• 1
  • 2
2007-09-26, 20:09
Bannlyst
Lokala Ican har tagit in fyra nya sorters paprika..
Den ena är grön Sivri som är en turkisk paprika..

Läste lite snabbt på lappen som beskrev sorterna och det stod att den hade en lättare styrka.. Detta verkar ju perfekt då jag skulle göra Fajitas och gärna har lite mer styrka..

Kom he och provsmakade en rå.. Bet först av spetsen och möts av en rätt så söt smak.. Men inge styrka whatsoever, bet en bit till coh då kom en rätt snäll styrka och en rejäl sötmar.. Tror det kan funka riktigt bra i mat som innehåller vanlig paprika, men där man vill ha lite mer styrka och även sötma T.ex. Fajitas blev riktigt jävla bra med dessa.. Rekomenderas starkt..
Imrogon ska jag prova att steka dom med rätt mycket salt, som man brukar göra med Pimiento de Padron, tror det blir en klar hit som snacks/tapas..

Så här ser dom ut
http://i21.tinypic.com/9uysjo.jpg

Ska prova de tre andra sorterna senare i veckan..
Citera
2007-09-26, 20:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemini3
Lokala Ican har tagit in fyra nya sorters paprika..
Den ena är grön Sivri som är en turkisk paprika..

Läste lite snabbt på lappen som beskrev sorterna och det stod att den hade en lättare styrka.. Detta verkar ju perfekt då jag skulle göra Fajitas och gärna har lite mer styrka..

Kom he och provsmakade en rå.. Bet först av spetsen och möts av en rätt så söt smak.. Men inge styrka whatsoever, bet en bit till coh då kom en rätt snäll styrka och en rejäl sötmar.. Tror det kan funka riktigt bra i mat som innehåller vanlig paprika, men där man vill ha lite mer styrka och även sötma T.ex. Fajitas blev riktigt jävla bra med dessa.. Rekomenderas starkt..
Imrogon ska jag prova att steka dom med rätt mycket salt, som man brukar göra med Pimiento de Padron, tror det blir en klar hit som snacks/tapas..

Så här ser dom ut
http://i21.tinypic.com/9uysjo.jpg

Ska prova de tre andra sorterna senare i veckan..
Japp. Köpte exakt samma paprikor på min lokala ICA. Enligt grönsakstanten skulle de vara någorlunda heta i smaken. Tyvärr är de det enbart som råa, när man tuggar i sig dem tillsammans med bröd och korv/rökt skinka eller liknande.

När man väl tillagar dem så tappar de all styrka men smaken är god trots allt. Testade dem i samband med mexikansk risotto och de passade fint där men jag fick trots allt spetsa rätten med lite habanero .

~Paul~
Citera
2007-09-26, 20:28
Bannlyst
Tyckte de behöll smaken rätt bra när jag hade kört dom i stekpannan.. Får se imorgon när jag tillagar dom då..
Åt precis en på en ostmacka och det är riktigt bra tillsammans med en kall öl..
Citera
2007-09-26, 20:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Åt precis en på en ostmacka och det är riktigt bra tillsammans med en kall öl..
Ja, tyckte också om smaken. Kanon när man bara biter av den med lite bröd och pålägg.

~Paul~
Citera
2007-09-27, 02:04
Medlem
jag tycker det är synd att det inte finns vanlig paprika som är välsmakande och har lite bett som jag har hört att den var när den var ny i sverige.
Alla grönsaker dom importerar från holland verkar mest innehålla vatten.
Citera
2007-09-27, 12:03
Medlem
Bolages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Japp. Köpte exakt samma paprikor på min lokala ICA. Enligt grönsakstanten skulle de vara någorlunda heta i smaken. Tyvärr är de det enbart som råa, när man tuggar i sig dem tillsammans med bröd och korv/rökt skinka eller liknande.

När man väl tillagar dem så tappar de all styrka men smaken är god trots allt. Testade dem i samband med mexikansk risotto och de passade fint där men jag fick trots allt spetsa rätten med lite habanero .

~Paul~
Mexikansk Risotto? Det låter gott, man skulle inte kunna få be om ett recept på detta?
Citera
2007-09-27, 12:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolage
Mexikansk Risotto? Det låter gott, man skulle inte kunna få be om ett recept på detta?
Självklart .

Mexikansk risotto (4 portioner)

Ingredienser:
  • 200 g rökt sidfläsk
  • 200 g rökt mexikorv (t ex choritzo)
  • 2 dl kokta vita bönor
  • 7 tomater (urkärnade, skalade och passerade)
  • 1 oxbuljongtärning
  • 2 gula lökar
  • 1 habanerofrukt (finhackad)
  • salt
  • sv peppar
  • 2 msk rött paprikapulver
  • 1 tsk spiskummin
  • 2 msk tomatpuré
  • 2 (!) msk strösocker
  • 3 vitlöksklyftor (eller mer än hälften av en solovitlök)
  • 3 dl neutralt ris (helst Basmati, gärna Uncle Bens)
  • 1 dl färsk och grovhackad persilja till garnering (inte den storbladiga)
  • 6 citronskivor till garnering
  • 2 stora finstrimlade gula paprikor
  • 2 msk smör

Arbetsgång:
Koka riset. Häll av vattnet och ställ undan (obs, det handlar inte om ett traditionellt Arborio-ris. Det blir på tok för "blött". Vi är ute efter ett något torrare recept ).

Ta en stor gryta (helst emaljerad gjutjärns-dito eller belagd sådan). Fräs i tur och ordning: lök, spiskummin, paprikapulver och vitlök utan att dessa tar färg. Under tiden tärnar man fint fläsket och korven samt tillsätter den i grytan. Fräs ytterligare i två minuter under ständig omröring.

Släng i sockret och habaneron. Rör om ordentligt och häll på tomaterna, tomatpurén samt buljongtärningen. Salta och peppra. Sjud på ytterst svag värme i ca 15-20 minuter. Skvätt i vatten om det skulle börja fastna.

Under tiden strimlar man och smörsteker den strimlade gula paprikan.
Tillsätt bönorna till grytan. Tillsätt därefter paprikan (med sitt smör), rör om och lägg alltsammans i en serveringsskål.

Blanda nu i det kokta riset! Rör om rejält!!

Garnera, smaka av och servera, gärna med någon extra habanero .

Servera med ett mexi-majsbröd.

~Paul~
Citera
2007-09-27, 20:59
Bannlyst
Provade att steka med mycket flingsalt.. Blev riktigt bra..

Hade även på strimlor på chipotleburgarna vi åt till middag idag.. Riktigt bra där också..
Citera
2007-09-27, 21:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Provade att steka med mycket flingsalt.. Blev riktigt bra..

Hade även på strimlor på chipotleburgarna vi åt till middag idag.. Riktigt bra där också..
Låter bra. Mina är slut nu. Får väl investera i nya .

~Paul~
Citera
2007-09-27, 21:52
Bannlyst
Köpte dito i förra veckan, en angenäm bekantskap!
Citera
2007-09-27, 21:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekev
Köpte dito i förra veckan, en angenäm bekantskap!
Håller med. Något som är väldigt gott är att skära tunna ringar med frön och allt och lägga dem på ett nybakat bröd med äkta smör på

~Paul~
Citera
2007-09-27, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Håller med. Något som är väldigt gott är att skära tunna ringar med frön och allt och lägga dem på ett nybakat bröd med äkta smör på

~Paul~

Ha, ha... du läste mina tankar, bakade ett lantbröd på surdeg idag, hade smör, lite ost och denna paprika på, gott!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in