2007-09-27, 23:20
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Personligen blir jag inte förvånad att dom serverar häst när stället heter bronco vilket betyder otränad häst ungefär.

Ägdes då av Hoa-hoa men konkade efter ett tag, vet inte vem som har det nu.
Citera
2007-09-28, 00:23
Medlem
mongrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Om det är sant känner jag mig både lurad och äcklad.
Ja, för det är ju sjukt att äta gulliga hästar till skillnad från onödiga kossor. UEEÄÄÄUHH.
Citera
2007-09-28, 00:26
Bannlyst
När man hittar det i butik så står det oftast inte häst på utan kött från rasdjur..

Finns en fransk krog som jag glömt namnet på men som ligger på kungsholmen som bara serverar hästkött.. Riktigt trevligt ställe också..
Citera
2007-09-28, 00:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gemini3
Finns en fransk krog som jag glömt namnet på men som ligger på kungsholmen som bara serverar hästkött.. Riktigt trevligt ställe också..

Ta reda på namnet omedelbums!
Citera
2007-09-28, 01:10
Bannlyst
Inte ofta jag delar din åsikt Caine, men det är svingott och jag känner bonde som brukar sälja det ute vid Säve flygplats (Nej han har icke hästar nog, men kött säljer han och smaken går ej att ta fel på )Annars kallas det för hamburgerkött och du kanske kan hitta det i saluhallen.

Ojyjj ..så djävla ovanligt är det inte så man behöver leta reda på svartmeny på kungsholmen....långt in på 60 talet kunde vi köpa detta som pålägg och det var vanligt... och det finns fortfarande kvar, men numera måste man "snubbla" på det....och häst smakar bäst som kallskuret...
Citera
2007-09-28, 01:41
Medlem
Långt in på 70-talet (och kanske en bit in på 80-talet med, jag minns inte så noga) så kunde man hitta hästkött som smörgåspålägg här i de större mataffärerna i Stockholm. Det var gott. Lustigt kött faktiskt, skiftar i grönt.

Det är som jag alltid brukar säga när hästar kommer på tal: Hästen trivs bäst på smörgåsen
Citera
2007-09-28, 01:43
Medlem
Jo, hamburgerkött kan man ju köpa i vilken butik som helst, men då är det ju skivat, och som smörgåspålägg, eventuellt i restbitar. Jag skulle vilja ha tag på rått hästkött, alltså olika styckningsdetaljer precis som man kan köpa nöt, gris eller vilt. Jag får helt enkelt ta mig till saulhallen och gå runt och fråga, antar jag. Om inte annat får jag trösta mig med nåt kilo kycklinghjärtan istället, och göra en god ragu.
Citera
2007-09-28, 02:28
Bannlyst
[quote=Pime]Lustigt kött faktiskt, skiftar i grönt.QUOTE]

Du tänker inte på saltrulle då?
Citera
2007-09-28, 02:38
Medlem
[quote=zekev]
Citat:
Ursprungligen postat av Pime
Lustigt kött faktiskt, skiftar i grönt.QUOTE]

Du tänker inte på saltrulle då?

Alltså, jag har också för mig att hamburgerkött kan skifta i grönt på vissa ställen.
Citera
2007-09-28, 02:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pronto
Alltså, jag har också för mig att hamburgerkött kan skifta i grönt på vissa ställen.

Vilka ställen, Göteborg, Bahamas? Dåligt skämt...
Mer än jag sett, kanske smaskar i mig köttet för fort för att kunna se. Men saltrulle skiftar definitivt i grönt-blått osv.
Citera
2007-09-28, 10:12
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Ja, för det är ju sjukt att äta gulliga hästar till skillnad från onödiga kossor. UEEÄÄÄUHH.
Inte alls. Däremot vore det ju felaktigt att servera hästkött när man låter påskina att det egentligen är något annat.
Citera
2007-09-28, 10:33
Medlem
trewqs avatar
http://www.restaurangminerva.com/

Recension: http://www.svd.se/dynamiskt/rec_krog/did_8373769.asp

"Bland varmrätterna rekommenderas kötträtterna före fisken, men då är det i de flesta fall alltså häst som gäller. Tournedos finns både ”du Chef” med champinjoner och bearnaisesås, och ”Rossini”, det vill säga med gåsleverpastej och tryffelsås. Ingen av dem är någon höjdare, vilket inte alls har med köttet att göra utan snarare med tillbehören, som inte är av toppkvalitet, och presentationerna, som är överlastade. Själva biffarna däremot är både möra och perfekt anrättade med röd kärna. Hästköttet funkar även bra i Biff Rydberg och pepparstek."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in