• 1
  • 2
2007-09-26, 22:26
Medlem
Mikaeldwights avatar
Jag har en polare från Saudiarabien som nämner en rätt som ska heta något i stil med " Ruuz buchari" , ris som kokas med krossade tomater, lök/vitlök , sen frågetecken på lagerblad/nejlika/kanel/kardemumma.
Han har inte ett exakt recept vore skoj att överaska honom om någon vet mer om rätten ?
Citera
2007-09-27, 07:25
Medlem
dePauls avatar
Roz Bukhari (6 portioner)

Ingredienser:
- 450 g Basmatiris
- 1 finhackad gul lök
- 1 fintärnad morot
- 7 paserade tomater
- 1 dl mandlar för garnering
- 1 msk russin för garnering
- 10 hela kardemummafrön
- 10 kryddnejlikor
- 1 kanelstång
- ½ tsk spiskumminfrön
- salt
- sv peppar
- olja till tillagning

Arbetsgång:
Koka ris i en riskokare eller traditionellt. Häll av vattnet och ställ undan.

Under tiden riset kokar så sauterar man lök och morot i olja. Har man något typ av kött eller kyckling så tillför man det också. Lägg vidare i kardemummafrön, kryddnejlika, kanelstång, kumminfrön, salt och peppar och rör om ordentligt.

När köttet börjar bli färdigt så tillför man tomaterna och fortsätter att låta puttra under lock och på svag värme tills köttet är mört.

Blanda i en gryta ris med övriga ingredienserna, rör om försiktigt och värm i ca 5 utan att det fastnar i botten (teflonbelagd gryta är bäst). Garnera, smaka av och servera.

~Paul~
Citera
2007-09-27, 11:46
Medlem
Shantas avatar
Vågar man fråga vart du får alla recept ifrån? Har du en enorm receptbank liggandes hemma eller vad? Du vet ju hur man lagar till ALLT!
Citera
2007-09-27, 11:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shanta
Vågar man fråga vart du får alla recept ifrån? Har du en enorm receptbank liggandes hemma eller vad? Du vet ju hur man lagar till ALLT!
Tack för komplimangen.

Nej, jag har inte allt i huvudet men de vanligaste recepten och namnen kan jag dock. Jag hade en Irakisk familj som mina grannar där jag bodde tidigare. En gång bjöd de på middag och gissa vad de bjöd på .

Jag antecknade receptet och glömde det därpå. Inte förrän frågan kom upp så kom jag ihåg det gamla receptet som jag sparat i ca 10 år .

Förresten, om jag minns rätt så har den här rätten sitt ursprung i gränstrakterna runt Afghanistan.

~Paul~
Citera
2007-09-27, 13:42
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
.../recept/...

Jag har gjort en variant på detta för nån vecka sen men måste prova detta recept som ser så smaskigt ut.

En fråga bara: 7 passerade tomater?
För oss som inte passerar själva, är detta en burk eller två?
Citera
2007-09-27, 14:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skiftnyckel
Jag har gjort en variant på detta för nån vecka sen men måste prova detta recept som ser så smaskigt ut.

En fråga bara: 7 passerade tomater?
För oss som inte passerar själva, är detta en burk eller två?
Ta två och mixa dem med stavmix. Använd hela tomater i stället för de andra varianterna.

~Paul~
Citera
2007-09-27, 15:51
Medlem
Mikaeldwights avatar
Tack Paul misstänkte du skulle komma med ett recept.
Jag provade att googla men hittade inget vettigt.

Enligt vännen skulle man koka riset med tomater och kryddor ? nu är han ju ingen vidare kock utan har bara sett sin mor tillreda rätten.
Citera
2007-09-27, 15:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaeldwight
Tack Paul misstänkte du skulle komma med ett recept.
Jag provade att googla men hittade inget vettigt.

Enligt vännen skulle man koka riset med tomater och kryddor ? nu är han ju ingen vidare kock utan har bara sett sin mor tillreda rätten.
Det finns inget som säger att du inte kan göra så. Men prova mitt sätt först .

~Paul~
Citera
2007-09-27, 16:07
Medlem
Mikaeldwights avatar
Citat:
Det finns inget som säger att du inte kan göra så. Men prova mitt sätt först .

~Paul~

Jo litar mer på din beskrivning , det ska vi testa..
Citera
2007-09-27, 16:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaeldwight
Jo litar mer på din beskrivning , det ska vi testa..
Hör gärna av dig sedan och berätta hur det gick .

~Paul~
Citera
2007-09-27, 16:39
Medlem
Citat:
Koka ris i en riskokare eller traditionellt. Häll av vattnet och ställ undan.
Det där får du lov att utveckla. Kokar du inte ris med lagom mängd vatten, så det slutar torrt?
Citera
2007-09-27, 16:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Det där får du lov att utveckla. Kokar du inte ris med lagom mängd vatten, så det slutar torrt?
Nej, min metod är lite annorlunda.

Jag tar 4 ggr så mycket vatten som rekommenderat och kokar på vanligt sätt, ungefär som potatis. När riset är lite underkokt så tar jag av det, häller bort vattnet sköljer snabbt och fortsätter de sista 6-7 minuterna i micron!

På det viset får riset samma konstistens som i en riskokare, dvs lite klibbigt (asiatiskt). Det blir lättare att äta det med pinnar om man föredrar den metoden.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in