2007-09-25, 22:42
Medlem
Herr Jernkroks avatar
Läste i tråden om vad man har för tillhyggen hemma att otroligt många hade brännbollsträn för att oskadliggöra angriparen.
Hur bra klarar en människa egentligen ett slag från ett brännbollsträ?
Gör materialet någon skillnad?
Kan man bryta armen av ett hårt slag mot den?
Krossas skallen?

Tack på förhand.
Citera
2007-09-25, 23:00
Medlem
Xens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Jernkrok
Läste i tråden om vad man har för tillhyggen hemma att otroligt många hade brännbollsträn för att oskadliggöra angriparen.
Krossas skallen?

Tack på förhand.

Träffar du rätt kan du döda med ett lagom litet bränbollsträ. Allt handlar om var man träffar. Materialet behöver inte nödvändigtvis göra skillnad, storlek kan ha betydelse iom att det blir mer kraft i ett tungt brännbollsträ.

Underarmens ben är inte särskilt tjocka och man kan nog ganska lätt slå av dom. Samma sak med en sträckt arm om du träffar armbågen.
Citera
2007-09-25, 23:35
Medlem
Nevyns avatar
För att inte tala om ett slag emot skallbasen som skulle resultera i en blödning och förmodligen bli dödlig om du träffar "rätt" eller "fel".
Citera
2007-09-26, 20:08
Bannlyst
Att döda någon med ett brännbollsträ är nog svårare än månag tror. Det är ett klumpigt vapen om du relaterar till den skada du skall göra. Det har dock troligen en avskräckande effekt, en 5 cm kniv har det inte men är troligen farligare att möta i en strid.
Citera
2007-09-26, 20:12
Medlem
Xens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frågande Fredde
Att döda någon med ett brännbollsträ är nog svårare än månag tror. Det är ett klumpigt vapen om du relaterar till den skada du skall göra. Det har dock troligen en avskräckande effekt, en 5 cm kniv har det inte men är troligen farligare att möta i en strid.
`
Det är lite samma sak skulle jag vilja säga. Är man stark kan man krossa mkt med brännbollsträ utan att sikta. För att 5 cm kniv ska ha rätt effekt måste man träffa "rätt". Alltså stora ådror eller sårbara organ så man får en inre blödning och dör på så sätt. 5 cm kniv kräver också att du står väldigt nära ditt offer.

Allting beror på hur man ser det. Själv skulle jag sätta kniven på brännbollsträt och vifta utav helvete.
Citera
2007-09-26, 20:21
Medlem
Herr Jernkroks avatar
Hmm, känner inte riktigt som om jag har fått en klar syn i alla fall.
Allt kunskap jag har i frågan har jag fått från Hollywood. D.v.s knappt något vettigt alls.

Många filmer ser man människor få order att slå någon medvetslös med diverse redskap. Varje gång tänker jag "kan han inte dö av det där och om man slår löst för att inte döda så knockas personen inte ens?"
Citera
2007-09-26, 20:23
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Jernkrok
Krossas skallen?

Tack på förhand.
Ett vanligt svenskt runt litet brännbollsträ är mindre effektivt, ett basebollträ däremot, som är längre och har all vikt i den yttre delen av det kan åstadkomma väldig skada.
Citera
2007-09-26, 20:29
Medlem
Antevantes avatar
Det hänger givetvis på vilken träff man får in. Får man in en riktig stjärnsmäll i skallen, lär personen ifråga dö knall fall. Om personen inte dör lär hjärnblödningen göra att han/hon dör något senare. Om personen inte dör, lär han/hon få men för livet.

Men i och med att offret sällan står helt still blir det oftast halvmissar, som givetvis oskadliggör de med. Det tar bara längre tid.
Citera
2007-09-26, 20:38
Medlem
Dr.Diegos avatar
Träffar du med ett baseboll trä så kan du enkelt krossa ben och skalle. Problemet med ett vanligt baseboll trä är att det är för långt för att vara riktigt effektivt.

Svårt att slå snabbt och att ändra riktning efter att man slagit.
Citera
2007-09-26, 20:51
Medlem
duros avatar
Ett brännbollsträ funkar utmärkt att oskadliggöra en förövare med.
Sikta på knäskålarna. De är lätta att ha sönder, förövaren får så ont att han förmodligen svimmar och även om han inte gör det kan han inte gå längre.
Citera
2007-09-26, 21:05
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duro
Ett brännbollsträ funkar utmärkt att oskadliggöra en förövare med.
Sikta på knäskålarna. De är lätta att ha sönder, förövaren får så ont att han förmodligen svimmar och även om han inte gör det kan han inte gå längre.
Tycker det låter som en bra idé. ett lågt svepande slag, svårt att komma undan ifrån.
Citera
2007-09-26, 21:06
Medlem
reborns avatar
Ifall man tar ett riktigt baseballträ och svingar mot någon med full kraft skadar det nog ganska rejält vars man än träffar, försöker personen man slår blocka så skulle jag tro att armen pajar. Med ett brännbollsträ borde det inte bli samma effekt, då det är annorlunda viktfördelning och sämre material.

Träffar man skallen så är det nästan garanterat medvetslöshet/död som gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in