• 1
  • 2
2007-09-26, 20:50
Medlem
Groutsides avatar
Jag tänkte lägga av med koffeinet nu. När är man normal igen?

Har använt 1 softpack Nescafé "red cup" per vecka, under flera år. Enligt tillverkaren ska den innehålla 100 doser, alltså motsvarar det 14 koppar kaffe per dag i mitt fall.

Fick min sista dos för 24 timmar sedan, har precis sovit 12h och skulle kunna fortsätta i flera månader känns det som. Koncentrationen är hur dålig som helst och motivationen obefintlig.

Hur lindrar man abstinensbesvären? Någon som lagt av och vet om texten nedan är korrekt?

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Koffein brukar inte sägas vara beroendeframkallande eftersom det inte framkallar ett sug efter drogen som exempelvis nikotin gör. Däremot kan mer eller mindre allvarliga abstinensbesvär uppstå när ett stadigt intag av koffein plötsligt upphör. De vanligaste besvären är huvudvärk, trötthet, initiativlöshet och mild depression. Symptomen kommer 12-36 timmar efter den sista dosen. Huvudvärken kan hålla i sig ett fåtal dagar, de övriga symptomen försvinner gradvis och kan kännas av i upp till ett par veckor innan de är helt borta.
Citera
2007-09-26, 21:39
Medlem
mqas avatar
Jag dricker uppemot 16 koppar om dagen, kan inte leva utan koffein.
Citera
2007-09-26, 21:46
Medlem
kultingens avatar
Det är bara att lägga av helt, de första två-tre dagarna kan du ha huvudvärk och känna dig allmänt sjuk men sen brukar det vara lugnt. Fast du kanske är djupt nere i koffeinträsket
Citera
2007-09-26, 22:01
Medlem
Groutsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mqa
Jag dricker uppemot 16 koppar om dagen, kan inte leva utan koffein.

Ja 16 koppar är lagom, då tänker man klart. Det är bara det att man inte alltid har tillgång till det, är kanske hemma hos någon där kaffet är slut, eller går ut med nån och då tycker den det är jobbigt att man hela tiden måste gå in på caféer och hämta. Kanske lika bra att låta bli helt då, tänkte jag.

Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Det är bara att lägga av helt, de första två-tre dagarna kan du ha huvudvärk och känna dig allmänt sjuk men sen brukar det vara lugnt. Fast du kanske är djupt nere i koffeinträsket

Ja det är jag , helt fast i fördärvet. Dricker i princip aldrig vatten/läsk/vin, bara kaffe.
2-3 dagar är ingenting, det låter bra.
Citera
2007-09-26, 22:47
Medlem
Ado0s avatar
Kanske du skulle kunna byta ut kaffet mot té, till att börja med kanske 2 koppar té för var kopp kaffe som slopas, dock i så fall utspritt så 1 kopp drickes t ex på morgonen och den andra på kvällen.
Och sedan drar man ner på téet och till sist slutar man helt med det...om man nu är så pass hårt beroende så du inte klarar att klippa allt intag av koffein direkt, för det brukar väl vara de mest lyckosamma försöken till att sluta med droger annars...att attackera rakt på utan att trappa ner
Citera
2007-09-26, 23:34
Bannlyst
jag var själv beroende av koffein innan, Tog ca 16 tabletter per dag. Jag började dricka te istället. Mycket nyttigare
Citera
2007-09-26, 23:51
Medlem
Groutsides avatar
Det låter bra med té, det är till och med nyttigt ju. Tog det lång tid innan du var "normalt vaken" igen?
Citera
2007-09-27, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Groutside
Det låter bra med té, det är till och med nyttigt ju. Tog det lång tid innan du var "normalt vaken" igen?
nyttigt...nja

Tein = koffin
1 kopp te= 40 - 80 mg tein

man vänjer sig ganska snabbt vid minskade mängder koffein. Tar kanske två veckor så ha man fått tillbaka sina gamla sovvanor.
Citera
2007-09-27, 00:40
Medlem
aiiss avatar
"Koffein brukar inte sägas vara beroendeframkallande eftersom det inte framkallar ett sug efter drogen som exempelvis nikotin gör. Däremot kan mer eller mindre allvarliga abstinensbesvär uppstå när ett stadigt intag av koffein plötsligt upphör. De vanligaste besvären är huvudvärk, trötthet, initiativlöshet och mild depression. Symptomen kommer 12-36 timmar efter den sista dosen. Huvudvärken kan hålla i sig ett fåtal dagar, de övriga symptomen försvinner gradvis och kan kännas av i upp till ett par veckor innan de är helt borta."
- http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffein
Citera
2007-09-27, 01:38
Medlem
Groutsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiis
....

Första inlägget i tråden kan du väl läsa
Jag citerade wikipedia och ville höra om någon som lagt av kan bekräfta att det är korrekt. Kanske inte världens intressantaste diskussionsunderlag men viktigt för mig
Citera
2007-09-27, 09:00
Medlem
Tog mycket koffein tidigare varje dag.. när jag drog ner på det till ca motsvarande 1 kopp kaffe/dag så fick jag huvudvärk och kände mej lite allmänt dålig, men det varade bara i några dagar.
Citera
2007-09-27, 09:01
Medlem
hesons avatar
De gånger jag slutat, bryter jag abstinensen med en liten kopp kaffe, sedan har jag inga obehag alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in