2007-09-27, 09:54
Medlem
Requiems avatar
Hej!
Vet någon här vart man hittar berebere (etiopisk krydda)? I t.ex. stockholm eller via någon e-handel.
Citera
2007-09-27, 12:51
Medlem
Seamus Costellos avatar
Jag stegade helt sonika in på restaurang Abessinia och frågade. Fick en liten burk gratis. Ska du göra Kitfu?
Citera
2007-09-27, 13:40
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Jag stegade helt sonika in på restaurang Abessinia och frågade. Fick en liten burk gratis. Ska du göra Kitfu?

Ah grymt! Får passa på att äta där och fråga sedan nästa gång jag besöker Stockholm. Tänkte laga Doro Wat och försöka få till något injeraliknande.
Citera
2007-09-27, 14:05
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
Ah grymt! Får passa på att äta där och fråga sedan nästa gång jag besöker Stockholm. Tänkte laga Doro Wat och försöka få till något injeraliknande.
Injera säljs här och där i förorten. Vi Högdalen får in det på torsdagar. Brukar ta slut fort. Doro Wat, jävlar vad gott! Får nog kvista över till eritreanskan jag känner och få mig en laddning. Synd att det är 47 mil till henne...
Citera
2007-09-27, 15:57
Medlem
Requiems avatar
47 mil kan det vara värt

Ja, tänkte bara att det skulle vara roligt att försöka göra egen injera, se hur det smakar på svenskt mjöl.
Citera
2007-09-27, 19:13
Medlem
alrunans avatar
Här fanns recept på hur man gör egen berebere.
http://tv4.se/mat/recept/4006.html

Blev nyfiken på doro wat och kollade efter recept, men verkar finnas så olika. Både med vitt vin och andra med rött? Förvirrande. Kan ni inte stå till tjänst med recept? Vill gärna prova. Jag brukar gilla afrikansk mat!

Funkar det att göra injera på glutenfritt mjöl tro? Värt ett test!
Citera
2007-09-27, 21:49
Bannlyst
Berebere har jag köpt i Hötorgshallen förr i tiden i alla fall. Tur att man känner ett par eritreanskor, blir en hel del god mat o annat!
Citera
2007-09-28, 08:19
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrunan
Här fanns recept på hur man gör egen berebere.
http://tv4.se/mat/recept/4006.html

Blev nyfiken på doro wat och kollade efter recept, men verkar finnas så olika. Både med vitt vin och andra med rött? Förvirrande. Kan ni inte stå till tjänst med recept? Vill gärna prova. Jag brukar gilla afrikansk mat!

Funkar det att göra injera på glutenfritt mjöl tro? Värt ett test!

Jag tänker köra med vitt vin då jag tror att rött tar över smaken för mycket och inte riktigt ger rätt autentiska touch. Jag har aldrig gjort surdegsbas på glutenfritt dock men det borde gå. Frågan är hur bra den håller ihop i stekpannan sedan?

Länken fungerar inte för mig

EDIT: Jo nu så, tack för den! Ska lätt göra egen berbere nu! =D Marcus är en av mina favoritkockar men jag tror ändå mer på vitt vin av någon anledning.
Citera
2007-09-28, 08:50
Bannlyst
Minns inte var jag hittat dessa, men håll tillgodo:

Version ett:
3-4 dl

1 msk mald ingefära
1/2 msk malda korianderfrön
1/2 msk mald kardemumma
1/2 msk malda bockhornsklöverkorn
1/2 msk mald muskotnöt
1 tsk mald kryddnejlika
1 tsk mald kanel
1 tsk mald kryddpeppar
2 msk salt
1 dl kajennpeppar
1 dl paprikapulver
1 msk nymald svartpeppar

Rosta ingefära, koriander, kardemumma, bockhornsklöver, muskotnöt, nejlika, kanel och kryddpeppar på låg värme i stekpanna (utan något fett) i cirka 5 minuter under omrörning.

Tillsätt sedan salt, kajenn, paprika och svartpeppar. Fortsätt rostningen i cirka 10 minuter under omrörning. Låt kallna. Förvara torrt.

Version två:
0,5 tsk mald svartpeppar
0,5 tsk mald ingefära
0,5 tsk mald koriander
0,5 tsk bockhornsklöver frön
2 krm mald muskotnöt
1 krm mald kryddnejlika
1 krm mald kanel
1 krm mald kryddpeppar
2 msk finhackad gul lök
1 msk finhackad vitlök
2 rostad röda paprikor urkärnade och skalade
3-5 urkärnade och finhackade starka röda chilifrukter
3 msk vatten
2 msk neutral matolja
2-3 tsk salt

Gör så här
Rosta de torra kryddorna på svag värme under omrörning ca 5 minuter i en nonstick panna. Tillsätt sedan vitlök, lök, chili och den rostade paprikan. Rör om och tillsätt vatten, olja och salt koka upp och mixa sedan till en slät pasta i mixerkanna eller med mixerstav.

Berbere är en stark och smakrik Etiopisk kryddpasta som ofta används som bordskrydda eller smaksättare i grytor av olika slag, för oss svenskar passar den till lamm, fläsk, kyckling och nötkött. Perfekt som het grillsås eller blanda ut ett par matskedar med en matsked socker och pensla på ditt grillade kött de sista fem minuterna på grillen.

Du kan också beställa här:
http://www.svampbutiken.com/advanced...ywords=berbere
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in