2007-09-27, 18:27
Medlem
Howl!s avatar
Hur många gånger går det att värma upp mat som man har lagat utan att det blir dåligt. Altså att det bildas skadliga ämnen/bakterier.

Ex om jag kokar ris och gör kalops idag så kan jag ju blanda ihop det överblevna igår och värma upp. Men kan jag värma upp det i övermorgn också?
Citera
2007-09-27, 18:29
Medlem
hollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howl!
Hur många gånger går det att värma upp mat som man har lagat utan att det blir dåligt. Altså att det bildas skadliga ämnen/bakterier.

Ex om jag kokar ris och gör kalops idag så kan jag ju blanda ihop det överblevna igår och värma upp. Men kan jag värma upp det i övermorgn också?
På hemkunskapen i skolan lärde jag mig att man bara kan värma det en gång. Jag kör på det fortfarande.
Citera
2007-09-27, 18:41
Medlem
dePauls avatar
Det går att värma flera gånger men för varje gång försämras kvalitéen, näringsinnehåller och framför allt konsistensen. Dessutom smakar maten uslare och uslare .

~Paul~
Citera
2007-09-27, 18:44
Medlem
Du behöver ju bara värma uppså mycket mat som går åt, så du slipper att värma på samma mat hela tiden.
Citera
2007-09-27, 18:52
Medlem
Howl!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Du behöver ju bara värma uppså mycket mat som går åt, så du slipper att värma på samma mat hela tiden.

Japp.

Var bara intresserad i just hur många gånger samma mat går att värmaupp.
Citera
2007-09-27, 19:01
Medlem
hollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det går att värma flera gånger men för varje gång försämras kvalitéen, näringsinnehåller och framför allt konsistensen. Dessutom smakar maten uslare och uslare .

~Paul~
Hm, var nog köttfärs jag tänkte på isåfall.
Citera
2007-09-27, 19:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollo
Hm, var nog köttfärs jag tänkte på isåfall.
Färdig köttfärssås går att värma 2-3 ggr men som jag skrev tidigare så försämras kvalitéen abrupt. Efter andra omgången börjar den fälla ut och smakar järn.

~Paul~
Citera
2007-09-27, 21:58
Medlem
njaes avatar
Om du vill värma någonting flera gånger bör du vara mycket nogrann med att kyla ner resterna snabbt (ex vattenbad) samt att du när du värmer det andra gången ser till att det är riktigt genomvarmt (minst 5 minuter) innan servering.
Som de Paul redan skrivit försämras både smak och näringsvärde efter andra återuppvärmningen vilket således ej är att rekommendera.
Citera
2007-09-27, 22:01
Medlem
hollos avatar
Blir det inte massa bakterier i rå köttfärs om man tinar och fryser ner gång på gång?
Citera
2007-09-27, 22:18
Medlem
Howl!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njae
Om du vill värma någonting flera gånger bör du vara mycket nogrann med att kyla ner resterna snabbt (ex vattenbad) samt att du när du värmer det andra gången ser till att det är riktigt genomvarmt (minst 5 minuter) innan servering.
Som de Paul redan skrivit försämras både smak och näringsvärde efter andra återuppvärmningen vilket således ej är att rekommendera.

Aha okej..
Citera
2007-09-28, 08:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollo
Blir det inte massa bakterier i rå köttfärs om man tinar och fryser ner gång på gång?
Det bör du helst undvika. Förutom att färsen släpper onödigt mycket vatten i samband med dessa procedurer så försämras hållbarheten markant. Den smakar dessutom sämre.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in