2007-09-26, 09:09
Medlem
Monarscoots avatar
Jag har en MacPro med 10.4
En PPC G5 med 10.4
Båda kör thunderbird som e-postklient.
När jag får opackade filer t ex quark, illustrator så funkar det inte när jag plockar hem filerna på Intelmacen utan jag måste ta hem samma filer från samma mailkonto med G5:an. Någon som har en fiffig idé om vad detta kan bero på?
Citera
2007-09-26, 09:24
Medlem
TrialByErrors avatar
Menar du att thunderbird på intelmac inte kan ladda ner bifogade filer? Eller att du efter nedladdning inte kan öppna filerna?
Citera
2007-09-26, 09:32
Medlem
Misstänker att type/creator-taggarna försvinner. Är mimeintällningarna samma på bägge burkarna?
Citera
2007-09-26, 09:58
Medlem
coopers avatar
Datorn tappar vilken format filen har.. Be den som skickar att packa filen innan de skickar den, eller så sätter du filnamn på filen, det brukar göra susen..

alltså döp dokumentet till FILEN.qxd
Citera
2007-09-26, 10:51
Medlem
Monarscoots avatar
Tack för raketsvar!
I skrivandets stund hittar jag inte mime-inställningarna. Jag förutsätter dock att dessa är lika då jag installerat svensk thunderbird på båda och inte ändrat något i dessa inställningar.

Jag glömde skriva att när jag laddat ner filerna med intelmacen så funkar dessa inte på någon av burkarna (oavsett om jag skriver dit filändelse eller inte)
När jag laddat ner dom med PPC-burken så funkar dom på bägge maskinerna. - Samma filer från samma mail.

Det som kommer nu är saker jag tror är sant. Inget jag dubbelkollat utan går efter vad jag minns.
Det verkar vara vissa typer av filer som strular. Typ illustrator och qxd-filer. Inte alltid men oftast.

Typsnitt funkar aldrig oavsett om det är komprimerat eller inte.

PDF funkar alltid.

Bildfiler funkar i regel men har haft lite strul med tiff. Photoshop säger oväntat filslut... Men samma fil som plockas ned av PPC-burken går bra.

Min första tanke var att min Intel-burk säger att det är pc-filer och t ex quarken inte vill konvertera både plattform och version... men tiff i photoshop?

Det är inget problem jag springer på dagligen då de flesta packar sina grejer jag får, men jag har ett par kunder som är outbildbara och hävdar att det alltid fungerat förut...

Jag slänger ovanstående och inväntar några svar som ett sista försök innan jag provar att installera om TB.
Tipsa gärna om var jag hittar mime-inställningarna..

Burkarna ser ut så här:
2 x 3 GHz Dual-Core Intel Xeon
4gb 667 DDR2
MacOS X 10.4.10
Thunderbird version 2.0.0.6 (20070728)
------------------
2 x 2,7 GHz PowerPC G5
1,5gb DDR sdram
MacOS X 10.4.10
Thunderbird version 2.0.0.6 (20070728)
Citera
2007-09-26, 21:12
Medlem
systems avatar
Grundregel: allt som inte är gjort för internet ska inte heller skickas via internet.

Med andra ord, allt som inte är jpg, gif, pdf, txt, html... bör packas till internetvänligt format, exempelvis .zip.
Citera
2007-09-26, 21:34
Medlem
Monarscoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Grundregel: allt som inte är gjort för internet ska inte heller skickas via internet.

Med andra ord, allt som inte är jpg, gif, pdf, txt, html... bör packas till internetvänligt format, exempelvis .zip.

Ja, en annan sak som kan vara bra att veta är att magneter kan förstöra kontokort mm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in