2007-09-26, 18:19
Medlem
Fick ett elakartat virus som jag ej blev av med o bestämde mig därför att formatera h-disken. Startade windows xp-skivan från Bios. Efter formateringen skulle datorn starta windows (windowsloggan mot svart bakrund syntes på skärmen). Men den blåa strängen som hela tiden rör sig under loggan stannade o sen hände inte mer. Försökte om o om igen, samma resultat. Bytte till en annan h-disk, där windows e installerat, o som skall fungera. Samma resultat där med, till min förvåning. E inte jätte haj på datorer...Vad e det som gått galet?
Citera
2007-09-26, 19:37
Medlem
apskafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krake
Fick ett elakartat virus som jag ej blev av med o bestämde mig därför att formatera h-disken. Startade windows xp-skivan från Bios. Efter formateringen skulle datorn starta windows (windowsloggan mot svart bakrund syntes på skärmen). Men den blåa strängen som hela tiden rör sig under loggan stannade o sen hände inte mer. Försökte om o om igen, samma resultat. Bytte till en annan h-disk, där windows e installerat, o som skall fungera. Samma resultat där med, till min förvåning. E inte jätte haj på datorer...Vad e det som gått galet?
Har du pluggat i tangentbord och mus?kan va så enkelt,tror inte datorn startar upp utan dessa...................
Citera
2007-09-26, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apskaft
Har du pluggat i tangentbord och mus?kan va så enkelt,tror inte datorn startar upp utan dessa...................

Ja allt, var oförändrat från innan formateringen (då datorn funka som vanligt).
Citera
2007-09-26, 20:22
Medlem
Lite svårt att förstå vad du skriver att du gjort och har för grejer. Viruset kanske finns kvar på andra enheter för det låter som om du har windows på en annan enhet än den du har formaterat.

1. Är det mer än en hårddisk?
2. Är det windows hårdisken du har raderat och formaterat?
3. I vilken dator gjordes din backup windows hårddisk?

Du kanske har gjort något i bios också utan att du märkte det. Jag antar att du inte var inne i burken och ryckte i några kablar eller delar första gången windows stannade i uppstarten.

Prova att:
1. Nollställ moderkortetsbios.
2. Koppla bort alla onödiga enheter.
3. Installera om windows
Citera
2007-09-26, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Lite svårt att förstå vad du skriver att du gjort och har för grejer. Viruset kanske finns kvar på andra enheter för det låter som om du har windows på en annan enhet än den du har formaterat.

1. Är det mer än en hårddisk?
2. Är det windows hårdisken du har raderat och formaterat?
3. I vilken dator gjordes din backup windows hårddisk?

Du kanske har gjort något i bios också utan att du märkte det. Jag antar att du inte var inne i burken och ryckte i några kablar eller delar första gången windows stannade i uppstarten.

Prova att:
1. Nollställ moderkortetsbios.
2. Koppla bort alla onödiga enheter.
3. Installera om windows

Har bara en H-disk, o det är den jag formaterat (1 partion) . Formaterade den för ett ett par månader sedan (då jag bytte ut min gamla) då fungerade det bra. (det var den gamla jag koppla in för att testa)
Förändringar i datorn som jag gjort nyligen är; bytt cpu från celeron 2,0 till p4 3,0, bytt grafikkort samt 512 mb mer minne. Har ej uppgraderat BIOS, behövs det?
Jag återställde alla värden, som man kan göra i exit menyn i Bios, om jag skulle råkad ändra ngt.
Det enda jag gjort fysiskt i datorn då den låst sig var att koppla ur det nya grafikkortet, då jag trodde att det drog för mkt ström, med samma resultat.

Hur nollställer jag BIOS?
tack!
Citera
2007-09-26, 21:33
Medlem
Menar du att du installerade om windows efter att du formaterat din hårddisk.
Kunde du installera färdigt eller stannade den medan CD höll på.

Kolla minnet. Testa att starta med ett minne i taget för att kolla om det är något av dem som ställer till det. Starta om med 1 minne i taget.

Om det inte funkar:
Prova att ta loss och sätta fast Processorn + kyllaren ordentligt och gör samma sak med grafikkortet. Blås bort dammet.

När det gäller att nollställa bioset tänkte jag mer att man skulle flytta jummern fram och tillbaka på moderkortet eller att ta loss det runda platta batteriet vänta lite och sedan sätta tillbaka batteriet. Sedan gå in och spara om biosinställningarn.
Citera
2007-09-26, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Menar du att du installerade om windows efter att du formaterat din hårddisk.
Kunde du installera färdigt eller stannade den medan CD höll på.

Kolla minnet. Testa att starta med ett minne i taget för att kolla om det är något av dem som ställer till det. Starta om med 1 minne i taget.

Om det inte funkar:
Prova att ta loss och sätta fast Processorn + kyllaren ordentligt och gör samma sak med grafikkortet. Blås bort dammet.

När det gäller att nollställa bioset tänkte jag mer att man skulle flytta jummern fram och tillbaka på moderkortet eller att ta loss det runda platta batteriet vänta lite och sedan sätta tillbaka batteriet. Sedan gå in och spara om biosinställningarn.

Jag följde anvisningarna från cd´n (valde den som start nr.1 i Bios). Den frågade om jag ville formatera. Allting gick bra fram till dess att windowsloggandök upp. Det var hela tiden blå bakgrund d.v.s jag ju kom aldrig in i Windows då det laddades, efter formateringen, för att börja den riktige installationen av windows, antar att ngn slags förberedande instl. gjordes.
Tack för tipsen. Skall testa det i morgon.
Citera
2007-09-27, 14:17
Medlem
Nu fungerar borken igen. Windows e nu installerat. Det problematiska i samanhanget var processorn. Bytte till min gamla o då fungerade det. Skall sätta i den nya igen, samt uppgradera Bioset.
Citera
2007-09-27, 15:17
Medlem
Bra att du hittade problemet tillslut. Om du har tur så satt din nya inte ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in