2007-09-26, 19:57
Medlem
JosefSvejks avatar
Har just fått en stekpanna i gjutjärn och man hör ju hur viktigt det är med skötsel, men hur gör man för att bäst sköta sin stekpanna?
Citera
2007-09-26, 20:09
Medlem
M.C.Ps avatar
Inte så jättemycket faktiskt. Diska den alltid innan allt torkat in, dock ej direkt när den är jättevarm. Använd aldrig diskmedel, det tar bort fettet ur pannan. När du har en ny panna kan den behöva fettas in lite extra, så låt den gärna inledningsvis stå med lite matolja i sig, bara ett par dar så där. Sedan innan du ställer undan den efter varje tillfälle du använt den så torkar du av den med lite matolja på ett papper. Något du också måste förstå, är att en ny gjutjärnspanna suger. Den är kass, under i stort sett de första 30 gångerna du använder den, men sedan efter hand så blår den bara bättre och bättre. Den bästa pannan jag har är ett gjutjärnsplättlägg som jag snott från min mamma, och som säkert har en 35 år på nacken...
Citera
2007-09-26, 20:12
Medlem
dePauls avatar
Efter att du köpt pannan så bör du diska och skölja den noga.

Nästa steg blir att bränna in den. Börja med att slå på 3:an på plattan. Låt pannan bli varm på denna värme och tillsätt därefter en neutral olja som tål höga temperaturer (rapsolja, majsolja, plantolja, jordnötsolja osv). Höj dårpå värmen till 6:an. När oljan börjar ryka svagt så tar du av pannan från värmen, torkar den med papper samt sänker värmen på plattan till 2:an samt väntar i ca 4 minuter.

Placera nu tillbaka pannan utan något fett i. Låt den nu gå på 2:an tills den slutligen börjar ryka igen. Skvätt då i ½ msk olja igen, torka med papper och ställ undan på avsvalning. Det är allt.

Hädanefter bör du inte diska pannan! Torka endast av den. Om någon typ av mat trots allt börjar fastna så får du upprepa proceduren.

~Paul~
Citera
2007-09-26, 20:27
Medlem
JosefSvejks avatar
Ska man verkligen torka ur pannan med olja på pappret?

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hädanefter bör du inte diska pannan! Torka endast av den. Om någon typ av mat trots allt börjar fastna så får du upprepa proceduren.

~Paul~

Menar du hela inbränningsproceduren eller bara torka av den igen?
Citera
2007-09-26, 20:41
Medlem
M.C.Ps avatar
Man torkar så klart rent pannan först, men innan du ställer undan den droppar du lite olja i pannan och torkar ur med ett rent papper...
Citera
2007-09-26, 20:48
Medlem
Hispers avatar
Om du är en person som är förtjust i stekta ägg så bör du överväga att äga två stekpannor. En som endast används för ägg och en för övrig stekning. Äggpannan fungerar bäst om den endast används för ägg, minimalt med problem av typen att ägget fastnar och är svårt att vända.
Citera
2007-09-26, 20:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefSvejk
Ska man verkligen torka ur pannan med olja på pappret?

Menar du hela inbränningsproceduren eller bara torka av den igen?
Efter att man lagat mat i en sådan panna så kan man skölja den om den är väldigt nerkletad. Om inte så låter man bli. Därefter (i båda fallen) så torkar man med papper. Det är allt.

~Paul~
Citera
2007-09-27, 00:43
Medlem
Isnatts avatar
Jag diskar ur min med diskborste och hett kranvatten, och sen tillbaka på den avsvalnande plattan efter varje använding. Har fungerat fint i 7 år nu. Har jag exempelvis kokat korv i den så brukar jag smörja in den med lite matolja efteråt.
Citera
2007-09-27, 03:04
Medlem
Mikaeldwights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag diskar ur min med diskborste och hett kranvatten, och sen tillbaka på den avsvalnande plattan efter varje använding. Har fungerat fint i 7 år nu. Har jag exempelvis kokat korv i den så brukar jag smörja in den med lite matolja efteråt.

Kör lika dant på gamla inkörda pannor.. har fungerat i årtionden.
Citera
2007-09-27, 03:10
Medlem
Tror man ska ha 7 pannor.
Jag har 4.

två som jag kör lite alltmöjligt i, en mest fisk och ägg, en annan mest kött och dyligt. Fisksmaken tar jag bort med kaffesump som får koka in sen bränna fast lätt, sen en rejälv inoljning då plattan ska vara het, i med lite olja, låt det bränna, skaka ut, låt det bränna, skaka ut.
smörj med kall olja.

sen är det pannkakslagg och plättlagg.

en 5 iters gryta ska köpas.
Citera
2007-09-27, 07:06
Medlem
JosefSvejks avatar
Tackar ödmjukast för råden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto