2007-09-26, 18:19
Medlem
Fick ett elakartat virus som jag ej blev av med o bestmde mig drfr att formatera h-disken. Startade windows xp-skivan frn Bios. Efter formateringen skulle datorn starta windows (windowsloggan mot svart bakrund syntes p skrmen). Men den bla strngen som hela tiden rr sig under loggan stannade o sen hnde inte mer. Frskte om o om igen, samma resultat. Bytte till en annan h-disk, dr windows e installerat, o som skall fungera. Samma resultat dr med, till min frvning. E inte jtte haj p datorer...Vad e det som gtt galet?
Citera
2007-09-26, 19:37
Medlem
apskafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krake
Fick ett elakartat virus som jag ej blev av med o bestmde mig drfr att formatera h-disken. Startade windows xp-skivan frn Bios. Efter formateringen skulle datorn starta windows (windowsloggan mot svart bakrund syntes p skrmen). Men den bla strngen som hela tiden rr sig under loggan stannade o sen hnde inte mer. Frskte om o om igen, samma resultat. Bytte till en annan h-disk, dr windows e installerat, o som skall fungera. Samma resultat dr med, till min frvning. E inte jtte haj p datorer...Vad e det som gtt galet?
Har du pluggat i tangentbord och mus?kan va s enkelt,tror inte datorn startar upp utan dessa...................
Citera
2007-09-26, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apskaft
Har du pluggat i tangentbord och mus?kan va s enkelt,tror inte datorn startar upp utan dessa...................

Ja allt, var ofrndrat frn innan formateringen (d datorn funka som vanligt).
Citera
2007-09-26, 20:22
Medlem
Lite svrt att frst vad du skriver att du gjort och har fr grejer. Viruset kanske finns kvar p andra enheter fr det lter som om du har windows p en annan enhet n den du har formaterat.

1. r det mer n en hrddisk?
2. r det windows hrdisken du har raderat och formaterat?
3. I vilken dator gjordes din backup windows hrddisk?

Du kanske har gjort ngot i bios ocks utan att du mrkte det. Jag antar att du inte var inne i burken och ryckte i ngra kablar eller delar frsta gngen windows stannade i uppstarten.

Prova att:
1. Nollstll moderkortetsbios.
2. Koppla bort alla ondiga enheter.
3. Installera om windows
Citera
2007-09-26, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Lite svrt att frst vad du skriver att du gjort och har fr grejer. Viruset kanske finns kvar p andra enheter fr det lter som om du har windows p en annan enhet n den du har formaterat.

1. r det mer n en hrddisk?
2. r det windows hrdisken du har raderat och formaterat?
3. I vilken dator gjordes din backup windows hrddisk?

Du kanske har gjort ngot i bios ocks utan att du mrkte det. Jag antar att du inte var inne i burken och ryckte i ngra kablar eller delar frsta gngen windows stannade i uppstarten.

Prova att:
1. Nollstll moderkortetsbios.
2. Koppla bort alla ondiga enheter.
3. Installera om windows

Har bara en H-disk, o det r den jag formaterat (1 partion) . Formaterade den fr ett ett par mnader sedan (d jag bytte ut min gamla) d fungerade det bra. (det var den gamla jag koppla in fr att testa)
Frndringar i datorn som jag gjort nyligen r; bytt cpu frn celeron 2,0 till p4 3,0, bytt grafikkort samt 512 mb mer minne. Har ej uppgraderat BIOS, behvs det?
Jag terstllde alla vrden, som man kan gra i exit menyn i Bios, om jag skulle rkad ndra ngt.
Det enda jag gjort fysiskt i datorn d den lst sig var att koppla ur det nya grafikkortet, d jag trodde att det drog fr mkt strm, med samma resultat.

Hur nollstller jag BIOS?
tack!
Citera
2007-09-26, 21:33
Medlem
Menar du att du installerade om windows efter att du formaterat din hrddisk.
Kunde du installera frdigt eller stannade den medan CD hll p.

Kolla minnet. Testa att starta med ett minne i taget fr att kolla om det r ngot av dem som stller till det. Starta om med 1 minne i taget.

Om det inte funkar:
Prova att ta loss och stta fast Processorn + kyllaren ordentligt och gr samma sak med grafikkortet. Bls bort dammet.

Nr det gller att nollstlla bioset tnkte jag mer att man skulle flytta jummern fram och tillbaka p moderkortet eller att ta loss det runda platta batteriet vnta lite och sedan stta tillbaka batteriet. Sedan g in och spara om biosinstllningarn.
Citera
2007-09-26, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Menar du att du installerade om windows efter att du formaterat din hrddisk.
Kunde du installera frdigt eller stannade den medan CD hll p.

Kolla minnet. Testa att starta med ett minne i taget fr att kolla om det r ngot av dem som stller till det. Starta om med 1 minne i taget.

Om det inte funkar:
Prova att ta loss och stta fast Processorn + kyllaren ordentligt och gr samma sak med grafikkortet. Bls bort dammet.

Nr det gller att nollstlla bioset tnkte jag mer att man skulle flytta jummern fram och tillbaka p moderkortet eller att ta loss det runda platta batteriet vnta lite och sedan stta tillbaka batteriet. Sedan g in och spara om biosinstllningarn.

Jag fljde anvisningarna frn cdn (valde den som start nr.1 i Bios). Den frgade om jag ville formatera. Allting gick bra fram till dess att windowsloggandk upp. Det var hela tiden bl bakgrund d.v.s jag ju kom aldrig in i Windows d det laddades, efter formateringen, fr att brja den riktige installationen av windows, antar att ngn slags frberedande instl. gjordes.
Tack fr tipsen. Skall testa det i morgon.
Citera
2007-09-27, 14:17
Medlem
Nu fungerar borken igen. Windows e nu installerat. Det problematiska i samanhanget var processorn. Bytte till min gamla o d fungerade det. Skall stta i den nya igen, samt uppgradera Bioset.
Citera
2007-09-27, 15:17
Medlem
Bra att du hittade problemet tillslut. Om du har tur s satt din nya inte ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in