2007-09-25, 14:43
Bannlyst
Jag sitter och läser 'Zodiac Unmasked' av Robert Graysmith, och i boken nämner han en mycket intressant rånare. Hans tillvägagångssätt gick ut på att sitta på taken till hissar på hotell, klippa av sladdarna till nödknappar och eventuell nödtelefon. Sedan stannade han hissen mellan våningar, öppnade nödluckan, riktade sitt avsågade hagelgevär på passagerarna och räckte ned en postsäck där de fick lämna av sig sina ägodelar. Tyckte det var en ganska genomtänkt metod.

Tänkte att vi i den här tråden kunde diskutera spektakulära brottslingar med genomtänkta tillvägagångssätt. Skulle gärna läsa mer om sådana här brottslingar, lite mer intelligenta än genomsnittsaraben som rånmisshandlar på random.
Citera
2007-09-25, 15:22
Medlem
BaronBs avatar
De enda någorlunda "spektakulära" svenska brottslingar jag kommer på är väl den s.k. Maskeradligan, som ju bl.a. sköt en smilegubbe i glaset vid ett bankrån och satt gömda i ett lönnutrymme längst in i en lastbil när polisen genomsökte den. Enligt ledaren (har nu glömt vad han hette) körde de med någon form av ballhetspoäng på kupperna, d.v.s. de gjorde sak av att det skulle vara lite fränt.
Citera
2007-09-25, 17:30
Medlem
JEzuss avatar
Var det inte militärligan som sköt smilegubben? För mig de sa det på P3 dokumentär.

mvh
Citera
2007-09-25, 18:04
Medlem
nazipoliss avatar
lasermannens metoder då han passade på att råna banker!

hade en orangefärgad jacka full med olika slags emblem, folk tänkte inte på hur han såg ut eftersom att jackan var så ögondragande...
Citera
2007-09-25, 18:23
Medlem
fat tunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronB
De enda någorlunda "spektakulära" svenska brottslingar jag kommer på är väl den s.k. Maskeradligan, som ju bl.a. sköt en smilegubbe i glaset vid ett bankrån och satt gömda i ett lönnutrymme längst in i en lastbil när polisen genomsökte den. Enligt ledaren (har nu glömt vad han hette) körde de med någon form av ballhetspoäng på kupperna, d.v.s. de gjorde sak av att det skulle vara lite fränt.

Det var inte maskeradligan, utan den sk militärligans Johan Ahlin som sköt smiley-gubbe. Jävligt korkat.
Citera
2007-09-25, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
lasermannens metoder då han passade på att råna banker!

hade en orangefärgad jacka full med olika slags emblem, folk tänkte inte på hur han såg ut eftersom att jackan var så ögondragande...

Ja, Lasermannen är helt klart en av mina favoriter. Råna banken, skjuta invandrare och anse att man förtjänar en semester.
Citera
2007-09-25, 23:04
Medlem
Ptomas avatar
Måste säga Ursut, men kanske mer för hans rymningar. Dessutom en smart fan. Utomlands tycker jag att det är killen som rånade ett plan i luften och sen hoppade ut med fallskärm och aldrig åkte dit.
Citera
2007-09-25, 23:18
Medlem
fat tunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De Ambris
Jag sitter och läser 'Zodiac Unmasked' av Robert Graysmith, och i boken nämner han en mycket intressant rånare. Hans tillvägagångssätt gick ut på att sitta på taken till hissar på hotell, klippa av sladdarna till nödknappar och eventuell nödtelefon. Sedan stannade han hissen mellan våningar, öppnade nödluckan, riktade sitt avsågade hagelgevär på passagerarna och räckte ned en postsäck där de fick lämna av sig sina ägodelar. Tyckte det var en ganska genomtänkt metod.

Tänkte att vi i den här tråden kunde diskutera spektakulära brottslingar med genomtänkta tillvägagångssätt. Skulle gärna läsa mer om sådana här brottslingar, lite mer intelligenta än genomsnittsaraben som rånmisshandlar på random.

Hissen är utbredd. I många projects i USA är nödluckan därför låst med galler.
Citera
2022-06-25, 08:05
Medlem
M-SPORT5555s avatar
Såg denna tråd och var tvungen att försöka få liv i den igen. Just nu är torpeden ”Masken” en het snackis.

För er som inte vet vad jag pratar om:
https://youtu.be/hT4FMfcZijY

Han är tilltänkta BO i fallet där advokaterna sitter häktade för förberedelse till mord. Men det visa sig att målsägande var mer intressant än dom misstänkta.

Hans masker är sånt man tror endast sker på film.
Och dessutom som verkar vi ha en seriemördare i det fria i vårt land.
Citera
2022-06-25, 08:13
Medlem
uffeoboys avatar
Tänker på brasilianarna som grävde en lång tunnel till banken dom rånade och sålde jorden från tunneln i sin blomsteraffär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in