• 1
  • 2
2007-09-26, 10:19
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Som rubriken lyder, finns det någon chans att de kan se hur mycket jag surfar, och på vilka sidor jag varit?
Iifall om, kan man dölja det?

Undrar också om jag kan installera en pokerklient på min arbetsdator eller upptäcks det på nätverket?
Citera
2007-09-26, 10:26
Medlem
Megaforces avatar
Det beror väl på om de installerat någon tjänst typ: www.websense.com
Citera
2007-09-26, 10:36
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det beror väl på om de installerat någon tjänst typ: www.websense.com

Nej det tror jag inte. Tänkte på om det syns i vår server,
eller om IT ansvarig på företaget kan se vad man gör på arbetstid?

Kan jag spela poker och det kommer inte att synas på server etc?
Citera
2007-09-26, 10:54
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Nej det tror jag inte. Tänkte på om det syns i vår server,
eller om IT ansvarig på företaget kan se vad man gör på arbetstid?

Kan jag spela poker och det kommer inte att synas på server etc?

Allt beror på hur högt säkerhetsmedvetandet är på företaget, vilket i sin tur brukar vara en funktion av hur stort företaget är. Rent teoretiskt finns det inga hinder för att IT-ansvarig på jobbet ska kunna se exakt vad du gör med datorn.
Du kan nog tyvärr inte få något bättre svar än så.
Citera
2007-09-26, 10:59
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
Allt beror på hur högt säkerhetsmedvetandet är på företaget, vilket i sin tur brukar vara en funktion av hur stort företaget är. Rent teoretiskt finns det inga hinder för att IT-ansvarig på jobbet ska kunna se exakt vad du gör med datorn.
Du kan nog tyvärr inte få något bättre svar än så.

15-20 anställda på företaget så det är ju inte så stort.
Sämre säkerhet då alltså. Vore ju lite pinsamt att fråga IT-ansvarig om det syns ifall någon spelar poker på sin dator.
Citera
2007-09-26, 14:29
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Sämre säkerhet då alltså. Vore ju lite pinsamt att fråga IT-ansvarig om det syns ifall någon spelar poker på sin dator.
"-Jag hörde att den där Andersson brukar spela nätpoker på arbetstid, vet du något om det?"

Sen är det bara att vänta och se vad det får för konsekvenser...
Citera
2007-09-26, 15:06
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder, finns det någon chans att de kan se hur mycket jag surfar, och på vilka sidor jag varit?
Iifall om, kan man dölja det?

Undrar också om jag kan installera en pokerklient på min arbetsdator eller upptäcks det på nätverket?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article864878.ab

Svar: Ja, det kan dom. Det hela beror på hur deras IT-policy är upplagd.

En gång i tidernas begynnelse var jag handledare på ett datortek och fick i uppdrag att dela ut en en snigelmodemlina till ett 30-tal datorer. Detta gjordes med det urgamla programmet WinGate. Där satt jag på datorn som körde Wingate och kunde se exakt vilka sidor som varje dator anslöt sig till... det hela var faktiskt rätt skrämmande för jag fick känslan av att jag bröt en del av den personliga integriteten hos dom som var på datorteket.

Nuförtiden så skulle jag kunna jobba som BOFH om jag vill... fixa så att folk förlorar sina jobb om dom inte sköter sig och sådär...
Citera
2007-09-27, 14:57
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article864878.ab

Svar: Ja, det kan dom. Det hela beror på hur deras IT-policy är upplagd.

En gång i tidernas begynnelse var jag handledare på ett datortek och fick i uppdrag att dela ut en en snigelmodemlina till ett 30-tal datorer. Detta gjordes med det urgamla programmet WinGate. Där satt jag på datorn som körde Wingate och kunde se exakt vilka sidor som varje dator anslöt sig till... det hela var faktiskt rätt skrämmande för jag fick känslan av att jag bröt en del av den personliga integriteten hos dom som var på datorteket.

Nuförtiden så skulle jag kunna jobba som BOFH om jag vill... fixa så att folk förlorar sina jobb om dom inte sköter sig och sådär...

Jag tror inte att dom försöker övervaka oss i personalen, men det vet jag ju inte. Hur gör dom för att kolla?
Hur skulle dom kunna komma på om jag installerade en pokerklient till min arbetsdator?
Citera
2007-09-27, 15:13
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Hur gör dom för att kolla?
Hur skulle dom kunna komma på om jag installerade en pokerklient till min arbetsdator?

Genom t ex något simpelt WMI-baserat verktyg kört av domänadmin, eller ett script din maskin tvingas exekvera vid domäninloggning, eller en insamlings- och rapporteringstjänst som körs på din maskin... osv.
Tittar man på mer passiva metoder så finns ju trafikanalys av alla de slag.
Det är enkelt att se om din maskin genererat trafik till t ex partypoker.com och dra slutsatser därefter.
Citera
2007-09-27, 15:15
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Genom t ex något simpelt WMI-baserat verktyg kört av domänadmin, eller ett script din maskin tvingas exekvera vid domäninloggning, eller en insamlings- och rapporteringstjänst som körs på din maskin... osv.
Tittar man på mer passiva metoder så finns ju trafikanalys av alla de slag.
Det är enkelt att se om din maskin genererat trafik till t ex partypoker.com och dra slutsatser därefter.
Ja det är inte klokt vilket samhälle. Har folk inga skrupler?
Citera
2007-09-27, 15:30
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Ja det är inte klokt vilket samhälle. Har folk inga skrupler?

Uppenbarligen inte, eftersom de envisas med att försöka använda arbetsgivarens utrustning och sin betalda arbetstid till privata angelägenheter.
Som konsult i branschen har jag fått uppdraget att stävja sådant beteende ett otal gånger. Det brukar fungera smärtfritt - jag vet bara om att tre personer fått sparken på grund av ovilja att följa företagets IT-policy. I samtliga fall var det porrsurfande på arbetstid som ledde till kicken.
Citera
2007-09-27, 15:34
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Uppenbarligen inte, eftersom de envisas med att försöka använda arbetsgivarens utrustning och sin betalda arbetstid till privata angelägenheter.
Som konsult i branschen har jag fått uppdraget att stävja sådant beteende ett otal gånger. Det brukar fungera smärtfritt - jag vet bara om att tre personer fått sparken på grund av ovilja att följa företagets IT-policy. I samtliga fall var det porrsurfande på arbetstid som ledde till kicken.
Men om man använder funktionerna under fliken "internetalternativ" och raderar sin webbhistorik samt tar bort cockies etc. Tar bort allt man kan ur sin dator när man surfat under en dag, försvårar det inte då att kolla dom som surfar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in