2011-11-07, 12:19
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anastasius
ungefär hur lång tid tar det för ett jordplanterat, kläckt frö att gro? använder en 125 w, blå LE-lampa.

Du behöver ingen lampa på förens du ser att någonting har kommit upp ovanför jorden.
Men skulle gissa på ca 3 dagar om du inte har tryckt ner fröet jätte långt ner.
Citera
2011-11-07, 23:45
Medlem
anastasiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neontomte
Du behöver ingen lampa på förens du ser att någonting har kommit upp ovanför jorden.
Men skulle gissa på ca 3 dagar om du inte har tryckt ner fröet jätte långt ner.

tackar för svaret. men kan det inte vara bra för temperaturens skull? borde väl gå snabbare om det är runt 24 grader? har rätt kallt i lägenheten i övrigt (ca 18-19) så känns som att min rumstemperatur skulle slöa ned processen.
Citera
2011-11-07, 23:52
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
tackar för svaret. men kan det inte vara bra för temperaturens skull? borde väl gå snabbare om det är runt 24 grader? har rätt kallt i lägenheten i övrigt (ca 18-19) så känns som att min rumstemperatur skulle slöa ned processen.

Så länge du inte har någonting ovanför jord så spelar ingenting roll
Även om du har lampan på kanske du höjer jorden temperatur med en grad.
Citera
2011-11-08, 08:24
Medlem
anastasiuss avatar
Citat:
Så länge du inte har någonting ovanför jord så spelar ingenting roll
Även om du har lampan på kanske du höjer jorden temperatur med en grad.

okej thanks man första gången jag odlar så man är ju lite otålig/exalterad och vill att det ska bli bra. tredje dagen nu dock och inget tecken.
Citera
2011-11-08, 11:21
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
okej thanks man första gången jag odlar så man är ju lite otålig/exalterad och vill att det ska bli bra. tredje dagen nu dock och inget tecken.

Förstår detta
Hur långt ner tryckte du ner fröet?

Även med svansen neråt?
Citera
2011-11-08, 11:45
Medlem
anastasiuss avatar
Citat:
Förstår detta
Hur långt ner tryckte du ner fröet?

Även med svansen neråt?

Jag tryckte ned de ca 1,5 cm (om knappt det) under porös och luftig jord, dvs jag packade den inte. Fröna kläcktes redan efter två dagar mellan två vätade bomullstussar och en liten svans kom fram. Ville dock ha en längre svans så väntade ett dygn ytterligare men såg ingen större skillnad så jag sådde de med endast en liten utstickande vit svans. Försökte få de så nedåt som möjligt, inte helt säker på hur jag lyckades med detta dock. Dom borde ju ha kommit upp nu tycker man!
Citera
2011-11-08, 11:57
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Jag tryckte ned de ca 1,5 cm (om knappt det) under porös och luftig jord, dvs jag packade den inte. Fröna kläcktes redan efter två dagar mellan två vätade bomullstussar och en liten svans kom fram. Ville dock ha en längre svans så väntade ett dygn ytterligare men såg ingen större skillnad så jag sådde de med endast en liten utstickande vit svans. Försökte få de så nedåt som möjligt, inte helt säker på hur jag lyckades med detta dock. Dom borde ju ha kommit upp nu tycker man!

Ibland går det segt och då behöver man tålamod
Imorgon skall du allt se att dem har ploppat upp!
Citera
2011-11-08, 14:12
Medlem
Är det vanligt att växterna tappar mycket blad när dom blommar? Dom mår bra iövrigt förutom att två blad åt gången blir gula :/
Citera
2011-11-08, 15:43
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddler
Är det vanligt att växterna tappar mycket blad när dom blommar? Dom mår bra iövrigt förutom att två blad åt gången blir gula :/

De nedre bladen kan gula och sedan falla av men inte allt för många.
Använder du näring?
Citera
2011-11-08, 18:20
Medlem
Citat:
De nedre bladen kan gula och sedan falla av men inte allt för många.
Använder du näring?

Nej ingenting än då jag inte har råd att beställa dyrt

Det är typ som att dom väljer vilka blad som ska av för det brukar alltid vara två parallella varje gång som vissnar.

Vilken näring skulle du rekommendera som går att få tag på runt göteborg?
Citera
2011-11-08, 19:59
Medlem
anastasiuss avatar
Citat:
Ibland går det segt och då behöver man tålamod
Imorgon skall du allt se att dem har ploppat upp!

tack för uppmuntran en fråga till; vad krävs för att fröet ska dö? eftersom det kläcktes borde det väl inte vara något fel på det?
Citera
2011-11-08, 20:57
Medlem
DyNoahmites avatar
Skulle det vara möjligt att ha en liten odling när man fortfarande bor hemma hos föräldrarna? Hade tänkt mig att i så fall odla små plantor i ett dator chassi som står i garderoben.
Det största jag funderar över är:
1. Hur mycket skulle det gå på? Är absolut inte ute efter det bästa då det är första odlingen i så fall.
2. Skulle det vara möjligt att "sno" el från föräldrarna utan att de märker något? Eller drar elen jätte mycket?
3. Skulle det lukta ut ur garderoben?

Den största frågan: Skulle det gå? Utan några större problem alltså?

All hjälp uppskattas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in