2007-10-17, 16:56
Medlem
Hej_Ingmars avatar
Jag har druckit det. Min far är jägare så vi har två körtlar nere redo att blandas med vodkan.
har dock inte provar ordentligt än, far min tar bara med sig på jaktfester och andra partyn som inte jag är på. Men vi gjorde en blandning till en kompis som fyllde 18, men den han bara stå i några timmar dock. men de hann ta åt sig lite smak och då smakade de inte så illa tyckte jag iaf. får prova på riktigt någon gång och komma med en slutgiltig rapport!
Citera
2009-05-07, 00:46
Medlem
Bj_o_rns avatar
Fan denna tråden bör återupplivas! Drack bävergäll tidigare i år, håller med att detta är något som bör upplevas! Smakar ungefär som det luktar (ILLA)..

Och JÄVLAR vad smaken sitter i käften länge. Definitivt inte det smartaste att shotta innan krogrundan! Fisarna luktar till och med bäver efteråt!

Såg förresten att den finns att beställa på systemet, inte direkt billigt men kan lova att flaskan kommer hålla sig länge! (http://www.systembolaget.se/SokDryck...t?VaruNr=88229)

Det är ju trots allt sprit, klart ni ska smaka!
Citera
2009-05-07, 03:59
Medlem
Sheiks avatar
HAAHAHA, underbart "BVR HJT" (bäverhojt).

Var nu några år sedan jag startade denna tråd, (tiden går fort ) Och jag har fortfarande inte smakat denna delikatess. Nåt som däremot har skett är att jag fyllt 20, och nu kan handla på systemet själv. Bävergäll ska köpas hem till helgen, jag ska hålla er uppdaterade. Bildbevis kanske kommer!
Citera
2009-05-07, 18:47
Medlem
Bj_o_rns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik

Var nu några år sedan jag startade denna tråd, (tiden går fort ) Och jag har fortfarande inte smakat denna delikatess. Nåt som däremot har skett är att jag fyllt 20, och nu kan handla på systemet själv. Bävergäll ska köpas hem till helgen, jag ska hålla er uppdaterade. Bildbevis kanske kommer!

Grymt! TS själv i egen hög person, såklart du ska prova! Du måste nog beställa i förväg är jag rädd. Tror inte det är nåt som säljer sådär jättebra. Ser fram emot att höra hur det går för dig. Har faktiskt funderat på att köpa en flaska själv, fastän jag redan smakat. Mest för att lura i andra!
Citera
2010-06-26, 11:25
Medlem
Var hos en polare på midsommar och han granna bjöd på Bävergäll, jag drack inte skiten men luktade och det är inget jag kommer dricka inom en snar framtid. Vet inte hur jag ska placera lukten....någon som har luktat på sån där hästsalva med tjära och skit i så är det rätt lika men Bävergäll luktade värre.
Citera
2010-06-26, 13:36
Medlem
wh0res avatar
Bäverhojt finns på flaska och tillverkas av J&J Nordic.

På baksidan finns att läsa:
"Bävergäll- traditionell svensk jaktsnaps. Rökig med inslag av ek och kåda. Tidigaste dokumenterade andvändningen av bävergäll eller Castoreum inom medicin var 500 f.kr. Bävergäll innehåller salicylsyra som lindrar smärta och huvudvärk."

Står för övrigt BVR HJT på flaskan.

Fanns på High Chaparral i Saloonen där när jag jobbade där för ett par år sedan och finns säkert kvar om du är i närheten...
Citera
2010-06-26, 15:30
Medlem
Sillkungs avatar
Folk som svarat i denna tråd och skriver om en unken smak och annat har omöjligen druckit sprit kryddad med bävergäll. Det luktar förvisso illa men smaken! Skogsbrand! Fantastiskt gott. Det är "rökigare" än något annat jag druckit och då är det inte ens rökt. Klår whiskymonster från Islay med hästlängder i denna aspekt.
Citera
2010-06-26, 16:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillkung
Folk som svarat i denna tråd och skriver om en unken smak och annat har omöjligen druckit sprit kryddad med bävergäll. Det luktar förvisso illa men smaken! Skogsbrand! Fantastiskt gott. Det är "rökigare" än något annat jag druckit och då är det inte ens rökt. Klår whiskymonster från Islay med hästlängder i denna aspekt.
Jag uppfattar det inte som "rökigt" utan som aromatiskt på andra vis - lite kamferaktigt nästan. Smaken är intressant mer än god, för min gom. Kul att ha smakat en gång, onödigt att smaka fler, typ.
Citera
2011-12-15, 15:51
Medlem
Något gammal tråd men jag känner att jag har lite info att bidra med.
Kvaliteten på Gällpungen är det som avgör hur smaken kommer bli. Är det en gammal pung som legat ett tag kommer det smaka död och förstörelse, om pungen är färsk däremot får man en snaps som smakar "skog" mestadels har väldigt mycket inslag av tall dock är blir den lite "oljig" i jämförelse med andra snapsar. Till alla som nånsin känt lukten av nyavverkad skog kan jag säga att det smakar och luktar ungefär så. En sanning är dock att första gången man provar det så är det inte allas gott och lukten sitter kvar överallt, på fingrarna, i andedräkten och dricker man tillräckligt mycket kommer ens piss dagen efter att lukta gäll.
Hur vet jag detta kanske ni undrar? Det är nämligen så att jag är med i en eminent herrförening i Uppsala som tillverkar sin egen Gäll (ja vi har tillstånd) och har det som våran "husdryck" så det dricks hela tiden med andra ord. Jag har faktiskt en flaska framför mig i detta nu som ska ges bort som julklapp. Det är även sant att det innehåller salicylsyra vilket även finns i alvedon och är ämnet som botar huvudvärk. Jag kan av egen erfarenhet säga att man aldrig är så pigg efter en fylla som när man druckit Gäll, bortsett från andedräkten dan efter såklart!
Citera
2011-12-15, 21:08
Medlem
Raudsepps avatar
Om man bor i Götene, Lidköping eller Skara så har man turen att kunna köpa en flaska BVR HJT på sitt respektive systembolag, annars kan man enkelt beställa hem den.

http://www.systembolaget.se/Sok-dryc.../?varuNr=88229

Såhär ser flaskan ut: http://www.losmith.se/images/losmith/85250-big.jpg
Citera
2011-12-15, 21:14
Medlem
TorstenFlincks avatar
Hörde talas om det där i Lapplandsfjällen, blev inte sugen direkt..
Galla från Bäver är det väl?
Citera
2011-12-16, 11:04
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheik

Hur gick det? Det var ett par år sedan nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in