2011-03-13, 17:45
Medlem
Jonte74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neontomte
Finns det någon regel om hur länge en planta ska stå i en rockwool innan man planerar om till en större kruka?

Tänkte mest på riktlinjer.

Omplantera? Görs ju ganska smärtfritt i rockwoll då kuben följer med hela tiden.

Om man som jag odlar i drippersystem så kan jag ju sätta kuben i större kub med en gång, detta gör jag så fort som den har kommit upp och kommer under ljus för att den ska hålla mer vatten. Annars torkar den ju ut för fort i den lilla kuben.

Man bör nog inte vänta allt för länge för om rötterna kommer ut ur kuben så är de lätta att skada vid omplantering.

Ska du odla i jord eller? Eller ska du köra rockwool i hydrokulor?
Citera
2011-03-13, 17:53
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte74
Omplantera? Görs ju ganska smärtfritt i rockwoll då kuben följer med hela tiden.

Om man som jag odlar i drippersystem så kan jag ju sätta kuben i större kub med en gång, detta gör jag så fort som den har kommit upp och kommer under ljus för att den ska hålla mer vatten. Annars torkar den ju ut för fort i den lilla kuben.

Man bör nog inte vänta allt för länge för om rötterna kommer ut ur kuben så är de lätta att skada vid omplantering.

Ska du odla i jord eller? Eller ska du köra rockwool i hydrokulor?

Jo att det är smärtfritt förstår jag. Men jag behöver vegga ex. 10-tal plantor och har dåligt med utrymme. Därför undra jag hur länge en planta klarar sig i rockwool. Just som ett extra alternativ istället för att köra med 1L krukor.
Citera
2011-03-13, 17:57
Medlem
Jonte74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neontomte
Jo att det är smärtfritt förstår jag. Men jag behöver vegga ex. 10-tal plantor och har dåligt med utrymme. Därför undra jag hur länge en planta klarar sig i rockwool. Just som ett extra alternativ istället för att köra med 1L krukor.

Tror inte det är speciellt länge med tanke på uttorkning och rötterna växer ur den. Men någon vecka ska det nog gå.
Citera
2011-03-13, 18:03
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonte74
Tror inte det är speciellt länge med tanke på uttorkning och rötterna växer ur den. Men någon vecka ska det nog gå.

Uttorkning lär inte bli ett problem men det var rot delen som oroade mig. Om man då visste på ett ungefär hur lång tid det skulle ta för den att rota ut hela kuben.

Men då har jag åtminstone ett rikt märkte att gå efter!

Tack Jonte!
Citera
2011-03-14, 12:08
Medlem
Hur nära bör en planta vara en 125 w LE lampa? Jag har läst att de ska vara ca: 5 - 10 cm från lampan, men hur håller man tempen nere då? Har en 125w tillräckligt med kräm för att det ska räcka med att ha växten typ 15-20 cm ifrån?

Stannar en planta i växten vid för hög temperatur?

Någon med erfarenhet?
Citera
2011-03-14, 13:32
Medlem
Ares570s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaturLakrits
Hur nära bör en planta vara en 125 w LE lampa? Jag har läst att de ska vara ca: 5 - 10 cm från lampan, men hur håller man tempen nere då? Har en 125w tillräckligt med kräm för att det ska räcka med att ha växten typ 15-20 cm ifrån?

Stannar en planta i växten vid för hög temperatur?

Någon med erfarenhet?
Hålla tempen nere på samma vis som om den var 15cm från lampan? Har läst att det går att ha så nära så att dem rör i lampan så varför ha den längre bort än nån cm ifrån lampan? Ju längre bort ju färre lumen så håll den så nära som möjligt.
Citera
2011-03-14, 14:10
Medlem
Brun93s avatar
Ska snart skörda min planta och börjar fundera på hur jag ska kurera den. Vill gärna kurera den på lite olika sätt, mest för att testa
Har tänkt prova att vattenkurera och kurera på vanligt sätt(i lufttäta burkar). Jag har dock även tänkt testa att frystorka och det är där jag undrar lite hur det går till. Fick höra av en polare att slutprodukten skulle bli nice, men han va inte säker på om man bara behöver torka i några dagar och sen slänga in det i frysen. Har även försökt googla runt och hitta något om det.

Så skulle vara tacksam för mer information kring att frystorka cannabis och kanske finns det några mer intressanta sätt att kurera på?
Citera
2011-03-14, 14:34
Medlem
HEI!

Bladen på mina 1 veckor gamla plantor har börjat skruva på sig, alltså topparna på bladen rullar ihop sig uppåt på vissa blad, neråt på andra. Är detta normalt, eller är det något fel? Jag vattnar liven varannan dag med ca 0,5L i 10L jord. Ingen närning tillsatt. 2 st plantor på 3 st 36W LE lampor, temperaturen i utrymmet ligger runt 29-30 grader.

TAKK för svar!

EDIT: en tanke slog mig, kan det vara fläkten som blåser för hårt? har en 12V datorfläkt ca 2dm ifrån dem som blåser snätt mot blantorna så de får en nätt gungning, för att stärka stammen och få bra luftcirkuation
Senast redigerad av supermackan 2011-03-14 kl. 14:38.
Citera
2011-03-14, 15:00
Medlem
Hur är det att använda aluminiumfolie som reflektor?
Har kartong som jag skulle kunna klä i aluminiumfolie och forma till en ultimat reflektor.
Citera
2011-03-14, 16:01
Medlem
Brun93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WretT
Har kartong som jag skulle kunna klä i aluminiumfolie och forma till en ultimat reflektor.

Har gjort precis så själv och det har funkat hyffsat. Viktigt att få folien relativt slät så att det inte blir några "knutar" där ljuset blir starkare eller så.
Det är ju även olika sidor på foliet och du ska använda mest "glänsande" sidan som reflektor.
Citera
2011-03-14, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WretT

Smidigast är ju att måla mattvittfärg på väggarna och taken i ditt odlingsutrymme. Det ger bättre reflektion och du slipper krångla.

Om du ändå vill använda aluminiumfolie så bör du tänka på att ljuset ska studsa mot den matta ytan av foliet. Annars kan du få "hot spots".
Citera
2011-03-14, 18:11
Medlem
Neontomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermackan
HEI!

Bladen på mina 1 veckor gamla plantor har börjat skruva på sig, alltså topparna på bladen rullar ihop sig uppåt på vissa blad, neråt på andra. Är detta normalt, eller är det något fel? Jag vattnar liven varannan dag med ca 0,5L i 10L jord. Ingen närning tillsatt. 2 st plantor på 3 st 36W LE lampor, temperaturen i utrymmet ligger runt 29-30 grader.

TAKK för svar!

EDIT: en tanke slog mig, kan det vara fläkten som blåser för hårt? har en 12V datorfläkt ca 2dm ifrån dem som blåser snätt mot blantorna så de får en nätt gungning, för att stärka stammen och få bra luftcirkuation

29-30 grader med 71W låter väldigt mycket. Mäter du i direkt ljus?
Fläkten är inte boven i dramat. Däremot tycker jag att du vattnar lite. Med en halv liter blöter du endast ner jorden som ligger högst upp. Knappast troligt att vattnet hinner sjunka ner såppas långt när krukan är på 10L.

Citat:
Ursprungligen postat av Brun93
Har gjort precis så själv och det har funkat hyffsat. Viktigt att få folien relativt slät så att det inte blir några "knutar" där ljuset blir starkare eller så.
Det är ju även olika sidor på foliet och du ska använda mest "glänsande" sidan som reflektor.

Du skall inte använda den sidan som är mest blank utan det är den matta du skall använda dig av för att slippa sk. hot-spots!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in