Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Jag gillar inte att du tog mitt förslag på allvar. Du kanske inte är redo för Laiback, där de krävs stora krav på en välkalibrerad ironidetektor.

Jo. Ungefär som på en fest som började med en liten grupp då alla samlades i vardagsrummet men ju fler som kom till festen desto fler (av en viss sort) var det som sökte sig till köket. (
always in the kitchen att parties har man ju hört ett par gånger)
Denna grupps ironidetektor är ungefär lika stor som dess elitismillusion. De anser att köket är deras och släpper endast in ett fåtal utvalda av dem som irrar sig in dit från den övriga festen. När elitismen blir för stor så bestämer de sig för att lämna festen och förflyttar sig till en privat sfär bortom festens lokaliteter. Med endast "köksfolket" medtaget och med en stängd dörr efter sig.
Sen så finns det ju andra "köksgrupper" vars elitismillusion överstiger deras förnuft - dessa lämnar köket när de inte lyckats frysa ut de stackare som irrat sig dit och inte fattat skillnaden mellan ironi och sarkasm. men istället för att lämna lokaliteterna så begär de att värdinnan ska upplåta sitt sovrum till dem för deras fortsatta samvaro...
Därtill så finns det en tredje variant av "köksgrupper" som är en blandning av de två tidigare nämnda; det är gruppen som inte bara samlas i köket och anser att köket är deras domän - de anser även att när de väl drar sig ut i vardagsrummet så ska de stå i centrum av allas uppmärksamhet. Och till råga på allt så kräver de att värdinnan upplåter sitt sovrum till dem. Dessutom så beger de sig i under ytan i någon slags halvexil till andra lokaler men fortsätter ändå att återkomma till den utsprungliga festen och väl där kräver samma uppmärksamhet som tidigare...
Ironi, sarkasm eller helt enkelt en analogi? Take your pick.
Men för att återgå till urprungsfrågeställningen i anslutning till det ovanstående:
Njae, om nu laidback ses som ett tillhåll för de mer seriösa användarna så beror det nog mer på användargruppens sammansättning och i vilken mån de varit "tillåtande" när det kommer till att släppa in gröngölingar än på vad som diskuteras där - vem sjutton accepterar inte idiotuttalanden, flamserier och rena rama hjärnsläpp från vänner och bekanta mer än vad de accepterar det från någon som glidit in på en räkmacka (just fått tillträde efter 6 månader) eller halkat in på ett bananskal (har varit medlem längre, men varit fullt upptagen med att skräna i andra forum)?
Visst finns denna tendens även ute i "vardagsrummet", men inte lika markant som i "köket" och visst är det som så att ju mer trygg man känner sig med sin omgivning desto större är möjligheten att arrangera miljön efter sina egna noter och på sitt eget vis se till att inte några falska noter letar sig in på notbladet och försöker ändra melodin...
(
näe, nu lägger jag av - jag har nog redan kvalificerat mig till priset för nattens mest billiga analogier.

)