2007-09-26, 21:53
Medlem
Allan Akbars avatar
Eftersom en del skribenter här inte riktigt verkar ha fattat att TS skrev om brännbollsträ så får jag väl påpeka att ett brännbollsträ inte alls är samma sak som ett basebollträ. Det sistnämnda är betydligt längre och tjockare, och genom det mycket tyngre, och är därför ett mycket effektivare vapen än vad ett brännbollsträ är.
Citera
2007-09-26, 22:12
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frågande Fredde
Att döda någon med ett brännbollsträ är nog svårare än månag tror. Det är ett klumpigt vapen om du relaterar till den skada du skall göra. Det har dock troligen en avskräckande effekt, en 5 cm kniv har det inte men är troligen farligare att möta i en strid.
Du har en poäng här Fredde, ett basebollträ (förmodar att TS egt menade ett basebollträ som Allan säger) är avskräckande, det tar bra om du träffar med det, men, missar du är det precis som de visade på Discovery, nämligen : Det är ett klumpigt vapen = tar "lång" tid att förbereda en andra sving. Men visst, det kvittar nog var du träffar på kroppen.....det lär göra duktig skada, om det är en klockren träff vill säga.

På Discovery anv dom visserligen en stor kofot, men den borde vara jämförbar med ett basebollträ vad gäller klumpighet som vapen.
Citera
2007-09-26, 23:42
Medlem
Herr Jernkroks avatar
Jag gjorde ingen skillnad på baseball och brännboll.
Har aldrig hållit i ett baseballträ.. eller.. jo.. för en herrans massa år sedan så man inte minns.
Citera
2007-09-27, 01:55
Medlem
fsdfsdfs avatar
Rent intuitivt känns det som att det bästa (förutom att springa därifrån) om man möter nån med ett tillhygge som det tråden handlar om, vore att ta sig in på väldigt nära avstånd. På så sätt kan kraften neutraliseras. Om man lyckas hoppa undan mot ett slag i luften gör man en tjurrusning in mot kroppen och dominerar.
Citera
2007-09-27, 18:35
Medlem
Ett basebollträ klarar du inte av som "vanlig dödlig", möter du en dåre med ett baseballträ så spring. Alla fantasier om att ducka och sen rusa in på kroppen är just det, fantasier.

Samma gäller för kniv, inte ens de mest vana utövarna av kampsporter inbillar sig att de skall klara av någon med en kniv i handen utan att själv dra på sig livshotande skador (de mindre vana gör dock den felbedömningen ganska frekvent). Övning är en sak, att möta någon som viftar/hugger frenetiskt med en kniv och som inte vill ge bort den (som killen på träningen gjorde) är en helt annan femma.

Det är bara småungar som sett för mycket filmer som tror att de kan "parera" en kniv eller ett baseballträ.

Ett brännbolls/baseballträ får en enorm kraft i och med sin längd och vikt. En hård träff i huvudet räcker mer än väl för att döda en vuxen man. En halvdålig träff på kroppen från en stenad fjolla räcker för att slå ner dig till backen (se exempel nedan). Vad som hade hänt om inte andra varit närvarande kan ni ju tänka er.

http://www.liveleak.com/view?i=72730abf80 (kräver inloggning men det skaffar du på 15 sekunder), vanligt slagsmål först men efter 1:15 så kommer det en tredje part med bollträ i handen och vinnaren av den första fighten är inte så tuff längre.

http://www.youtube.com/watch?v=6bzffeXwJe4&mode=related&search= en dåre går loss med kniv på polisen.
Citera
2007-09-27, 18:48
Avslutad
Jag o några polare hade en "tävling" om hur mycket vi kunde stå emot när vi var fulla en gång. En polare drämde till mig 5 ggr i magen med ett baseboll-trä, sedan klarade jag inte mer. Sedan bad en annan polare att jag skulle slå honom på axeln, han klarade ett slag...

Jag hade dock ont i magen i ca 3 dagar efteråt...
Citera
2007-09-27, 19:45
Medlem
LillGrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Ett basebollträ klarar du inte av som "vanlig dödlig", möter du en dåre med ett baseballträ så spring. Alla fantasier om att ducka och sen rusa in på kroppen är just det, fantasier.

Samma gäller för kniv, inte ens de mest vana utövarna av kampsporter inbillar sig att de skall klara av någon med en kniv i handen utan att själv dra på sig livshotande skador (de mindre vana gör dock den felbedömningen ganska frekvent). Övning är en sak, att möta någon som viftar/hugger frenetiskt med en kniv och som inte vill ge bort den (som killen på träningen gjorde) är en helt annan femma.

Det är bara småungar som sett för mycket filmer som tror att de kan "parera" en kniv eller ett baseballträ.

Ett brännbolls/baseballträ får en enorm kraft i och med sin längd och vikt. En hård träff i huvudet räcker mer än väl för att döda en vuxen man. En halvdålig träff på kroppen från en stenad fjolla räcker för att slå ner dig till backen (se exempel nedan). Vad som hade hänt om inte andra varit närvarande kan ni ju tänka er.

http://www.liveleak.com/view?i=72730abf80 (kräver inloggning men det skaffar du på 15 sekunder), vanligt slagsmål först men efter 1:15 så kommer det en tredje part med bollträ i handen och vinnaren av den första fighten är inte så tuff längre.

http://www.youtube.com/watch?v=6bzffeXwJe4&mode=related&search= en dåre går loss med kniv på polisen.

Båda filmerna var ganska roliga

Nej men skämt åsido så är det som du säger. Ett tillhygge är alltid ett tillhygge. Och så jävla lång tid tar det inte att göra en andra sving med ett basebollsträ.
Citera
2007-09-27, 22:57
Medlem
Nänujävlars avatar
Visst är ett baseballträ eller brännbollsträ bra om man skall puckla på en antagonist. Dock krävs det att man bor i ett mindre palats för att man skall kunna nyttja svingens fulla potential. Bor man i en lägenhet eller ett hus med mindre rum och trånga korridorer skulle jag nog hellre rekommendera en hammare.

Definitivt dödlig om man knackar någon i fontanellen.
Citera
2007-09-28, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka

jag håller med dig till 100 procent, ett sving från ett bollaträ slår sönder så mkt som finns i sin väg vad det gäller ben o vävnad.
Citera
2007-09-28, 07:28
Bannlyst
Vad är ett brännbolls trä då? Jag gjorde ett väldigt grov en meter långt trä en gång och det skulle jag ha heller än vilket baseballträ som helst.
Citera
2007-10-01, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xen
`
Det är lite samma sak skulle jag vilja säga. Är man stark kan man krossa mkt med brännbollsträ utan att sikta. För att 5 cm kniv ska ha rätt effekt måste man träffa "rätt". Alltså stora ådror eller sårbara organ så man får en inre blödning och dör på så sätt. 5 cm kniv kräver också att du står väldigt nära ditt offer.

Allting beror på hur man ser det. Själv skulle jag sätta kniven på brännbollsträt och vifta utav helvete.
Personligen tror jag att ett brännbollsträ är bättre än ett basebollträ i ett slagsmål!

Du måste inte träffa vidare rätt med en kniv för att slå ut en person. Du måste förstå att det inte är ett stick det handlar om där du sticker sen springer iväg tio meter för en ny attack. När en kniv sitter i magen på någon för du den in och ut väldigt snabbt. Jag har sett en kille få halsen uppskuren och det går snabbt och kräver inte vidare större kunskaper i att använda en kniv. Den enda person jag pratat med som stått på andra sidan ev en kniv hade uppskurna underarmar och sa att det enda som räddade han var fegheten hos killen med kniven.

Knivar är farligare än pistoler! Filmen som henkka postat visar det väl, hade killen velat döda hade de två poliser som blir knivade så de faller varit döda!
Citera
2007-10-01, 22:54
Medlem
FoxOnes avatar
Ironiskt nog lär det finnas fler i det här landet som, någorlunda, kan avvärja en attack med slagträ än som kan genomföra en någorlunda attack..
Dock är den psykologiska effekten inte att förakta.. (om nu inte personen som blir utsatt för den vet att h*n klarar av den)..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in