över till nästa...parkering/mack...?
Citera
2007-10-15, 23:18
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nothing Special
Typ oj busschauffören somnade så jag tar över till nästa...parkering/mack...?
Kan gå som olovligt.
I en sån situation får du hoppa in och köra fordonet åt sidan och stanna.
Nästa parkering/ mack/rastplats/dylikt kan ju va flera mil bort beroende på var man är.

Dock finns ju möjligheten att hävda nöd och fortsätta köra men då får de allt va mer allvarligt än en som somnar vid ratten.
Citera
2007-10-16, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nothing Special
Jag vet säkert att poliser har befogenhet att typ flytta på lastbilar och sånt, även om de inte har lapp för detta.
Men under vilka omständigheter skulle man som privatperson få köra c/d-klass? Måste väl bara kunna funka vid nödsituation? Typ oj busschauffören somnade så jag tar över till nästa...parkering/mack...?

Hittade detta efter sökning på körkortslagen:

11 § Inom garage-, verkstads- eller bensinstationsområde får den som har ett körkort med behörigheten B köra personbil oavsett totalvikt samt lastbil och buss, med eller utan släpfordon men utan last eller passagerare.
Om ett särskilt medgivande lämnats får den som har fått ett körkort med behörigheten B återkallat, med de begränsningar som anges i första stycket, köra fordon som anges där samt moped klass I. Ett medgivande får lämnas för högst tre år. Lag (2003:216).
Citera
2007-10-16, 12:47
Medlem
Nothing Specials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Kan gå som olovligt.
I en sån situation får du hoppa in och köra fordonet åt sidan och stanna.
Nästa parkering/ mack/rastplats/dylikt kan ju va flera mil bort beroende på var man är.

Dock finns ju möjligheten att hävda nöd och fortsätta köra men då får de allt va mer allvarligt än en som somnar vid ratten.

Man borde väl köra tills man kommer till ett säkert ställe att stanna på? Tänk dig feta snöstormen och 2 meter sikt framåt och bakåt, då lär man inte stanna på en halvmeters väggren.
Citera
2007-10-16, 13:04
Medlem
tjaboooos avatar
I en sån situation borde det finnas ännu större anledning att stanna just vid sidan av vägen, har man inte körkort för fordonet har man generellt sett inte heller utbildning på fordonet och då köra det i en snöstorm luktar väldigt mycke idioti speciellt som många med utbildning har svårt för det.
Bara kolla varenda jävla år när första halkan kommer, var å varannan bilist hamnar ju i diket då samt en massa lastbilar och bussar.

Är vägen 2-filig kommer ju andra förbi utan större problem och drar man varningsblinkersen ser ju andra att det är nåt på gång när dom kommer närmre.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in